ROTA, CHIPIONA, SANLÚCAR DE BARRAMEDA, JEREZ DE LA FRONTERA, NOGMAALS CÁDIZ EN GOLF

23 mei 2016 - Villafranca de Córdoba, Spanje

NA HEEL VEEL REGEN KWAM ER TOCH WEER ZONNESCHIJN. WE HEBBEN VEEL PLAATSEN BEZOCHT, ONTDEKKINGEN GEDAAN IN PLAATSEN DIE WE AL EENS BEZOCHT HADDEN. WE HEBBEN TWEE KEER KUNNEN GOLFEN EN ZIJN NOG EEN KEER MET DE FERRY NAAR CÁDIZ GEGAAN.

g167 de onvermijdelijke selfie, ferry naar El Puerto de Santa María

ROTA, CHIPIONA EN SANLÚCAR DE BARRAMEDA

We staan nog steeds op camping Playa Las Dunas in El Puerto de Santa María. Al dagen regent het. We zijn slechts een keer op de fiets naar de bar geweest om voetbal te kijken en dat gelukkig droog over gehaald.

Op maandag 9 mei besluiten we om laat in de middag erop uit te gaan, want na dagen binnen zitten en weer hevige onweer in de nacht, willen we weer eens naar buiten en het is droog en gedurende de middag wordt het steeds beter.

In Rota hebben we de prachtige kustlijn en mensen bekeken. Harde wind maakte mooie golven en leuke foto's. Het Castillo de Luna (kasteel van maan) is aardig, maar je kunt er niet in om te bezichtigen, want het is in gebruik als gemeentehuis. Er staat een bronzen plaat met artikel 14 dat volgens de wet alle Spanjaarden gelijk zijn. Het is een leuk plaatsje maar al snel ben je er wel mee klaar. We rijden door naar de golfbaan en bespreken voor donderdag 10.30 uur.

We rijden naar Chipiona waar een zeer grote kerk staat die we al eens aan de buitenkant hebben bewonderd. Deze keer was hij open en konden we een kijkje nemen. Redelijk eenvoudig ingericht, maar prachtige verse bloemen die heerlijk geurden, te danken aan Pinksteren. Ook hier weer een mooi strand.

Sanlúcar de Barrameda is de volgende plaats, die we ook al eerder bezocht hadden en waar we geen goed gevoel bij hadden 6 jaar geleden. Blijkt het toch een leuke plaats te zijn met een kasteel dat ook nog in gebruik is, maar dit keer als restaurant en helaas op maandag niet open. Deze plaats behoort tot de sherrydriehoek samen met Jerez de la Frontera en El Puerto de Santa María. Er zijn veel grote fabriekachtige hallen waar ieder merk zijn eigen smaak probeert te geven aan de Manzanilla en Fino. Die hier een wat andere smaak hebben vanwege de zoutige grond.

Er is een kerk met de prachtige naam Parroquia de Nuestra Señora de la O. Waar die O voor staat, geen idee! Maar mooi van binnen! En hij wordt nog steeds gebruikt, vooral door vrouwen wordt er vaak even een bezoekje gebracht en gebeden.

JEREZ DE LA FRONTERA

Woensdag 11 mei zijn we alleen even met de auto naar een bar geweest om wat te eten en de sleur van de regen te doorbreken. Donderdag 12 mei zouden we om 10.30 uur gaan golfen bij Rota, maar door de overvloedige regenval was het niet mogelijk om te spelen. Afgesproken om dan vrijdag maar te gaan.

Heen waren we langs een quesería gekomen en daar zijn we op de weg terug langs gegaan. Het bleek om geitenkaas te gaan die ze zelf maken en ze hebben er ook patas negras van die heerlijke, maar o zo dure jamón ibérico. We (voornamelijk ik) konden het niet laten om wat te kopen van de kaas, drie soorten, curado met niet gepasteuriseerde melk, een ronde die in olijfolie zit en een stuk azul (blauwe schimmelkaas), die zeer pittig en al op is. Mmmmmmmmm!

Om alweer een dag binnen te zitten, hadden we geen zin in. Dus door naar Jerez de la Frontera om daar de bodega van Lustau (vorige keer per abuis Listau genoemd) te bezoeken. Er was om 13.00 uur een rondleiding, maar we waren veel te vroeg. Op naar de binnenstad waar een oude overdekte markt is. Wat een vis is daar te koop! Weer veel bijzondere soorten gezien.

Het was tijd voor een kopje koffie in een zeer typisch barretje: bar Tío Pepe. Geweldig wat een sfeer en drukte! Een gekakel. Wim had besteld en kwam maar niet terug, bleek dat er achter in de zaak een man stond die daar verse churros stond te frituren en die had Wim gekocht om een bodempje te hebben voor de proeverij.

Het is even droog geweest, precies goed om terug te lopen naar de bodega. De rondleiding was weer uitstekend en dat voor slechts € 10. We mochten maar liefst 8 verschillende types sherry proeven. Gelukkig dat het grootste deel van de rondleiding binnen was, want inmiddels was het weer gigantisch gaan hozen.

Na de proeverij hadden we behoefte aan voedsel en we hadden al een Mesón gezien. Een heel klein, typisch Spaans zaakje vol met foto's en attributen die met stierenvechten te maken hadden. Bleek dat de baas, Paco, zelf stierenvechter was geweest en vol trots liet hij dan ook de roze/gele cape zien. Het menu was € 9 p.p. En er zat maar één glas wijn bij, maar wat voor een!

Op de terugweg zijn we nog langs een andere golfbaan gereden om een afspraak voor de zondag te maken.

GOLF

Vrijdag de dertiende: golfbaan Costa Ballena Ocean Golf Club in Rota. Voor € 90 hadden we twee greenfees en een buggy. We moesten wel met twee anderen spelen, een Oostenrijks stel uit Linz. Weinig oceaan te zien, alleen maar op twee holes in de verte. Wim had 31 punten en ik 32! Het weer was goed, zon maar met frisse wind.

Zaterdag mocht ik eindelijk een keer uitslapen: tot 10 uur!!!! Die dag was bestempeld tot rustdag en dat hebben we ook gedaan. Barcelona werd kampioen en we hebben ons geestelijk voorbereid op nog een dag golf.

Zondag moesten we weer vroeg op om naar de baan Sherry Golf Jerez te gaan. Mooie baan, mooi clubhuis, goede driving range. We konden daar terecht voor € 65, twee greenfees en een buggy, omdat er gaatjes in de greens waren. Het is een van de langste banen van Spanje met erg veel heuvel op en af. We waren dan ook dolgelukkig met de buggy. Wim speelde 31 punten (vanaf handicap 22,5) en ik 36 punten (exact handicap 54).

Terug in het clubhuis konden we Max Verstappen de Grand Prix van Barcelona zien winnen. Geweldige prestatie en de Spaanse commentatoren waren helemaal lyrisch!

NOGMAALS CÁDIZ

Maandag was weer rustdag en we hebben plannen gemaakt en een beetje onze reis aangepast.

Dinsdag hebben we de boot van 8.55 uur van El Puerto de Santa María naar Cádiz gehaald om nog wat met de fiets te bekijken: Castillo San Sebastián en de Cámara Oscura in de Torre Tavira.

Het castillo vonden wij te gerenoveerd. De Cámara Oscura had heel wat trappen te beklimmen. Deze in Cádiz is de oudste van Spanje. De oudste ter wereld staat in Glasgow, Schotland. Ik mocht er geen foto's nemen.

Door de handel met Amerika was het een rijke stad met rijke reders, die elk een paleis lieten bouwen (de stad van de 100 paleizen) met een toren. In de hoogtijdagen waren er 160 stuks, nu nog 136 torens.

De grote ficusbomen (zie vorige aflevering) zijn in 1904 geplant met stekken uit Peru!

Maar voordat we dit alles gingen bekijken, hebben we eerst ontbeten in de chiringito en voor de terugreis nog een tinto de verano gescoord.

HET WEER

Deze week begon slecht, weer veel regen, maar uiteindelijk knapte het op en werd het heel warm, rond de 30 graden.

VOLGENDE KEER

Dan gaan we het hebben over El Rocío en Sevilla die we vanuit de camping bij Hinojos bezocht hebben. Inmiddels staan we nu alweer op een volgende camping in Villafranca de Córdoba.

Lieve, warme en zoemende groeten van Wim, Marijke en Mancha

23 mei 2016 Villafranca de Córdoba