NAVARRA EN RIOJA

5 mei 2015 - Villafranca, Navarra, Spanje

WE HEBBEN DEZE WEEK HEEL VEEL GEZIEN. WERKELIJK MOOIE KASTELEN, BODEGA´S, PRACHTIGE KATHEDRALEN EN SCHITTERENDE NATUUR.

h016 Parque natural Bardenas Reales

CAMPING BARDENAS

Wij kwamen woensdag 29 april 2015 op camping Bardenas aan en waren blij verrast dat er een bar en een restaurant was. Het restaurant zat vol en zij hadden een dagmenu, dus wij konden gelijk aanvallen en dat kwam mooi uit omdat de campingreceptie pas om 16.00 uur open zou gaan. Het was prima! Om 19.45 uur naar de bar om daar voetbal te bekijken, wat een luxe niet op zoek behoeven te gaan naar een bar met Canal +! De camping is overigens prima, druk in dit weekend, maar alles netjes en schoon. Geweldig restaurant en bar. Klein minpuntje veel lawaai van weg, af en toe van spoorlijn en verder als het geen weekend is, rust!

NAVARRA

Navarra heet officieel Comunidad Foral de Navarra. Foral is overeenkomstig het plaatselijk recht. Het ontstond in de 10e eeuw als een onafhankelijk Christelijk koninkrijk.

Donderdag 30 april hebben we gebruikt om alles weer even op een rijtje te zetten en uit te rusten (vooral bezig zijn met weblogs!).

BARDENAS REALES

Vrijdag 1 mei is hier nog steeds de dag van de arbeid en niemand werkt, behalve de bars en restaurants, die zitten mudvol met niet werkende mensen. Wij dachten om te beginnen in Navarra een kort tripje te maken, maar het werden 196 km en het duurde 10 uur!

Wij begonnen bij Bardenas Reales, dat is een natuurpark dat sterk geërodeerd is, waardoor er vreemde bergjes en heuvels ontstaan zijn. Wij reden zeker 40 km rond in het park en dat op onverharde weg! De foto’s spreken voor zich. De volgende plaats was Carcastillo, daar genoten wij van een koffie en wat tapas: heerlijke, gefrituurde gamba’s. En er hingen prachtige foto´s van London, het noorderlicht in IJsland en Parijs. Ik liep ze een beetje te bekijken, staat er een dame op en die vraagt of ik ze mooi vindt en ik kan niet anders zeggen dan ja. Bleek het de maakster van de foto´s te zijn. Ik was zo verbijsterd dat ik vergeten ben om foto´s te maken. De bar had trouwens haar achternaam.

SANGÜESA

In de volgende plaats, Sangüesa, was wat meer te zien, op architectuurgebied dan. De Iglesia Santa María la Real is een kerk die in 1122 gesticht werd door Koning Alfonso I (de strijder) van Aragón en Navarra. Deze stad was een belangrijke plaats op de weg naar Santiago de Compostela. Na de annexatie van Navarra door de koning van Castilië, Fernando de Katholieke, werden de stadsrechten in 1513 erkend. In de hoofdstraat vinden wij ook nog (zij het in vervallen staat) het Palacio de Añués uit de 15e eeuw en direct ernaast een paleis uit de 16e eeuw. Iets verder in het stadje ligt het in Gotische stijl opgetrokken paleis van de Principe de Viana.

JAVIER

Ons volgende reisdoel was Javier, want daar staat een mooi kasteel en dat was het! Veel Spaanse kastelen die wij bezocht hebben, waren leeg, weinig extra’s te zien, maar dit kasteel was erg interessant. Toen het in de 10e eeuw gebouwd werd, was het een eenvoudige toren om de omgeving te kunnen zien en bewaken. Pas in de 14e eeuw werd het verder tot een echt kasteel gebouwd. Het bijzondere van dit kasteel is, dat hier in 1506 Francisco de Javier geboren werd als jongste zoon van de familie, hij ging dus richting kerk. Francisco ging op 19- jarige leeftijd aan de Sorbonne in Parijs studeren. Daar leerde hij Ignacio de Loyola kennen (stichter van de Jezuïetenorde), dat veranderde zijn leven. In 1541 vertrok hij voor 11 jaar op een missiereis die hem naar India, Indonesië, China en Japan bracht.

VILLAFRANCA

Snel zijn wij terug gereden richting camping, want in Villafranca waren er feesten. Wij hebben daar in een stierenvechtersarena gekeken naar een show waar afwisselend een koe en een stier door jonge kerels uitgedaagd werden om ze aan te vallen door met rode en blauwe lappen te zwaaien. Dat koeien zo agressief konden zijn, wist ik niet. Het lukte zelfs een om over de omheining van zeker twee meter heen te klimmen en achter de mannen aan te gaan. Maar de koe/stier werd niet gedood, zelfs niet beschadigd, misschien hier en daar een geschaafde knie! In het dorp was er een plein afgezet met zeer dikke houten balken tot zo’n 1.90 m hoog, men kon er wel tussendoor kijken en fotograferen. Ook hier werden één voor één, een koe en een stier naar binnen gelaten, die dan weer uitgedaagd werd door jonge mannen uit het dorp. Hiervoor was het gehele dorp uitgelopen, erg leuk om te zien.

BODEGA

Zaterdag 2 mei, een korte trip 118,4 km in 5 uur, naar enkele kastelen en wijn. Wij gingen op weg naar Rioja om daar eens een bodega te scoren, maar nog net in Navarra zagen wij een prachtige bodega en die was open, dus gelijk door de poort heen de binnenplaats op met de bus. Het bleek dat de helft van hun wijngaarden in Navarra liggen en de rest in Rioja. Wij hebben een leuk gesprek gehad met de eigenaar, nadat bleek dat wij echt geïnteresseerd waren en niet alleen maar kwamen om gratis te proeven. Dat resulteerde natuurlijk in een ruime aankoop van wijn, zelfs een mooie rosado van 13,5 %. Onze eerste bezoekers in El Port de la Selva kunnen daarvan genieten, want die flessen zijn geen lang leven beschoren!

LEUKADE EN ETEN

Wij hadden gehoopt enkele kastelen te kunnen vinden, maar dat is niet gelukt. Wel vonden wij een opgraving van een Romeinse villa in Leukade. Daar stond middels een reclamebord aangegeven dat er een restaurant was in het volgende dorp, wij daar naartoe. Het was maar goed dat er een bord was, anders zouden wij daar nooit naartoe gegaan zijn. Wij waren de eersten, maar dat is ons al meer overkomen alleen bleven wij dan de enigen, maar nu was de zaak binnen een half uur vol met lokale eters, erg leuk en de keuken was echt home cooking Spaans. Omdat er verder niets op het programma stond en om 16.00 uur Barça zou spelen tegen Córdoba zijn wij snel terug gereden naar de camping. In totaal 118 km in 5 uur. Onder het genieten van een baco en enige pacharans zagen wij Barça met 8-0 winnen en daarna maakten wij ons gereed om Real Madrid te zien verliezen van Valencia, wat helaas niet gebeurde.

MARCILLA

Zondag 3 mei reisdoel Pamplona, 150,5 km in 5 uur. De weg voerde ons eerst door Marcilla, een leuk dorp met middenin een kasteel, dat volgens een legende gespaard bleef voor afbraak, zoals de koning bevolen had, doordat in 1516 markiezin Anna de Velasco de gezanten van de koning verleidde met lekker eten. Uiteindelijk raakte het toch vervallen, maar in 2012 was men klaar met de restauratie. Het is een bijna vierkant kasteel met enkele torens, maar gesloten!

OLITE

Van verre zagen wij de kasteeltorens al tegen de lucht aftekenen. Ook hier zijn weer resten van Romeinse beschaving gevonden, ommuring en villa’s. De stad werd echter gesticht in 621 door de Visigotische koning Suintila, die de muren versterkte om de Basken buiten te houden. In 1147 gaf koning García IV Ramírez de eerste rechten/privileges, waardoor de stad snel belangrijk werd en zich uitbreidde. In 1266 gaf koning Teobaldo II het recht om 15 dagen per jaar een markt te houden.

Rond 1400 verkoos Koning Carlos III (de Edele) samen met zijn vrouw Koningin Leonor de Trastámara Olite om hun prachtige Palacio Real de Navarra te bouwen. Dit was de bloeitijd van de stad. Het is duidelijk te zien dat het Franse bouwmeesters geweest zijn die het kasteel gebouwd hebben. Eigenlijk moeten wij hier spreken van een paleis, omdat het bouwwerk geen enkele militaire functie had. Het eerste dat ons opviel, was een groot ei net buiten de paleismuren, dat bleek een soort koelkast te zijn voor het kasteel. Tijdens de Spaanse onafhankelijkheidsoorlog tegen de Fransen hebben deze het kasteel in brand gestoken. Het is goed gerestaureerd, maar men heeft waar mogelijk de originele structuur en bouw in tact gelaten. Het was een plezier om hier te vertoeven.

Het Palacio Viejo maakte deel uit van de oude Romeinse stadsmuren en fortificatie en werd door koning Sancho VII (1194-1234) omgebouwd tot een paleis. Later onder Teobaldo I en Teobaldo II (1234-1270) werd het verder verfraaid. Nu is het omgebouwd tot een Parador.

Een leuk plein met terrasjes en teruglopend naar de bus zagen wij een coöperatieve bodega. Nu hadden wij al behoorlijk wat wijn gekocht, maar toch even kijken. Het resultaat was natuurlijk dat Wim de bus moest gaan halen om enkele dozen wijn in te laden.

PAMPLONA

Wij reden over regionale wegen naar Pamplona dat de hoofdstad is van Navarra. Met ongeveer 197.000 inwoners werd het in 74 v. Chr. gesticht door de Romeinse generaal Pompeus. Overigens werd het kampement gebouwd op restanten van eerdere bewoning. De eerdere bewoners hadden zich gevestigd tussen de rivieren de Arga, de Elorz en de Sadar. De stad werd de belangrijkste van het Baskische gebied. De Visigoten veroverden de stad en de Koning der Visigoten van Toledo verbleef vaak in Pamplona om de aanvallen van de Basken af te slaan. De Arabieren lukten het wel om Pamplona te veroveren. De graaf Casio, een Visigotische edelman, nam het Islamitische geloof aan en kon daardoor onder de heerschappij van de Arabieren toch het gebied blijven besturen. Uiteindelijk mondde dat uit in de heerschappij van de familie Banu Qasi (vertaald: de zonen van Casio). Vanaf 715 tot 929 heeft deze dynastie geregeerd in een groot deel van het huidige Catalonië, Aragón, Navarra en Rioja met als hoofdstad Tudela. De christelijke koningen van Navarra sloten door een huwelijk in 843 met de Banu Qasi’s een verbond met de Arabieren, dit als tegenhanger van het rijk van de Emir van Córdoba. Christelijke troepen uit Baskenland en Asturias werden in de slag van Abelda in 851 door de Arabieren verslagen. De Dynastie Banu Qasi gaat over in die van de Jimena’s. In de 10e eeuw werd Pamplona herbevolkt met voornamelijk Fransen. In de 12e eeuw werd Koning Sanch VI (de wijze) koning van Navarra. In 1521 veroverde koning Ferdinand van Castilië het gebied.

Pamplona’s kathedraal is de Catedral de Santa María. Het ligt op het hoogste punt van de stad en stamt uit 1023, maar in 1300 was het al een ruïne en is men het gaan herbouwen in gotische stijl. Middenin de kathedraal ligt de graftombe, in albast uitgevoerd, van Koning Carlos III en zijn eega Koningin Leonora. De voorkant van de kathedraal ziet er strak en pompeus uit, maar binnen is het toch weer indrukwekkend, zeker het claustro (de zuilengangen met binnenplaats).

Er liggen rondom de oude kern van Pamplona nog stadsmuren. Er liepen veel pelgrims op weg naar Santiago de Compostela. Verder heeft Pamplona een aantal leuke pleinen en een verdedigingswerk zoals dat in Brielle. Het is een grote, Spaanse stad. Het had voor ons vooraf meer indruk dan achteraf.

RUSTDAG

Maandag 4 mei: op maandag zijn in Spanje bijna alle bezienswaardigheden gesloten, dus voor ons werd het opruim- en wasdag. Marijke heeft na veel geduld vanwege traag internet de blog van de vorige camping verstuurd. Wij hebben nogmaals hier een dagmenu gescoord en het was weer prima! En dat noemen ze rustdag!

TUDELA

Op dinsdag 5 mei (vandaag dus) zijn we naar Tudela gereden; 86,3 km in 3,5 uur. Tudela is de tweede grote stad van Navarra met 35.100 inwoners. Door de ligging in de arm van de rivier de Arga was dit een prima plaats voor stammen in de ijzertijd om zich te settelen en daar zijn ook restanten van gevonden. Uiteraard vonden de Romeinen dat ook en zij vestigden zich hier ook en noemden het Tutela. Binnen de stadsgrenzen is de Villa Romana del Remalate opgegraven. In de buurt van de Iglesia de la Magdalena zijn resten van een weg en stadsmuren gevonden. In de eerste eeuw na Chr. is deze stad al weer verlaten door de Romeinen. Later is deze plaats door de Visigoten toch weer gebruikt en de Arabieren, die legden stadsmuren aan rond 802 en noemden het Al Tutili. Het werd een autonome Taifa (een soort Arabisch koninkrijk), dat zelfs tussen 1046 en 1051 zijn eigen munten sloeg. De stad had een grote moskee, een Arabische markt (zoco) met een Alcaicería (een plaats waar o.a. zijden textiel verkocht werd, zoals die in Granada). Verder had het kerken voor mozarábes en een Joodse wijk met synagoges. Hier was een vreedzaam samenleven van verschillende culturen zolang iedereen zijn belasting maar betaalde. Kort nadat Zaragoza in 1118 door de Christenen veroverd werd, was het Alfonso I (de Strijder) die in 1119 Tudela veroverde. Zo viel Tudela onder de Kroon van Pamplona en Aragón.

Eén van de bekendste koningen verbonden met Tudela was Sancho VII (de Sterke, 1194-1234); hij streed in 1212 samen met koning Alfonso VII van Castilië en Koning Pedro I van Aragón in de Batalla de las Navas de Tolosa (dat hebben we in 2010 bezocht). Koning Sancho VII heeft het Alcazaba gerestaureerd en veranderd in een middeleeuws kasteel en de brug over de Ebro gerestaureerd.

Koning Carlos III (de Edele) verleende in 1390 stadsrechten aan de stad.

Koning Fernando (el Católico) van Aragón veroverde in 1512 Navarra en Tudela was de laatste stad die zich moest overgeven.

Nadat koning Fernando (el Católica) stierf, werd Cardinaal Cisneros regent over Castilië. In 1516 ontstond er een opstand in Navarra en de kardinaal liet alle kastelen en stadsmuren in Navarra slopen. Uiteindelijk gebruikten de inwoners de stenen weer om eigen huizen te bouwen.

Koning Felipe II verordonneerde in 1609 dat alle Islamieten Spanje moesten verlaten of volledig overgaan in het katholieke geloof. Vooral economisch leverde dat problemen op, want de Islamieten die gedoogd werden of zelfs slaaf waren, werden ver onderbetaald voor hun werk. Werk dat de katholieke, Spaanse burgers te min vonden.

In 1808 viel Napoleon Spanje in en begon de Spaanse onafhankelijkheidsoorlog. Navarra en Tudela werden in de slag bij Tudela veroverd; dat feit staat middels een inscriptie in de Arc de Triomf in Parijs. In 1813 werd Tudela bevrijd en verlieten de Franse troepen Spanje.

Wij bezochten nog de kathedraal, die na 1119 toen de reconquista Tudela had bevrijd, gebouwd werd op een moskee uit de 9e eeuw en pas in 1783 zijn huidige vorm kreeg. Als je door de hoofdpoort, Puerta del Juicio, binnen komt, hangen er twee grote schilderijen, voorstellende scènes uit Genesis: de wederopstanding van de doden (links) en de veroordeelden op de dag van het oordeel (rechts). Het houten, geverfde beeld van de Virgen Blanca stamt uit de 12e eeuw. Echt indrukwekkend!

Wij keerden terug naar de camping nadat wij een Lidl gescoord hadden en onze voorraden weer op peil gebracht hadden voor de reis naar Zarautz aan de Golf van Biskaje.

[Tussen het maken van deze blog door zijn we even naar de bar van de camping geweest om de Champions League halve finale tussen Juventus tegen Real Madrid (de aartsvijand) te kunnen zien. Juventus won met 2-1!]

HET WEER

Het was op zich goed weer, maar broeierig warm, elk moment verwachtte je onweer, maar dat kwam niet. Zo nu en dan wat regendruppels en dan weer een zonnetje. Vandaag was het echt zonnig, maar geen tijd om van te genieten.

VOLGENDE KEER

Dan zijn we in Zarautz op camping Gran Camping Zarautz, aan een baai in Baskenland. Dit stuk heb ik nog niet eerder gezien, maar Wim wel. Ben erg benieuwd. Het plan is om naar Bilbao te gaan en dan met een speciale brug over te steken. Natuurlijk staat San Sebastian op ons lijstje. En verder zien we wel.

Deze blog is grotendeels door Wim geschreven, waarvoor mijn dank en waardering. Wikipedia en lokale bronnen zijn hem tot steun geweest (en ik ook natuurlijk!).

Slaap lekker en morgen gezond weer op! Lieve groeten van Wim, Marijke en Mancha uit Villafranca in Navarra.

5 mei 2015