ASTURIAS EN CANTABRIA

4 mei 2015 - Villafranca, Navarra, Spanje

ZOWEL IN ASTURIAS ALS IN CANTABRIA HEBBEN WIJ PLAATSEN BEZOCHT DIE WE NOG NIET EERDER GEZIEN HADDEN: COVADONGA EN LLANES. WIM HEEFT ZICH HELEMAAL UIT KUNNEN LEVEN OP HET GOLF, ZULKE MOOIE BANEN!

g011 San Vicente de la Barquera

ASTURIAS EN CANTABRIA

Eerst iets over deze beide comunidades.

Asturias heet officieel Principado de Asturias. Het is een Comunidad Autónoma en heeft verder geen onderverdeling in provincies. Oppervlakte 10.603,75 km2 met +/- 1.054.408 inwoners. Het ligt tussen Galicië in het westen en Cantabria in het oosten aan de Golf van Biskaje. De hoofdstad is Oviedo en de andere, grotere stad is Gijón. Asturias is het gebied in Europa met de meeste bergen en het wordt groen Spanje genoemd vanwege de vele bossen en weidegronden.

Ver voor de Bronstijd woonden hier al mensen; uit de daaropvolgende IJzertijd zijn nog de Castro’s te zien die men bouwde om de stam te beschermen tegen plunderaars. De Romeinen hebben Asturias zo rond 20 v. Chr. ingelijfd. Uit die tijd zijn de mijnbouwprojecten in de regio La Dacia en de landbouwactiviteiten rond Veranes (Gijón) of Memorana (Lena) en de stadsversterkingen van Gegio (Gijón). De bewoners in dit gebied ´romaniseerden´, zodat bij de komst van de Sueven en de Visigoten er niet veel veranderde. De invasie van de Arabieren in Spanje die in 711 begon, kwam in Asturias tot staan, toen de krijger Pelayo bij Covadonga de Arabieren versloeg. Hij werd toen tot de eerste koning der Visigoten gekroond. De architectuur in Asturias is dus niet beïnvloed geweest door de Arabieren!

Cantabria is ook weer een Comunidad Autónoma en heeft verder geen provincies. De hoofdstad is Santander. Totaal aantal inwoners 588.656, het oppervlak is 5.326 km2, de kustlengte is 284 km. Jaarlijks valt hier 1.200 mm regen aan de kust en 2.400 mm in de bergen.

Duizenden jaren voor onze jaartelling woonden hier al stammen, zoals te zien was in de grotten van Altamira. De tekeningen zijn gemaakt zo’n 37.000 jaar v. Chr. Die grotten zijn er nog, de rotstekeningen ook, maar het gewone publiek (zoals wij) mogen er niet meer in. Het staat op de werelderfgoedlijst en moet geconserveerd blijven voor volgende generaties. Cantabria is ook prachtig groen met hoge bergen, werkelijk heel mooi, alleen jammer dat het er wat veel regent.

CAMPING PLAYA DE OYAMBRE

Woensdag 22 april was het weer tijd om ons te versleuren. Deze keer weer naar de kust in Cantabria, camping Playa de Oyambre, deze ligt tussen Comillas en St. Vicente de la Barquera. We waren redelijk vroeg op weg gegaan, 10.13 uur, reden 304,8 km en arriveerden om 15.12 uur.

Van de kleine camping in Villamejil beginnen we op een aantal ´witte´ weggetjes om een groot stuk af te snijden. Dat waren éénbaansweggetjes en de dag ervoor hadden wij voor ons bezoek aan Léon dit al uitgeprobeerd. Na ongeveer 25 km smalle wegen en kleine dorpjes kwamen we op de snelweg. Dat ging ook snel, vooral omdat er bijna géén verkeer was op de betaalroute. Het betalen voor deze weg was wel de moeite waard, want wij moesten wat gebergten doorkruisen! We hebben zeker meer dan 15 km lang in tunnels gereden.

Het was weer een verademing om de zee te zien en de camping ligt dicht bij zee. Eerst hadden we ons vergist in camping, want die had nagenoeg dezelfde naam en lag echt aan zee, maar geen lid van de ASCI en dan dus ook geen korting. Dat betekende dat we met de caravan terug omhoog en achteruit er weer af moesten. Dat ging niet zo eenvoudig en bracht enige spanning teweeg. Maar dat was snel opgelost toen we eenmaal bij de goede camping waren, want die was zo mooi, zo goed georganiseerd, zo schoon, de douches zo warm en goede straal, de plekken mooi en groot.

Dezelfde avond hebben wij twee flessen cider soldaat gemaakt tijdens de voetbalwedstrijd Real Madrid tegen Atletico Madrid voor de Champions League. RM gaat door naar de halve finale.

SAN VICENTE DE LA BARQUERA

Donderdag 23 april zijn we gelijk maar even naar deze plaats langs de kust gereden. Hoog boven de stad ligt het ommuurde oude deel. Na wat klimwerk toch bovengekomen (Wim hoor, ik ben op een terrasje gaan zitten met een lekker bakkie koffie) en het kasteel in. Het is ingericht met veel informatie en vanaf de Torre de Homenaje is een pracht uitzicht op de baai en de mooie kerk, die ook binnen de stadsmuren staat.

Het Castillo del Rey is uit de 13e eeuw en werd al gebouwd in 1210 op een reeds aanwezige fortificatie uit de 8e eeuw.

COVADONGA

Wij startten op vrijdag 24 april om 9.25 naar het Santuario de Covadonga. Uiteindelijk waren we na 202 km om 20.00 uur terug op de camping.

Het viel ons op dat toen wij in de buurt van het santuario kwamen, er zoveel parkeerplaatsen stonden aangegeven. Maar wij waren vroeg en op een doordeweekse dag, dus maar zo ver mogelijk doorgereden. Bovendien was het regenachtig weer. Wij konden bijna onder het heiligdom parkeren!

Covadonga is een altaar in een grot met de maagd van Covadonga en de graftombe van de Visigotische koning Palayo. Wij moesten een hoge, steile trap op, maar als wij verder omhoog gereden waren, hadden we zo´n 500 m door een gang in de berg kunnen lopen naar de grot met het altaar.

Deze plaats is mede bijzonder doordat hier de Visigotische koning Palayo met een relatief kleine groep krijgers de opmars van de Arabieren tot staan wist te brengen. In 711 kwamen de Arabieren Spanje binnen bij Tarifa in het zuiden van Andalucia en in 718 wilden zij met 30.000 krijgers het huidige Asturias veroveren. Doordat Palayo dit heeft kunnen voorkomen is Asturias het enige deel van het Iberisch schiereiland geweest, dat niet in handen van de Arabieren gevallen is.

Men ziet dit als het begin van de Reconquista (terugverovering) van Spanje, maar dat is meer symbolisch, want het duurde tot 1492. Toen de laatste Arabische koning van Granada zich overgaf (koning Boabdil), was de voorwaarde bij deze overgave dat de moslims een vrijgeleide kregen naar de Alpujarras, een gebergte tussen de Middellandse Zee en de Sierra Nevada.

Later in de tijd werden de beloften aan de moslims steeds verder terug gedraaid, tot zij uiteindelijk konden kiezen tussen het Christelijk geloof aannemen of wegwezen!

De beroemde Spaanse schrijver Ildefonso Falcones heeft daar een boek over geschreven, dat De hand van Fatima heet, een pocket van 1000 blz. Hij start zijn verhaal in 1568 en vertelt wat er met de moslims gebeurde. Wim is pas op blz. 45, dus kan er verder nog niets over gezegd worden, maar afgaande op twee andere boeken van deze schrijver (De kathedraal aan de zee en De Koningin op blote voeten) moet het goed en interessant zijn.

LLANES

Terug naar de camping namen wij de kustweg en kwamen in het leuke vissersdorp Llanes. Hier stond vroeger een grote vesting, waarvan nog wat muren en twee torens zijn overgebleven. De gotische María kerk was helaas gesloten. Maar wij hebben in Llanes wel een prima menu del día gegeten. Het voorgerecht van Wim was rijst met inktvis in zwarte saus!

Na de heerlijke lunch zagen wij een golfbaan. Toch maar even kijken. Het bleek een 18 holes baan te zijn met prachtige uitzichten op zee en het stadje Llanes en aan de andere kant de Picos de Europa (die we ook deze keer niet echt gezien hebben vanwege het slechte weer net als 6 jaar geleden). En voor 25 euro heeft Wim gespeeld en ben ik meegelopen, heuvel op en af, al fotograferend. Wij waren hierna totaal versleten en zijn moe maar voldaan snel ons mandje ingegaan.

ALTAMIRA

6 jaar geleden waren we ook in deze contreien en we besloten toen om niet naar Altamira bij Santillana del Mar (dat overigens niet aan zee ligt) te gaan, omdat er niets echt is. Nu dachten we toch maar kijken, want het moet wel bijzonder zijn, je kunt namelijk geen gids openslaan of men heeft het erover.

Zaterdag 25 april was het dan zo ver. In dit gebied liggen meerdere grotten met tekeningen die vallen onder het werelderfgoed. Doordat de tekeningen van de Altamiragrot door de vele bezoekers dreigden verloren te gaan, is de grot gesloten. Wel is er een museum met allerlei informatie gebouwd en ook nog een ruimte waar een deel van de grot is nagemaakt (dat hadden ze beter aan Disney over kunnen laten dan had het er mooier uitgezien). En dat is weer echt Spaans, daar was het verboden om te fotograferen, alles was daar zo nep als het maar zijn kan!!!!

We hebben alle informatie over het ontstaan van de mens, via de aapsoorten naar de oudste niet-aap. Zie de foto´s voor de informatie.

APPARATUUR

Meestal is het zo dat als een ding kapot gaat, er meerdere volgen. Zo ook bij ons. Allereerst hadden we de accu van de caravan en iets met een zekering van de auto. Dat is gerepareerd. Maar de miep-miep werkt nog niet. Daarbij kwam dat de wc die wij in de caravan hebben het vertikt om water door te spoelen, althans meer niet dan wel en dat is niet fijn! Mijn e-reader wil me niet meer laten lezen. Eerst keerde hij steeds terug naar een bepaalde plek in het verhaal dat ik aan het lezen was en dan moest ik doorklikken totdat ik weer bij de pagina kwam die ik aan het lezen was. Dat duurde een hele tijd en dan sloeg hij weer op tilt en kon ik weer van voren af aan beginnen. Nu staat hij gewoon vast en gebeurt er niets meer. Gelukkig hebben we nog echte boeken bij ons, zoals Gejaagd door de wind.

En dan hebben we nog de continuing story of mijn laptop. Even een opfrisser van de stand van zaken: Aangezien mijn laptop slecht functioneerde en op een bepaald moment helemaal niets meer deed, hebben wij er eerder een professional naar laten kijken. Dat resulteerde in een rekening van 60 euro, maar hij deed het nog steeds niet. De laatste kans was terug naar de fabrieksinstellingen, maar dan was je alle programma´s kwijt. Dat hebben we toch gedaan en dat heeft heel even (een dag!) gewerkt, maar daarna niets meer.

Na Altamira zijn we doorgereden naar Torrelavega, een grote stad. Daar vlak voor ligt een dorp Puente San Miguel en daar zag ik een gespecialiseerde winkel. Er snel naartoe want op zaterdag gaan de winkels om 14.00 uur dicht. Deze kerel zag direct aan een lampje dat niet flikkerde, maar constant brandde, dat de harde schijf van 350 GB kapot was. Hij zou het weekend kijken of hij een nieuwe schijf kon krijgen en kon installeren met een Windows in Nederlands. Maandag moesten we hem bellen en dan de laptop brengen. Gelukkig had hij de spullen en hebben wij de laptop gebracht. Dinsdag hebben we hem weer opgehaald en hij doet het prima. Helaas geen Word er meer op, maar met open office gaat het ook goed. En de kosten: 100 euro!!! Helemaal blij!!! Klein puntje nog, dat al mijn tekens zoals @ )'(= allemaal op een andere plaats staan en dat het af en toe zoeken is om de goede te vinden.

RITJE

Op maandag 27 april zijn we na het wegbrengen van de laptop nog een ritje gaan maken. We kwamen langs mooie dorpjes maar het weer was nogal slecht dus zijn we er niet veel uit gegaan. Dan maar lekker eten in een dorpje Celis. Het eerste restaurant zei dat hij geen dagmenu had, terwijl we wel mensen zagen eten die zich echt de prijzen van een á la carte menu niet konden permitteren. Er zijn genoeg restaurantjes te vinden in Spanje, dus op naar de volgende. Daar werden we vriendelijk ontvangen en naar boven gedirigeerd waar een heuse eetzaal was. Wim had vooraf een stevige soep met diverse soorten worst erin, ook bloedworst en kreeg een hele terrine waar hij zich behoorlijk tegoed aan gedaan heeft. Ik weet niet meer wat ik had, maar het was lekker. Beneden moesten we afrekenen en daar was een vitrine met houten klompen, maar wel bijzondere want ze hadden een soort hoge hak onder de middenvoet en aan het eind waar je normaal een hak hebt. Natuurlijk heeft Wim gevraagd wat daar de reden van is en dat weten we nu: het is om op schuine hellingen te kunnen staan en vooral vanwege de sompige grond, zodat ze niet met klomp en al daarin wegzakken.

KAAS

De volgende dag (dinsdag 28 april) konden we de laptop weer ophalen en reden we weer langs een kaaswinkel die toebehoort aan een Cisterciënzer klooster. We waren daar al meerdere keren langsgereden maar dit zou de laatste keer zijn. Proeven konden we niet maar we kregen wel wat uitleg. Er stond een wat blozende man achter de toonbank en mijn vermoeden dat het wel eens een monnik kon zijn, werd bewaarheid toen hij wat ging aanwijzen op het bord. Toen ik vroeg of ik hem mocht fotograferen, werd hij helemaal verlegen en zei dat hij er niet op zijn best uitzag. Schattig hè! De kaas is overigens verrukkelijk.

GOLF

Hierna was het doel de golfclub Abra del Pas in Mogro. 6 jaar geleden waren we daar aan het eind van de dag boven langs gereden en hij zag er heel mooi uit. Dat is hij ook, hij heeft maar 15 holes, behoorlijk moeilijk, goed verzorgd en slechts € 9 !!! Daarbij nog € 1,50 korting op het dagmenu dat voortreffelijk was. Wim moest met twee Spaanse jonge mannen spelen, Pablo en André, hele aardige jongens, die de baan goed kenden. Pablo had vakantie en had zijn basisarts diploma en ging nu verder voor dermatoloog. Van André kregen we geen duidelijk antwoord. Vooral Pablo was erg geïnteresseerd in Nederland, zowel toeristisch als politiek. Het was daardoor een leuk samenzijn.

OYAMBRE

Bij terugkeer naar de camping zijn we nog even naar het strand gegaan om Mancha lekker te laten zwemmen en uit te dollen. Hij had tenslotte zowat de hele dag in de auto gezeten. Hij genoot en wij ook.

HET WEER

We hebben wat buitjes gehad, maar zeker ook zonneschijn en goede temperatuur.

VOLGENDE KEER

Dan berichten we over Navarra, Rioja, wijn dus, Pamplona en stieren- en koeienvechten. We zitten daar nu al op camping Bardenas, maar daarover volgende keer meer.

Lieve groeten uit Villafranca van Wim, Marijke en Mancha

4 mei 2015

PS Veel informatie is van Wim afkomstig die als bronnen heeft gebruikt Wikipedia, ANWB-gidsen en lokale bronnen.