LÉON EN ASTORGA

30 april 2015 - Villafranca, Navarra, Spanje

WE HEBBEN EEN BEZOEK GEBRACHT AAN DE MOOIE STAD LÉON MET ZIJN KATHEDRAAL EN MUSUEM. DAARNA WAS EINDELIJK ASTORGA AAN DE BEURT, OOK EEN KATHEDRAAL, EEN GAUDÍ-GEBOUW EN HET CHOCOLADEMUSEUM.

f165 het chocolademuseum in Astorga

LÉON

Dinsdag 21 april waren we al weer vroeg op pad. Al om half elf liepen we in de stad, de auto geparkeerd bij een stadsmuur. Op weg naar het moois, maar waar was dat? Geen borden met informatie. Uiteindelijk maar aan een dame gevraagd hoe te lopen, want we kwamen er niet uit.

Allereerst arriveerden we bij een groot plein waar de kathedraal is, genaamd catedral de Santa María Regla. Het is een gotische kathedraal met gebrandschilderde ramen en met een beschilderd pantheon van de koningen van het rijk dat de Reconquista begonnen is. Men noemt het Frans cultureel kolonialisme, omdat er géén Spaanse inbreng is geweest. Een Franse architect moet rond 1205 met de bouw begonnen zijn en begin 1300 was het gereed. De oudste ramen zijn de 13e-eeuwse roosvensters.

De stad Léon ontleent haar naam aan het 7e legioen van de Romeinen (legio Septima). In de 10e eeuw werd het de residentie van de vorsten van Asturias. Maar toen het samenging met Castilla verloor het betekenis. De stadsmuren (restanten) laten zien hoe klein het was. Het heeft nu ongeveer 130.600 inwoners, het is een mijnbouw- en industriestad.

Ook in deze stad komen we iets van Gaudí tegen: Casa Botines. Het werd voltooid in 1893 en werd in opdracht van Güel gebouwd. In de hal is een foto-expositie van drie gebouwen van Gaudí aan de pelgrimsroute.

Hierna was het plan om het Museo Pantheon te bezichtigen, maar de parkeertijd liep tegen het einde. Dus Wim terug naar de auto om wat bij te gooien, maar er zat al een multa (boete) op. Wat bleek het parkeerbonnetje was weggewaaid omdat de ruiten altijd een stukje open staan als Mancha erin zit. Wim naar de politie, maar die verwees hem door naar een ander bedrijf. Wim daar weer heen, het bekende verhaal van het kastje... Maar daar kon hij aantonen dat hij wel betaald had en werd de bon verscheurd. Ondertussen was ik alvast de Basiliek van San Isidoro ingegaan. Wim kwam hijgend en puffend terug.

De geschiedenis van het museum Pantheon en de Basiliek van San Isidoro:

In 636 stierf de Heilige Isidoro voor het altaar. Hij was filosoof, historicus, geleerde en kerkvader. De Arabische overheersing maakte dat het graf niet te vinden was, maar in 1063 zijn de stoffelijke resten van de heilige gevonden en gaf koning Fernando I opdracht tot de bouw van een grafkerk. Van de oorspronkelijke Romaanse basiliek uit 1149 is weinig over, maar het Pantheon is er nog, links van het kerkportaal is de ingang ernaar. De fresco´s op het plafond zijn nog erg goed bewaard en mogen niet gefotografeerd worden (!). Er zijn 11 koningen, 12 koninginnen en 21 prinsen en edellieden begraven.

ASTORGA

En dan eindelijk Astorga! Het is een pelgrimsstad bij uitstek, want in het episcopaal paleis is het museum over de pelgrims gevestigd. De stad is gesticht als Romeins Castrum Asturica Augusta. Het heeft nog een restant stadsmuren.

We bereiken tegen half drie de stad en er steekt een groep Japanse pelgrims over die we later terug zullen zien op het plein bij de kathedraal waar we maar even wat gaan drinken, want zowel de kathedraal als het paleis gaan pas om 16.00 uur open. Maar eerst lopen we naar de Plaza España, waar net de markt geweest is, om het uurwerk van het stadhuis te bekijken. Een mannetje en een vrouwtje slaan de hele uren, ze worden ´marragatos´ genoemd naar een etnische minderheid die hier gewoond heeft. Vermoedelijk afstammelingen van Berbers en Visigoten.

Op het plein zien we veel pelgrims even neerstrijken om de voeten te koelen of te verzorgen. Elke nationaliteit is aanwezig. De een sjouwt zich werkelijk een breuk aan zijn bepakking en de ander loopt met een klein rugzakje.

Allereerst gaan we het Palacio Episcopaal bekijken, want daar zijn we het nieuwsgierigst naar. Het werd door Gaudí ontworpen. De opdracht werd in 1887 verstrekt door zijn streekgenoot bisschop Grau, maar die heeft het zelf nooit bewoond, omdat hij voordat het klaar was al overleed. In 1906 werd de bouw overgenomen, omdat er nogal wat ruzies waren. Gaudí werd geïnspireerd door het gotische kasteel van Ponferrada, maar hij heeft er natuurlijk zijn eigen draai met frutsels etc. aan gegeven. Binnen is het fantastisch, zijn stijl zie je duidelijk terug in vooral de pijlers en de ramen. Er is veel meer te zien, zoals de beelden en borsten van Santa Agueda (Agatha van Sicilië) die (uiteraard) een maagd was en bij wie door marteling haar borsten afgesneden werden. Via Wikipedia is het hele verhaal te lezen. Muy interessante!

Vervolgens naar de kathedraal. Foto´s van de voorkant zijn te zien in de vorige blog. De kathedraal de Santa María is een zandstenen, gotisch/barok gebouw, oorspronkelijk van de 15e eeuw. In het museum was er weer pracht en praal. Veel mantels met bijzonder fijn borduurwerk en voor het eerst zien we ook welke schoenen eronder gedragen werden. Daar kun je je hond niet mee uitlaten op een regenachtige dag!!! Er zijn ook vreemde tableaus en schilderijen.

Het snoepje van de week: het chocolademuseum! Dit nieuwe museum is pas in februari geopend en ziet er erg leuk uit en is vooral voor (kleine) kinderen ook leuk. Er is veel uitleg op borden, maar ook een video, veel apparaten en oude doosjes en vormen. Nederland heeft een overslag van 630 eenheden en is daarmee de grootste van de wereld, Amerika ´slechts´ 445. Voorheen waren er 400 fabrikanten van chocolade in Astorga, maar dat is nu sterk verminderd en is vermoedelijk in handen van één bepaalde familie. Er zijn veel wetenswaardigheidjes die vermeld worden, zoals dat chocala goed is voor het verwijderen van cariës, of voor je longen en bij astma. Bekend is ook de verzachtende werking op de huid, denk maar aan de chocolademassages. Het zou ook bijdragen aan vermindering van de slechte cholesterol en het zou je opfleuren als je triest bent. De verspreiding van chocola verliep in de 17e en 18e eeuw voornamelijk via de monasterios en apotheken. Chocola smelt bij een temperatuur van 34 º.

Het belangrijkste: na het kijken komt het proeven! Mmmmmmmmmmmm, heerlijk en een doosje met melk- en donkere chocolade met amandelen is snel gekocht. We hebben ze niet in een keer naar binnen gewerkt, maar verspreid over een aantal dagen iedere dag 1. Wat een beheersing!

Tegen 18.30 uur waren we terug op camping El Reino de Léon. Snel Mancha eten gegeven en op naar de kroeg/restaurant om te eten en gelijk naar Barcelona te kijken. Deze week was weer erg geslaagd.

HET WEER

Overwegend zonnig met een enkel buitje en wat bewolking. Goed kijkweer!

VOLGENDE KEER

Dan gaan we het hebben over Covadonga, golf, Llanes, Altamira en nog wat meer. Allemaal beleeft vanuit camping Playa de Oyambre. Prima camping, maar we zijn al weer een camping verder en staan nu in Navarra bij het plaatsje Villafranca.

Weer lieve groeten van Wim, Marijke en Mancha.

30 april 2015