LAS MÉDULAS, PONFERRADA EN ASTORGA

26 april 2015 - San Vicente de la Barquera, Cantabria, Spanje

BIJ TOEVAL EEN MONASTERIO BEZOCHT, MAAR HET MOOISTE TOT NU TOE: LAS MÉDULAS!!!!! ZO BIJZONDER! PONFERRADA IS EEN LEUK STADJE EN ALVAST WAT GESNOEPT VAN ASTORGA.

e071 Las Médulas

CAMPING EL REINO DE LÉON

We wilden oorspronkelijk 9 dagen op de vorige camping (El Folgoso) staan, maar nog voordat we daarheen gegaan zijn, hadden we al besloten dat dat niet zo handig zou zijn, want te ver van de bovengenoemde plaatsen vandaan. Je moet namelijk om bepaalde bergruggen heenrijden om er te kunnen komen en dat is veel kilometers heen en weer terug.

Vandaar dat we camping El Reino de Léon uitgekozen hebben. Weliswaar geen korting van ASCI of camping cheques, dus het volle pond van € 22,30 per dag, maar dat haalden we er ten opzichte van het dieselgebruik wel weer uit. ‘Ons ben zunig!’

Op zaterdag 19 april zijn we dus gaan versleuren. Doordat we geen miep-miep kunnen gebruiken, was het zoeken in Astorga naar de juiste afslag voor het dorpje Villamejil waar de camping ligt. Zodoende kwamen we langs een garage die nog open was en waar we met de caravan konden komen. Onze mover deed het nog steeds niet en dat was toch wel erg lastig. Het vermoeden was gerezen dat de accu niet genoeg oplaadde om de mover aan te sturen. De garagemeneer kwam even kijken en doormeten en inderdaad een nieuwe accu nodig. Jammer, maar het is nu eenmaal zo. Gelukkig had hij er een op voorraad, een droge batterij, maar bovendien was deze al opgeladen. Dat probleem is weer opgelost.

De camping is erg klein, maar weer een mooie plek. Hier liepen zo nu en dan de kippen los rond met een kraaiende haan en een pauw. Helaas geen foto van. De beheerder was zelf nog bezig met een soort knibbel-knabbelhuisje te bouwen. Er was wel een restaurant en een bar, maar niet open en dat was wel nodig, want voetbal. Maar we zijn niet voor een kleintje vervaard, in de bus en zoeken in het eerstvolgende dorp. Daar in een bar-restaurant aangekomen, stond de zender al klaar en werden we met open armen ontvangen. Zij kwam uit Extremadura en hij uit Córdoba en ze waren zeer verbaasd dat alle plaatsen die ze noemden, wij al geweest waren. Erg gezellig, lekkere tapas en lekkere fles wijn voor slechts € 4,00!!! Ja je leest het goed. We zijn er nog een keer geweest en hebben er weer voetbal gekeken en een dagmenu gegeten. Heel goed!

MONASTERIO DE SANTA MARÍA DE CARRACEDO

Zondag 19 april zijn we gelijk maar weer gaan bezichtigen. Wim had gelezen dat er iets fantastisch te zien moest zijn: Las Médulas. Op weg ernaartoe namen wij een verkeerd weggetje, maar dat was een gelukje. Er stond een klooster en het was te bezichtigen. Zeer de moeite waard.

Het werd gebouwd in 990 toen koning Bermudo II een stuk grond doneerde aan monniken om zich te beschermen tegen invallen van de Arabieren. Toen heette het San Salvador. In 1338 werd het gerestaureerd voor de zusters van koning Alfonso VII van Léon. Deze congregatie was zo groot dat er ook nog filialen waren in Galicië, Asturias en Zamora.

Rond 1200 was het een zeer invloedrijk en welvarend klooster der Cisterciënzers, daardoor kreeg zij veel donaties van de edelen en rijke boeren. Zij bezat al meer dan 30 grote boerderijen waar de monniken werkten. Maar rond 1350 ging het economisch wat slechter. Echter vanaf 1505 was er weer een renovatie en rijke edelen lieten zich in het klooster begraven. Zo zijn er restanten van het Pantheon nobiliar (nobelen) uit de 14e eeuw en nog vele andere interessante zaken.

LAS MÉDULAS

Het doel van onze reis was Las Médulas. Wij hebben hier infrastructurele werken van de Romeinen gezien, die bewijzen dat zij hun tijd ver vooruit waren! Het begon rond onze jaartelling! Om het goud dat in de bergen zit te kunnen delven, hebben zij, door slaven natuurlijk, mijngangen laten graven. Toen dat gangenstelsel er was, hebben zij vanuit bronnen in de bergen water door deze gangen laten stromen. Hierdoor werden de bergen uitgehold en konden zij het goud dat door het water was los gekomen eruit halen. Doordat de berg uitgehold werd, stortte die uiteindelijk in waardoor de slaven in open mijnbouw verder het goud konden delven. Deze procedure werd steeds weer herhaald, waardoor er een gebied is ontstaan met scherpe punten en grote gaten.

Het was adembenemend, niet alleen vanwege de klim, maar vooral de schoonheid. De wandeling beneden duurde ongeveer een uur en we kwamen veel ‘Harry Potter’-bomen tegen. Voor het uitzicht van bovenaf moesten we naar een speciale plek rijden. Daarvandaan was het slechts 0,7 km lopen. Alleen hadden ze er niet bij gezegd dat dat echt alleen maar omhoog was. Ik heb me nog een deel door Mancha omhoog laten trekken. Maar ik had het voor geen goud (!) willen missen. Zo ontzettend mooi! Door het steeds wisselende licht waren de kleuren ook steeds anders van intensiteit. Misschien een beetje veel foto’s van hetzelfde, maar het is gewoon te mooi om over te slaan.

Nog even wat cijfertjes: Er zijn kanalen gegraven met in totaal een lengte van meer dan 400 km! Enkele ervan zijn langer dan 100 km.

Het is goed te begrijpen dat dit gebied op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat.

PONFERRADA

Na dit moois stond er nog een plaats op ons lijstje: Ponferrada. Het liep al tegen 5 uur, maar we kwamen er toch langs, dus een stop is snel gemaakt. Wim had opgezocht dat er een kasteel is. En dat klopte ook: het Castillo de los Templarios. Een groot, gotisch gebouw.

Ik kon alweer geen stap meer verzetten en Wim dirigeerde me naar een kroegje. Dat aanbod sloeg ik niet af!! Hij wilde nog per se het kasteel zien. Maar helaas voor hem was het kasteel op zondagmiddag niet open. En ik was blij dat ik niet voor niets eromheen gelopen was. Intussen zat ik lekker met een drankje naar de Formule I race in Bahrein te kijken. Dat hebben we samen maar even uitgekeken voordat we weer naar de camping gingen.

ASTORGA

Maandag 20 april is een prachtige, zonnige dag. Eigenlijk zou het een wasdag worden, want er hing ergens een briefje dat het maar € 2,00 is voor het wassen en dat is erg goedkoop. Wim informeren, was er helemaal geen wasmachine, maar moest je wel betalen om warm water te hebben. In een keer was mijn propere bui over: geen wasdag!!!

We hebben altijd een plan B, dan ‘maar’ naar Astorga. Er is veel te zien, een mooie kathedraal en het episcopaal paleis gebouwd door Gaudí. En een chocolademuseum. Maar het is maandag en alles is dicht. F… S…@#$%&*

Alvast een paar fotootjes en volgende keer daarover meer.

HET WEER

We hebben best wel aardig weer gehad, in ieder geval op de momenten dat we op pad gingen. Soms begon het wat grijs, maar klaarde het toch weer op. Het was zeker niet koud en soms zelfs behoorlijk warm.

VOLGENDE KEER

Zoals gezegd gaan we het dan over Astorga hebben, maar ook de plaats Léon.

Vanuit grijzig San Vicente de la Baquera lieve groeten van Wim, Marijke en Mancha

zondag 26 april 2015