LOURDES, PAU, COLLETJES EN VOGELS deel II

29 juli 2015 - El Port de la Selva, Spanje

EEN DIVERSITEIT AAN WAT WE DEZE WEEK ALLEMAAL GEZIEN HEBBEN EN HET WAS ALLEMAAL BIJZONDER, MOOI EN LEUK. DAAROM HEEL VEEL FOTO´S EN IN TWEE DELEN.

m301 Donjon des Aigles, Baucens

PAU

Zondag 8 juni 2015 is alweer de laatste nacht op de camping La Foret bij Lourdes. Maar eerst maakten we nog een trip naar Pau, de Col d’Aubisque en de Donjon des Aigles in Baucens. Deze trip duurde 9 uur en het was 162 km.

Naar Pau was een makkie, het is een statige stad met brede straten, grote pleinen en een kasteel. Château de Pau Musée National, dat aan het einde van de 10e eeuw begon als een bouwwerk verdedigd door een houten palissade. Het stond op een rotspunt tussen rivieren die van de bergen kwamen. In de taal van de streek betekent pau een palissade van staken.

Dit eerste verdedigingswerk werd vervangen door een burcht, waarvan er nog steeds overblijfselen zijn. In het zuiden de 22 meter hoge Mazére-toren, met 1,65 meter dikke muren en in het noorden de huidige bezoekersingang, de Montauer-toren uit de 13e eeuw.

Tegen het einde van de Honderdjarige oorlog (einde 14e eeuw) riep de Graaf van Foix en Burggraaf van Béarn de onafhankelijkheid van zijn burggraafschap uit ten opzichte van de koningen van Aragón, Engeland en Frankrijk. Ter verdediging van zijn gebieden richtte hij torens en forten op en verbouwde hij het kasteel van Pau tot een onneembare burcht.

De Foix-Béarn familie besteeg de troon van Navarra en in 1512 kwam het gehele hof naar Pau. Verderop in de geschiedenis werd in december 1553 de toekomstige koning Hendrik IV geboren, die de eerste koning van Navarra en Frankrijk zou worden.

Bij ons bezoek aan het paleis hebben wij ook de geboortekamer van deze koning bezocht en zijn wieg zou het schild van een schildpad geweest zijn, dat daar nog in vol ornaat te zien is. Verder waren er nog veel antieke meubelen, bedden, kasten en als belangrijkste: de gobelins die dan ook wel erg mooi waren.

COL D´AUBISQUE

Omdat onze verzuurde benen van de trip naar de Col du Tourmalet en de Col d’Aspin weer beter waren, durfden wij het aan om de Col d’Aubisque te beklimmen. Dit was weer fantastisch. De aanloop was een zeer bochtige weg door de bossen en pas de laatste 3 km had je een vrij uitzicht en dat was dan ook wel fenomenaal. Op 1.709 meter hoogte was een mooie parkeerplaats met een uitspanning zodat wij even een versnapering konden nemen, zoals vele andere fietsers. Wij daalden af, maar wij moesten nog een col nemen, zij het niet zo hoog: de Col de Soulor van 1.474 meter.

DONJON DES AIGLES

Vervolgens naar Baucens, naar de Donjon des Aigles met als toegangsprijs € 14,- p.p., dat vonden we op voorhand erg duur, maar het was super! Wat een fantastische show met allerlei roofvogels, zoals een condor, arenden, buizerds, verschillende soorten gieren en uilen en ook nog eens allerlei papegaaien met de mooiste kleuren. De toeschouwers die op het grasveld zaten, schrokken zich lam toen er grote roofvogels vlak over hun hoofden heen vlogen en later was iedereen vertederd door de papegaaien die zomaar op uitgestrekte armen gingen zitten. Kleine kinderen die een mandje ophielden waar allerlei parkieten op af kwamen. Na de show konden wij alle vogels nog eens van dichtbij bekijken en dat alles binnen de muren van een oud kasteel.

Kortom weer een fantastische dag met veel variatie.

GOLF

Het zal inmiddels wel bekend zijn bij jullie dat als Wim weet dat er een golfbaan in de buurt is, hij daar het liefst gelijk gaat spelen. Zo ook deze keer. Op zondag 31 mei waren we aangekomen op de camping en eind van de middag zijn we gelijk gaan kijken waar de dichtstbijzijnde golfbaan was, heel dichtbij dus. De andere dag is Wim daar gaan spelen en heeft hij nog wat foto's gemaakt. Het was een behoorlijke baan met veel hoogteverschil, heel mooi gesitueerd.

Op woensdag zou Wim in Tarbes gaan spelen op een baan waaromheen een paardenracebaan ligt. Hij had al besproken, maar het was daar erg rommelig en bij nader inzien ook duur en het bleek niet de baan te zijn waar wij beiden een discountkaart voor hebben. Die woensdagmorgen direct gebeld om te annuleren, maar er werd niet opgenomen. We zijn er langs gereden, maar het kantoor was om 9.30 uur nog niet open. We hebben het maar zo gelaten en zijn naar de andere baan gereden: Golf des Tumulus. Deze baan is mooi en bijzonder. Het ligt vlakbij een kasteel/landhuis en het wordt opgesplitst door een snelweg waardoor je via een kleinere weg over de snelweg gaat en ergens anders nog een keer over moet steken. Verder ligt een deel in het verlengde van een klein vliegveld met het gevolg dat je iedere keer dacht dat je duiken moest om zo'n klein propeller vliegtuigje te ontwijken. Wim had geluk en kon meelopen met een bijzonder aardig Frans echtpaar en een vriendin die de baan goed kenden en advies konden geven. Al met al een heel gezellig gebeuren.

PRIJSVRAAG

De vraag was: wat is de betekenis van het woord COVOITURAGE?

Het antwoord is (met een goed Nederlands woord) CARPOOLING.

Onder de goede inzendingen hebben we een fles Cava verloot en de prijs gaat naar Cor Goudriaan.

We hebben nog een vraag: op de Col d'Aspin kwamen we dieren tegen die op lama's lijken, maar we zijn er niet zeker van of dit lama's zijn. Kan iemand ons uitsluitsel geven? Zie foto's m032 t/m m035 van het vorige album of de foto hieronder.

m032 Col du Tourmalet

REACTIES

Op deel I kregen we van Aat de Jong de volgende, aanvullende reactie:

“Karel van Martel, die in 732 de Moren terug sloeg bij Poitiers, was volgens mij een bastaardzoon van koning Pippijn maar ook een berucht veldheer. Hij heeft ook nog slag geleverd met de Friezen hier in Nederland in 734 bij wat nu Oudeschouw-Irnsum heet.”

Waarvoor hartelijk dank Aat! Wij wisten niet dat hij ook nog slag geleverd had in Nederland.

Over het algemeen zijn de reacties leuk en gezellig van aard, totdat we deze reactie ontvingen op onze reisblog 'La Rochelle omgeving en nog wat Bretagne' van iemand die zich eerst G. La Tousiste noemt:

“Goh, wat interessant zeg ! Ik lees dat jullie al wel sinds 2009 rondreizen en zóveel meemaken. Een paar adviezen van iemand die sinds de 60er jaren van de vorige eeuw rondreist.
1) Hou onmiddellijk op met deze domme blog, de folder van de plaatselijke vvv's kunnen we zelf wel overschrijven.
2) Daal neer uit de wereld waarin jullie leven, deze bestaat nl. niet.
Verder wens ik jullie nog veel maar vooral anoniem reisplezier.
Met vriendelijke groet,
G.la Touriste

en zoals je ziet, eindigt met G. La Touriste, terwijl het e-mailadres [email protected] luidt.

Afgezien van een stijlfout doet de teneur van deze schrijver ons denken aan iemand die ons echt wel kent - maar daar niet voor uit wil komen - en ons niet vriendelijk gezind is (!). Bovendien moet het zogenaamd iemand op leeftijd zijn, aangezien er geschreven wordt dat hij/zij al rondreist in de jaren zestig, dat zou dan betekenen dat zo iemand op zijn minst nu 65 moet zijn. Wij vinden het een nogal merkwaardige en laffe reactie, maar wij trekken ons er niets van aan en gaan gewoon door waar wij en - we hopen – velen van jullie plezier aan beleven.

WEER

Overdag was het meestal goed en soms zelfs erg warm en broeierig. Dat had tot gevolg dat het in de avond wat regende, meestal gepaard gaande met een onweersbui die steeds niet echt dichtbij was. Slechts één dag was het wat minder.

VOLGENDE KEER

Dan zitten we op een kleine camping in La Bastide de Serou in de buurt van Foix en komen Elly en Anton in het weekend ook op deze camping staan, gezellig even bijkletsen. Dat is onze laatste week voordat we naar El Port de la Selva gaan, waar we ons trouwens alweer op verheugen.

Lieve en plakkerig warme groeten van Wim, Marijke en Mancha

Beleefd begin juni 2015, daarna genoteerd en vervolmaakt in El Port de la Selva op 26 juli 2015.