ONTMOETING IN DE FRANSE PYRENEEËN

3 augustus 2015 - El Port de la Selva, Spanje

WE ZIJN AAN DE LAATSTE TWEE CAMPINGS TOEGEKOMEN. OP DE ENE ZOUDEN WE ELLY EN ANTON ONTMOETEN, MAAR HET WERD DE ANDERE.

n23 camping Les Berges du Canal, Villeneuve-les-Béziers

CAMPING L'ARIZE

Deze camping is gelegen aan de rand van La Bastide-de-Sérou in de Ariège. Op papier een prachtige camping, alweer aan de voet van de Pyreneeën. We arriveerden op maandag 8 juni. We waren van plan hier toch zeker 8 dagen te staan en van alles in de omgeving te gaan bekijken en een ontmoeting te hebben met Elly en Anton. Camping was daar zeer geschikt voor, ruimte zat!

Maar of het nou aan het weer lag (veel regen), of te veel bomen om ons heen (wij hebben altijd een brandend verlangen naar de zee), verkeerde keuze van plek, of dat we het zat waren, we weten het niet echt. Het zal wel een combinatie zijn van alle factoren.

In ieder geval hadden we beiden het gevoel dat dit het niet was en dat het vochtige weer ook niets voor de familie zou zijn. Toen we een berichtje kregen van Elly en Anton dat ze heerlijk in het zonnetje in Villeneuve-les-Béziers zaten, vlakbij de kust, was het besluit snel genomen: inpakken en wegwezen. Op naar de kust. Helaas hebben we – doordat de begroeiing op de camping niet goed gesnoeid was - aardig wat krassen opgelopen aan de zijkanten van de caravan.

GOLF

Wim heeft toch nog kans gezien om in de naaste omgeving te golfen op een prachtige Ecobaan. Het leuke van deze baan was ook dat er overal bordjes met informatie stond over de grond, de diverse bloemen en nog veel meer. Puur natuur dus.

CAMPING LES BERGES DU CANAL

Binnen afzienbare tijd stonden we woensdag 10 juni bij deze camping in Villeneuve-les-Béziers aan de poort. We moesten wachten want het was natuurlijk lunchtijd. Ook stond er nog een autootje in de weg, want er moest een behoorlijke draai genomen worden. E&A hadden al een plekje gereserveerd, maar het werd toch nog een andere, want anders zouden we zo uitsteken. Het was een geweldig weerzien. En inderdaad een zonnetje!!!

Nadat we ons geïnstalleerd hadden en we wat gezamenlijk gedronken hadden, zijn Wim en ik wat boodschapjes gaan doen voor de maaltijd die avond bij ons honk. Wat we gegeten hebben, weet ik niet meer, maar wel dat het Hollandse pakjesavond was: Engelse drop, stroopwafels, 2 potten pindakaas, zuurkool, rookworsten, komijnekaas, oude kaas, het kon niet op! (Het water loopt me weer in de mond, helaas is alles wel op!) Maar dat was nog niet alles wat Elly en Anton meegenomen hadden, want voor ons beider verjaardag hebben we een prachtige hapjespan gekregen. Nogmaals hartelijk dank en de pan is fantastisch.

CANAL DU MIDI

Donderdagochtend 11 juni zijn E&A&W gaan fietsen langs het Canal du Midi naar een 9-sluizenpunt, le site de Fonséranes.

Maar eerst wat meer over de geschiedenis van het Canal du Midi dat ook op de Unesco werelderfgoedlijst staat (en dit keer zonder hulp van Wim!). Het is ontworpen en gebouwd door Paul Riquet en er is door meer dan 12.000 mensen 15 jaar lang aan gewerkt (1666-1681). Riquet was medefinancier en de grote drijfkracht achter het voltooien van dit project, nl. het Koninklijke Kanaal, dat een afstand heeft van 240 km, 20 tot 24 m breed is en zo'n 2 meter diep. Het heeft 328 bijzondere werken, o.a. bovengenoemde sluis, maar nog veel meer sluizen, aquaducten, tunnels en dammen. Het is ontstaan tijdens de regering van Koning Lodewijk XIV. Het kanaal had tot doel de koopvaart te vergemakkelijken tussen de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee. Voorheen ging dat via Gibraltar en Spanje en daar moest men veel belasting voor betalen. Op 24 mei 1681 werd de Koninklijke boot als opening door de sluizen geloodst. Helaas heeft Riquet dat niet meer mee kunnen maken, hij stierf een paar maanden daarvoor.

Het oorspronkelijk 9-sluizenpunt bij Béziers heeft 8 bassins en 9 sluisdeuren die het mogelijk maken om in totaal 21,5 m over 300 m lengte in niveau te stijgen of te dalen. Het is een toeristische trekpleister met zijn 420.000 bezoekers.

Nu zijn het voornamelijk de plezierbootjes (40.000) die er gebruik van maken.

ETEN BIJ E&A

Donderdagavond hebben we heerlijk bij E&A gegeten en genoten van een heerlijke avond samen. Weer lekker kunnen bijkletsen, nieuwtjes uitwisselen en hun nieuwe camper kunnen bewonderen. Het was een geweldig samenzijn.

NAAR HUIS

E&A gaven aan dat ze vrijdag weer verder zouden trekken en dat was de reden dat ik niet mee was gaan fietsen, ik ben namelijk de caravan gaan schoonmaken en allerlei spullen in gaan pakken, zodat we de caravan zo bij de stalling in Spanje konden inleveren en niet meer hoefden over te laden. Het idee om naar huis te gaan, gaf me vleugels en in een wip (nou, nou, wel met flinke zweetdruppels) zat alles in de bus.

Vrijdagochtend 12 juni om 10.00 uur waren we gereed voor vertrek. Zo ook E&A. Net na 12.00 uur kwamen we bij de caravanstalling in Pedret y Marza aan en na het invullen van nogal wat papierwerk, konden we loskoppelen en naar huis rijden in El Port de la Selva. Na even 'wat' uitladen, waren we snel gesetteld en hebben we er een cavaatje op gedronken!

VRAGEN

In de vorige blog hadden we een vraag of het nou lama's waren of niet. We kregen reacties van Jacqueline en van John. Beiden noemden de Alpaca. Dank voor jullie meedenken. We houden het dus op Alpaca.

HET WEER

Zoals gezegd was het nogal regenachtig op de eerste camping en lekker zonnig op de tweede, maar ook daar hebben we een buitje gehad.

VOLGENDE KEER

Gaan we de Zomer in Selva bespreken en laten zien. Dat betekent dat er even sprake is van een zomerreces. We wensen iedereen een fantastische zomer.

Lieve groeten van Wim, Marijke en Mancha.

Beleefd van 8 t/m 12 juni, genoteerd 3 augustus 2015.