LOURDES, PAU, COLLETJES EN VOGELS deel I

5 juli 2015 - El Port de la Selva, Spanje

LOURDES, PAU, COLLETJES EN VOGELS deel I

EEN DIVERSITEIT AAN WAT WE DEZE WEEK ALLEMAAL GEZIEN HEBBEN EN HET WAS ALLEMAAL BIJZONDER, MOOI EN LEUK. DAAROM HEEL VEEL FOTO´S EN IN TWEE DELEN.

m037 Col du Tourmalet

CAMPINGS

We starten de fotoreeks met twee foto´s van de vorige camping in St Jean d´Angély, omdat ik ook een keer op de foto sta, maar vooral omdat er zo´n mooie lucht was.

De aankomst op camping La Foret in Lourdes was hartverwarmend. Een leuke Franse meneer liep met ons mee om een plekje uit te zoeken en kwam naderhand nog informeren of alles naar ons zin was. We hadden een prachtige plek, veel ruimte, Mancha kon aan een lange lijn en kon zo ook zelfs onder de schaduw van een grote boom liggen. En we zaten vlakbij het sainitaire blok, dat goed was, lekkere douches en alles goed schoon. Er is een heerlijk zwembad, gloedje nieuw en verrukkelijk om ´s middags even in te dompelen om af te koelen. ´s Avonds was er vaak onweer maar dat trok vaak aan de andere kant van de bergketen over zodat wij maar weinig regen hadden.

Er is ook een bar met restaurantdeel en je kunt er heerlijk eten, maar wel wat prijzig, vooral de wijn. Bovendien kon je er niet laat terecht, want dan lagen ze al op een oor.

De eerste dag hadden we vier mannen naast ons in superkleine tentjes, strak op rij opgezet.

COL DU TOURMALET

Dinsdag 2 juni 2015 trip naar de Col de Tourmalet, de Col d’Aspin en Bielsa in Spanje. Deze trip duurde 9 uur en bedroeg 276 km.

Vanaf de camping in Lourdes zijn we zuidwaarts gegaan richting Argelès-Gazost, daarna bij Soulom langs de Gorge de Luz. Een prachtige route door de bergen en het rivierdal met fantastische kloven en watervallen. Bij het plaatsje Luc-St-Sauveur gaan we richting de Col du Tourmalet. De klim begon zo’n 15.2 km voor de top, die op 2.115 meter hoogte ligt. Wij hebben ons steeds weer zitten verbazen, dat je daar omhoog kunt fietsen en dan ook nog verder moet. Op ruim 2.000 m zagen we prachtige dieren langs de kant van de weg en wij denken dat het lama´s zijn. Na de top was de afdaling zo’n 14,5 km, met de bus vond ik het al pittig laat, staan op de fiets! Ik moet er niet aan denken om daar met 50 km per uur naar beneden te razen, wij werden er stil van wat een prestaties die wielrenners moeten leveren.

COL D´ASPIN

Voor ons was het gemakkelijk om ons te richten op de volgende col, de Col d’Aspin, slechts 1.489 meter hoog, maar met stijgingen van 9% en zeer scherpe haarspeldbochten! Wij konden ons voorstellen dat de aanrijdrichting ook belangrijk is in verband met de belasting. De top van deze col ligt in een soort zadel tussen twee pieken en toen wij deze afgedaald waren en terug omhoog keken, zagen wij de top. Als wielrenner zou ik bij het zien van die enorme hoogte al verzuurde benen krijgen, maar wij hebben tientallen fietsers zien klimmen en dalen. Op de top van de Col d’Aspin hebben wij zelfs een sportieve wielrenster van water kunnen voorzien. Wij hebben ook nog een ontmoeting gehad met opdringerige koeien en harige geiten.

Wij hebben toen ook nog aan Cor den Hertog gedacht, die 4 maal op één dag de Alp d’Huez opgereden is, dan wordt je bewondering alleen maar groter!

Om nog maar eens een vergrotende trap er in te gooien, op 15 juli 2015 is de etappe van de Tour de France vanaf Pau naar Cauterets, Lourdes, Bagnères-de-Bigorre, Mauvezin, Cap Vern, Arreau, naar de Col d’Aspin ( 1e catagorie), St-Marie-de-Campan en als toetje de Col du Tourmalet (HC), Barèges, Luc-St Sauveur, de Côte de Cauterets (3e categorie) en dan nog 3,5 km waar de finish in Cauterets is. Dit is nagenoeg dezelfde route tegengesteld aan die wij deze dag gereden hebben.

Hiervan moesten wij even op adem komen.

EVEN SPANJE EN TERUG

Bij Arreau gingen wij niet terug, maar reden wij dwars door de Pyreneeën naar Spanje door de 3,2 km lange tunnel van Bielsa, ook een prachtige rit met adembenemende uitzichten. En dan eenmaal in Spanje natuurlijk een restaurant met een Menu del Día opgezocht en diesel getankt, want Frankrijk is erg duur voor ons Spaans georiënteerde zwervers. Daarna moesten wij wel dezelfde weg terug, maar bij Arreau reden wij naar het noorden naar Mauvezin, Bagnères-de-Bigorre, Tarbes en daar hebben we bij de golfbaan een afspraak gemaakt, zodat Wim de andere dag kan gaan golfen op Golfclub La Loubére. Gelukkig kwamen wij nog een Lidl tegen, zodat wij Mancha´s favoriete hondenbrokken konden kopen. En toen naar de camping terug.

LOURDES

Vrijdag 5 juni trip naar Lourdes. Vanaf de camping zijn wij al een paar maal door de stad gereden, maar het heiligdom nog niet bezocht, dat staat nu te gebeuren!

Wij konden na een rit van 2 km vlak bij een ingang parkeren en zo het grote park inlopen. Er was bij de ingang van de grot, waar in 1858 Bernarde-Marie Soubirous (Bernadette) haar eerste verschijning van de Maagd Maria had ervaren, een open-lucht-mis. In totaal heeft Bernadette 18 maal de Maagd Maria gezien. Een enorme hoeveelheid mensen in verrolbare bedden waren cirkelvormig tegenover de grot opgesteld. Volgens de informatie zijn er wel zo’n 20.000 vrijwilligers, die de mensen rondrijden en helpen. Er zijn veel groepen uit verschillende landen die hun zieke mensen helpen om hier verlichting te vinden.

Op de video kun je zien hoeveel mensen er zijn en horen dat er aardig meegezongen wordt. Erg indrukwekkend.

Bovenop de rots waaronder de grot zich bevindt, staat een enorm gebouw, dat uit meerdere heiligdommen bestaat. Aan de kant van de grot waar de gebouwen beginnen, zijn een groot aantal kranen waar water uit komt, dat door de gelovigen opgevangen wordt om zich te reinigen en om mee te nemen, je ziet dan ook veel mensen met kannen water lopen. Er is ook nog een plaats waar mannen en vrouwen gescheiden een bad kunnen nemen of water kunnen drinken.

Op het grondniveau bevindt zich de ingang van de Basilique Notre-Dame du Rosario, met aan weerszijden enkele nissen die rijk met verschillende mozaïeken ingelegd zijn. De ingang is ook geheel ingelegd met religieuze afbeeldingen. Aan beide zijden loopt een geleidelijk oplopend pad naar de ingang van de Crypte, die normaal gesproken altijd onder de basiliek ligt. Toen wij de crypte inliepen, een lange gang die uitmondt in een grote kapel, moesten wij gelijk denken aan de “Valle de los Caídos” die Generaal Franco dichtbij Madrid heeft laten bouwen door krijgsgevangenen; ook een lange gang die uitmondt in een kapel waar hij dan zelf begraven ligt. Hierna weer een verdieping hoger, dat is de ingang van de eigenlijke kerk, de Basilique de l’Immaculée Conception.

Het volgende bezoek was aan het “Château Fort Musée Pyrénée”, dat op het hoogste punt van Lourdes ligt, het blijkt een enorme rots te zijn. Gelukkig konden wij met een lift naar boven.

Historie: ongeveer 65 miljoen jaar geleden beweegt het Afrikaanse continent naar het noorden en ramt het Europese continent, waardoor er een bergketen opgestuwd wordt, de Pyreneeën. Tijdens de ijstijden, die vele honderd duizenden jaren duren, zorgen gletsjers voor het uitslijpen van de dalen, alleen de hardste gesteenten blijven staan, zo is de rots in het dal van Lourdes blijven staan. Ongeveer 13.000 jaar geleden vestigden de eerste mensen zich in grotten in de Pyreneeën en door het gebruik van vuur waren zij in staat metaal te maken voor werktuigen en wapens.

Natuurlijk was deze plek al eerder bewoond: dicht bij een snelstromende rivier en hoog boven de omgeving. De Romeinen hadden er al gebruik van gemaakt om de Galliërs te verslaan. In een toeristengids, gemaakt door Romeinen, wordt de rots Oppidum Novum genoemd, de versterkte plaats op de weg van Bordeaux naar Toulouse.

In 711 begonnen de Arabieren Spanje te veroveren en zij marcheerden door tot diep in Frankrijk, totdat Koning Karel Martel in 732 de Arabieren bij Poitiers versloeg en de veroveringen een halt toeriep. In 768 wordt Karel de Grote koning van Frankrijk en in 778 belegert hij het fort dat de Arabieren op de rots in Lourdes gebouwd hadden. Karel de Grote verovert het fort en de Moslim genaamd Mirat was gedwongen zich tot het Christendom te bekeren en kreeg de naam Lorus en dat zou het ontstaan van de stadsnaam Lourdes zijn. Deze vesting was bijna onneembaar waardoor in de 11e en 12e eeuw de Graven van Bigorre hun gebied met succes konden verdedigen. In de 14e eeuw wordt er verder uitgebreid met de bouw van extra wallen. Het wordt later een gevangenis en in 1685 maakt de beroemde militaire architect van Koning Lodewijk XIV, Vauban, plannen voor verdere versterkingen. Nu is het een erg interessant museum, waarin kleding, gebruiksvoorwerpen en andere zaken uit het verleden te zien zijn. De toegang was € 7,- p.p. maar zeer de moeite waard.

VRAAG

Op foto´s m171 t/m m173 is een plant met bijzondere bloemen te zien. Wij willen graag weten welke plant dit is en wijzelf hebben geen enkel idee. Graag horen we van jullie, want we vinden de bloemen prachtig.

To be continued ...

Beleefd begin juni 2015, daarna genoteerd en vervolmaakt in El Port de la Selva op 5 juli 2015.

1. Aat:
    6 juli 2015
    Karel van Martel, die in 732 de Moren terug sloeg bij Poitiers, was volgens mij een bastaardzoon van koning Pippijn maar ook een berucht veldheer. Hij heeft ook nog slag geleverd met de Friezen hier in Nederland in 734 bij wat nu Oudeschouw-Irnsum heet.