SAINTES EN COGNAC

6 juni 2015 - Lourdes, Frankrijk

WE HEBBEN SLECHTS TWEE WAT GROTERE PLAATSEN BEZOCHT, MAAR WE WAREN OOK MAAR KORT OP DE CAMPING IN ST. JEAN D´ANGÉLY.

l85 het proeven, Chateau de Cognac, Cognac

CAMPING

Camping Val de Boutonne in St. Jean d´Angély is een municipalletje. Dus een hele gewone camping en goedkoop, maar het was daar prima toeven. We hadden een enorme plek vlakbij het nieuw aan te leggen zwembad en vlakbij het kleine sanitairblok, dachten we. Maar dat waren ze aan het opknappen en dus moesten we een stukje lopen. Niet erg, behalve dan als je hoge nood hebt!!! Maar daarvoor hebben we natuurlijk ook nog ons eigen sanitair. Het was er erg rustig, het had een kleine bibliotheek waar we lekker wat boeken konden inwisselen en ruimte genoeg voor Wim om wat golfslagen te oefenen.

St Jean d´Angély is een leuk plaatsje, maar we hebben er geen enkele foto van.

TRIP

Op donderdag 28 mei 2015 zijn we een toertje gaan maken van 158 km in 7,5 uur.

Vanaf de camping Val de Boutonne in Saint-Jean-d’Angély reden wij via een binnenweg, de D-127, naar Dampierre-sur-Boutonne, want daar staat een pracht château in renaissancestijl en voor de Fransen is het een “Monument Historique Exeptionelle”. Dat wat wij konden zien was mooi, maar natuurlijk gesloten voor het publiek! We werden dan ook van het terrein gejaagd.

Verder door naar het plaatsje Aulnay-de-Saintonge. Deze plaats ligt op de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. De kerk Eglise Saint-Pierre de la Tour maakt daardoor deel uit van de werelderfgoedlijst van UNESCO, helaas ook gesloten, maar rond de kerk ligt een oud kerkhof met interessante grafzerken, dus toch nog wat te zien.

Saintes was het volgende doel; dat bereikten wij weer via binnenwegen om te beginnen met de D-129 naar Nantillé. Daar zou volgens een folder een beeldentuin zijn. Niet te vinden, terwijl het dorp uit maar 15 huizen bestond en we het op diverse manieren doorkruist hebben!

SAINTES

Gelukkig waren wij fortuinlijker in Saintes. wij zagen direct aan de rivier de Charente een “Arc de Triomphe”. Deze Romeinse triomfboog, Arc de Germanicus, was gebouwd in 18-19 v. Chr. in de nederzetting Mediolanum Santonum als onderdeel van de Via Agrippa, de Romeinse weg die Saintes met Lyon verbond. Daarnaast staat het archeologisch museum met veel door de Romeinen gemaakte kolommen met versieringen, grafplaten en andere stukken steen met teksten en natuurlijk beelden.

Op een terrasje tegenover de Arc hebben wij even in de zon een versnapering genomen om energie voor het volgende bezoek op te doen. Een ander overblijfsel van de Romeinse aanwezigheid is het amfitheater, ook net voor onze jaartelling, dat gebouwd werd met een capaciteit van 15.000 toeschouwers.

De Eglise Saint- Eutropius staat ook op de werelderfgoedlijst als onderdeel van de Pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. Deze kerk was open en nog indrukwekkender was de Crypte van deze kerk, wat een bouwwerk, met de enorme, dikke zuilen in de crypte. De kathedraal van Saintes, Saint-Pierre, hebben wij ook bezocht, gelukkig was die ook open. Het interieur was vrij eenvoudig, wellicht omdat in deze omgeving ook veel hugenoten geleefd hebben.

COGNAC

Ons laatste reisdoel voor deze dag was de plaats Cognac. Daar wilden we per se naartoe om het proces van Cognac maken te zien en natuurlijk te proeven. Er zijn heel veel fabrieken daar: Hennesy, Martel, Remy Martin en nog veel meer merken. En waar we naartoe wilden, was Chateau de Cognac van Baron Otard die het kasteel in 1796 voor 1620 boeken gekocht had. Het kasteel dateert van 970 en heeft onderdak gegeven aan en/of in bezit geweest van heel wat adel, o.a. Frans I, koning van Frankrijk en zelfs in Engelse handen, Henry III, koning van Engeland.

De salamander werd het embleem van koning Frans I, omdat deze beschouwd werd als onverslaanbaar en vuurbestendig. De regimentsruimte werd op een bepaald moment ook gebruikt als gevangenis en daarvan zijn diverse ´muurschilderingen´te vinden.

Op veel plaatsen mochten we foto´s nemen, maar niet waar de echte cognac in vaten lag en ook niet bij het uitlegproces. Maar we hebben er toch een paar kunnen nemen. We hebben verschillende keren een soort ruiktest mogen doen, waarbij vooral de geur van vanille eruit sprong. Aangegeven werd ook bij de diverse soorten kwaliteit cognac hoeveel er van wat in zat, zoals floral, vanille, noix de coco en rancio. Er was goed verschil te ruiken. Er zijn 4 soorten kwaliteit: de VS, de VSOP, de XO Gold en de Extra 1795. In de VS zit voornamelijk Vanille en wat Floral. In de Extra 1795 zit vooral Rancio, dan noix de coco en veel minder, maar gelijke delen, floral en vanille.

Je kunt er verschillende rondleidingen doen, althans de rondleiding is hetzelfde, maar het proeven van verschilt, vooral ook in prijs. We hadden een dure toer genomen, 45 euro per persoon, maar er waren nog veel duurdere en goedkoper. We hebben drie soorten mogen proeven, alleen de VS, de eenvoudigste, niet. Het was lekker, maar ik kreeg een beetje de smoor in, omdat andere mensen die de goedkope toer hadden gedaan om de duurdere cognac vroegen en daar ook van mochten proeven, dat vond ik niet eerlijk. We hebben de duurste cognac niet gekocht, is niet voor ons te betalen, maar we hebben een klein flesje VSOP meegenomen.

Het grappige was wel dat er een apparaat was om je alcoholpercentage te meten voordat je wegging. Eigenlijk wilden we het allebei doen, maar we zijn het vergeten.

PRIJSVRAAG

Weer eens wat anders. De vraag is:

WIE WEET WAT COVOITURAGE BETEKENT?

Onder de goede inzenders wordt een fles cava verloot. Inzending moet binnen zijn voor zaterdag 13 juni 2015.

HET WEER

Warm, zonnig, soms wat broeierig, maar lekker.

VOLGENDE KEER

Dat wordt een dubbeldikke aflevering, want zoveel bergen gezien met de beroemde Col de Tourmalet, de Col d´Aspin en morgen nog een. Bovendien hebben we Lourdes bekeken en vooral ook meegemaakt. Indrukwekkend.

En nu gaan we ons opmaken voor de Match van het Jaar: De Champions League Finale tussen Barcelona en Juventus. We kunnen gelukkig op de camping kijken waar er een bar annex restaurantje is en we hebben de beste plekken besproken. Wij zijn er helemaal klaar voor.

Spannende groeten van Wim, Marijke en Mancha uit Lourdes

6 juni 2015