NOGMAALS SEGOVIA EN GOLF

18 april 2015 - Villamejil, Spanje

WE ZIJN NOG EEN KEER NAAR SEGOVIA GEWEEST, WANT ER IS ZOVEEL MOOIS TE ZIEN: EEN GROTE KATHEDRAAL EN EEN VAN DE MOOISTE KASTELEN VAN SPANJE. EEN RONDJE GOLF WAS VOOR WIM ECHT NOODZAKELIJK EN LAAT DAT NOU VLAKBIJ ZIJN.

SEGOVIA

Wim heeft zich zeer ernstig in de geschiedenis van Segovia verdiept. Het is nogal een stuk om te lezen, maar is natuurlijk niet verplicht, is voor de liefhebber!!! Wie denkt wat moet ik ermee, gewoon een paar alinea’s overslaan en verder met het gekeuvel.

Segovia ligt in de Comunidad Autonoma de Castilla y León, in de provincie Segovia. Hier stromen de rivieren Eresma en Clamores samen en het ligt aan de voet van het Guadarramagebergte. De provincie ligt in het noordwesten op ongeveer 700 m en de rest loopt op tot 2.430 m op de top van de Pico de Peñalara. Maar gemiddeld 1.000 m hoog Wij konden nog sneeuw op de bergtoppen zien liggen. De stad heeft zo’n 55.000 inwoners.

Geschiedenis: Neanderthalers leefden hier al zo’n 60.000 jaar geleden in het dal van de Eresma, op 500 m van de plaats waar nu het Alcazar ligt! Uit de tijdperken van het Calcolitico en de Bronstijd zijn ook restanten gevonden. Op de plaats van het huidige Alcazar was oorspronkelijk een Castro van de Celtibero. Dit was een volk dat daar leefde vanaf het einde van de Bronstijd in ±800 v. Chr. tot aan de komst van de Romeinen in ± 150 v. Chr. Tijdens de Romeinse tijd behoorde Segovia tot het juridische district Clunia. Tijdens de Visigotische overheersing was Segovia de episcopale zetel van de Katholieke kerk, bekostigd door het aartsbisdom van Toledo. Tijdens de invasie door de Islamieten werd de stad verlaten. Eerst werd de stad Toledo heroverd, daarna werd Segovia door de Christen koning Alfonso VI van Leon y Castilla en zijn schoonzoon de graaf Raimundo van Borgoña (de Franse edelman die het huis van Bourgogne stichtte, 1070-1107) veroverd. Rond 1088 is deze schoonzoon verantwoordelijk geweest voor het herbevolken van de stad en de gebieden die op de Islamieten veroverd waren, met mensen uit het noorden van Spanje en ook nog mensen uit Frankrijk net boven de Pyreneeën. Hij ligt begraven in de kathedraal van Santiago de Compostela, zijn sarcofaag is te zien.

Doordat Segovia op de route lag van rondtrekkende nomaden en handelaren werd het een belangrijk centrum voor wol en textiel; er zijn al documenten vanaf 1100 die daarvan getuigen. Het einde van de Middeleeuwen was een tijd van welvaart, waarin men een Joodse gemeenschap opnam, die een basis legde voor een sterke kledingindustrie (lakenindustrie). Er ontwikkelde zich ook een mooie, gotische architectuur. De edelen van het huis Trastámara hielden hier hun huishouding. Koning Alfonso X (de wijze =el sabio) heeft het Alcazar tot zijn Koninklijke residentie uitgeroepen. In de Iglesia de San Miguel de Segovia werd Isabel la Católica in 1474 tot koningin van Castilla uitgeroepen.

Tot in 1500 duurde de economische welvaart van de stad door, in 1594 had de stad zo’n 27.000 inwoners. Hierna kwam er net als in bijna alle Castillaanse steden een teloorgang die duurde tot 1694, toen woonden er nog maar 8.000 in de stad. Aan het begin van 1700 probeerde men de textiel industrie weer nieuw leven in te blazen, in de tweede helft van deze eeuw gaf Koning Carlos III van Spanje (de politieke=El Político, 1716-1788, begraven in het Escorial) een extra aanzet. Hij  richtte in 1763 de Koninklijke Segoviaanse maatschappij voor wollen textiel op. In 1764 werd ook Het Koninklijke college van de Artillerie gesticht, de eerste militaire academie in Spanje, het gebouw bestaat nog. In 1808 werd de stad geplunderd door de Franse troepen tijdens de onafhankelijkheidsoorlog. Gedurende de eerste Carlistische oorlog vielen de troepen van de pretendent Carlos de Bourbon, de stad aan zonder succes.

Historisch gebouwen: Segovia ’s oude binnenstad en het Romeinse aquaduct zijn uitgeroepen tot wereld erfgoed van de UNESCO.

Zo dat culturele deel hebben we tot ons kunnen nemen, uiteraard met dank aan Wim.

En nu wordt het nog steeds niet leuk, want we gaan de Kathedraal en het Alcazar beschrijven. Op zaterdag 11 april zijn we naar Segovia gereden en dat was vanaf onze camping zo’n 120 km heen en nog eens 120 terug!! We zijn niet door het centrum gereden maar beneden langs het Alcazar, zodat we van alle kanten foto’s konden nemen van dit werkelijk prachtige kasteel. Daarna zijn we eerst de kathedraal gaan bezichtigen.

Catedral de Santa María: De laatste Gotische kathedraal die in Spanje gebouwd werd. De oorspronkelijke kathedraal, die bij het Alcazar lag, werd tijdens de opstand van de Communeros in 1520 verwoest. In 1529 werd op een andere plaats een nieuwe kathedraal gebouwd. Deze wordt genoemd “La Dama de las Catedrales”. De kathedraal is 105 m lang, 50 m breed en 33 m hoog, heeft 18 kapellen en heeft 3 ingangen. Het kloostergedeelte is gered uit de verwoeste kathedraal. Een Vlaming had dat net van 1463 tot 1470 gebouwd en dat is in zijn geheel weer in de nieuwe kathedraal opgebouwd. In de Kapiteelzaal hangen Brusselse tapijten naar ontwerp van Rubens.

Ik heb er heel veel foto’s gemaakt, behalve in de Kapiteelzaal daar mocht het niet. Er is zoveel moois te zien en zoals jullie weten, gaat het ons niet om de religie, maar om de schoonheid van de kunst. In dit geval waren er prachtige plafonds, zuilen die beschilderd waren, veel pracht en praal, een enkele kapel is met barokversiering en er zijn veel engeltjes en die vind ik nou eenmaal leuk. Doet me een beetje aan mezelf denken (!).

We hebben er zo’n uur doorgebracht, we mochten en konden niet alles bekijken, deels omdat we biddende mensen niet wilden storen. Je kreeg kramp in je nek van het naar boven kijken naar de schilderingen en de plafonds.

Daarna zijn we naar het Alcazar of kasteel gelopen en kwamen nog een bouwval tegen die te koop stond.

Het Alcazar van Segovia: de Arabische koning Abd ar Rahmân III had op de plaats van het huidige Alcazar al een fort gebouwd. Pas in de analen van 1122 wordt een fort vermeld. Koning Alfonso VI breidde dit fort uit, maar van 1352-1358 werd het Alcazar in zijn huidige vorm gebouwd. Het werd de favoriete residentie van de Castillaanse koningen. Het is deels in Gotische en Romaanse stijl gebouwd met Mudejar decoraties. Het gebouw heeft twee patio’s en twee torens, de Torre del Homenaje en de Torre van Juan II van 80 m met 12 kleinere torentjes als ornament boven aan de toren. Het was ook de favoriete plek van Koning Alfonso X, (El Sabio = de Wijze) en Koning Enrique IV. Isabel la Catolica werd tot koningin van Castilla gekroond op de Plaza Mayor. Het werd in 1862 door brand verwoest en later gerestaureerd. De Sala de Armas heeft veel 16e-eeuwse wapens en wapenuitrustingen.

Op weg naar het Alcazar wordt het gebouw steeds imposanter, vooral de Torre van Juan II met zijn 12 kleinere torentjes, schitterend! Er staat helaas niet goed aangegeven waar je kaartjes moet kopen, dus moest Wim nog een keer de kasteelbrug met zijn gracht over, die trouwens best diep is. Ook hier zijn de plafonds prachtig, eigenlijk mooier nog dan in de Kathedraal en ik kon er geen genoeg van krijgen. Grote zalen, muren versierd met tegels en motieven die doen denken aan het Alhambra. Prachtig uitzicht over het land. In een van de zalen hangen alle koningen en koninginnen afgebeeld met uitleg over waarover ze regeerden en bijzonderheden. Als je buiten bij de kantelen staat, is het uitzicht nog steeds mooi en vandaar kom je in een zaal vol met harnassen, zelfs voor de paarden. Het leukste was dat de schoenen van de harnassen oogjes hebben.

Na al dit moois zijn we terug gelopen en kwamen weer langs de kathedraal, waar nu een man languit op de rand lag, vermoedelijk zijn roes uit te slapen. Op de Plaza Mayor aangekomen, bleek daar een trouwerij geweest te zijn, we konden nog net wat van de prachtig geklede dames zien.

Inmiddels waren we wel een beetje moe en dus werd het tijd om maar weer naar de camping terug te gaan. Dat was maar goed ook, want later ging het enorm regenen.

GOLF

Wim had al de hele tijd zin om een potje te golfen en hij had het internet afgespeurd en iets in de buurt gevonden in Cabanillas de la Sierra. Dat bleek nog geen 10 minuten rijden van de camping te zijn. Als we dat eerder geweten hadden, dan waren we er vaker heen gegaan, want voor de prijs hoefden we het niet te laten: € 4,00 !!!!! Het is een 9 holes P&P-baan maar erg leuk en je moet de holes dus 2 keer spelen. Het verrassende was dat het geen echt gras was, maar nepgras. Dat was behoorlijk wennen voor Wim. Dit is een van de twee kunstbanen in heel Spanje. En de architect van deze baan is Piñero die ook de golfbaan van Vistabella ontworpen heeft. Maar het was erg genieten, hij heeft over de 20 ballen uit het water gevist, die had hij er zelf niet in geslagen!  Daarna zijn we weer gaan eten in El Molar. Ook dit keer was het eten voortreffelijk.

Camping Pico de la Miel

We hebben het erg naar onze zin gehad op deze camping. Mancha kon naar hartenlust rennen op een terrein net buiten de camping. Alles was goed verzorgd en schoon, alleen de laatste ochtend was er geen warm water, waarschijnlijk hadden ze alles al uit gezet, omdat wij de enigen waren.

HET WEER

Minder zonnig dan de eerste week, er is best wat regen gevallen en een flinke onweersbui, maar over het algemeen goed.

VOLGENDE KEER

Dan berichten we over camping El Folgoso en de schitterende omgeving, Ourense, Verín en La Puebla de Sanabria.

Nu zitten we al weer op een volgende camping in Villamejil, waar het ook al weer regent, maar de vooruitzichten voor morgen zijn goed.

Lieve groeten van Wim, Marijke en Mancha

18 april 2015