HORCAJO DE LOS MONTES, CABAÑEROS EN TOLEDO

10 mei 2017 - Louro- Muros, A Coruña, Spanje

DE KOP IS ERAF, WE ZIJN MET DE CARAVAN VERTROKKEN NAAR HORCAJO DE LOS MONTES. WE HEBBEN EEN GROOT NATUURPARK BEZOCHT MET WILDE HERTEN EN ROOFVOGELS. TOLEDO MOEST (NOGMAALS) BEKEKEN WORDEN.

c027 'El Serengeti español', Parque Nacional de Cabañeros

CAMPING MIRADOR DE CABAÑEROS IN HORCAJO DE LOS MONTES

Het is 9.00 uur, zondag 2 april 2017 en we vertrekken vanuit Entre Naranjos met een strakblauwe lucht. Ongeveer 495 km later zijn we bij de camping. Het is 15.45 uur, mooie tijd. De eerste 395 km hebben we slechts twee keer een vrachtwagen hoeven inhalen. Daarom is rijden op zondag zo fijn, zeker met een caravan.

Het is een terrassencamping en we kiezen een makkelijke plek, zeker ook om naar het sanitairblok te kunnen. We kijken over het dorp uit. De bar is nog open, maar gaat al snel dicht en dus moeten we op zoek naar een bar in het dorp om voetbal te kijken. Gelukkig zijn er genoeg! En dat doen we niet op de fiets.

Het is een kleine, prettige camping, goed sanitair, dorpje leuk.

MERENTOCHT

Op maandagmiddag besluiten we om gelijk maar een tochtje te maken. Op de kaart ziet het er prachtig uit, zie foto c020. Maar de eerste 25 km is de weg verre van perfect, wat een uitzondering is in Spanje. De weg heeft enorme gaten, die soms niet te omzeilen zijn. Het gemiddelde is niet boven de 10 km/u. Het gebied is zeer berg- en heuvelachtig. We zijn zeker zo'n 40 keer een berg-/heuvelrug op en af gereden. De meren waren prachtig. Mancha was mee en die vond het heerlijk om eindelijk weer eens te kunnen zwemmen.

'EL SERENGETI ESPAÑOL', PARQUE NACIONAL DE CABAÑEROS

Dinsdagochtend 4 april staan wij om 8.00 uur bij het park om een tour met gids te maken door 'El Serengiti español'. In een kleine bus stappen we samen met nog twee Engelse stellen met onze alleen Spaans sprekende gids. De man vertelt veel maar bij de anderen komt het niet binnen. Dankzij een vogelgids kunnen zij elkaar vertellen wat ze gezien hebben of denken welke vogel het is. Wim vertaalt zo nu en dan. En wat kunnen we daar zien: herten en roofvogels. Ik heb mijn grootste lens meegenomen (75-300 mm), maar die is duidelijk niet toereikend. De Engelsmannen hebben betere resultaten en laten me dat ook graag zien (!).

Er zijn dus foto's waarop roofvogels te zien moeten zijn, maar ik kan ze zelf niet vinden. En die ik wel heb kunnen lokaliseren, die zijn niet helemaal scherp, of ik heb zelfs nog wat moeten knippen om enig herkenbaar beest te laten zien.

Met de herten was het in het begin precies hetzelfde en ik kreeg al een beetje de pee in, want ik had me zo voorgesteld dat ik fantastische foto's zou kunnen maken. Gelukkig kwamen we op een bepaald moment wat dichterbij en had ik meer succes.

Het is een uitgestrekt gebied, waar je alleen met een gids in kunt. Het duurde zo'n 3 uur en waren totaal € 50 kwijt. Uiteindelijk vond ik het een zeer geslaagde onderneming.

GUADAMUR EN TOLEDO

Woensdag staan we weer bijtijds op en we vertrekken om 9.00 naar Toledo om 's avonds om 18.45 uur terug te keren na 227,5 km gereden te hebben. Wim heeft een aantal jaren terug Toledo bezocht terwijl ik in Nederland was voor mijn vader's verjaardag. Ik had zijn foto's gezien, maar wilde het graag met eigen ogen aanschouwen.

Onderweg komen we langs Guadamur waar een prachtig kasteel staat, alleen geen aanwijzingen hoe daar te komen. Toch gevonden natuurlijk. Maar we kunnen er niet in, het is privébezit, aldus een manneke daar.

Wim heeft nog wat historische informatie kunnen vinden. Dat willen we niet missen!!! Grapje!

Er is namelijk een belangrijke vondst gedaan uit de Visigotische tijd (414-711): een hoeveelheid juwelen, bijna allen van goud, t.w. 6 kronen, 5 kruizen, een hanger en restanten van ketens. Het waardevolst is de kroon van koning Recesvinto (653-672). Helaas zijn deze juwelen niet hier te bewonderen. Voor een deel zijn ze in het Nationaal Archeologisch Museum in Madrid te vinden of in het Nationaal Museum van de Middeleeuwen in Parijs.

En wat geschiedenis over Toledo. Het is de hoofdstad geweest van het Visigotische Rijk. Deze stad werd in 1085 ingenomen door de Almohaden en Almoravides. Het is een strategisch liggende plaats en daardoor is er vaak om gevochten en zijn er vele verwoestingen geweest. Tijdens Alfonso VI begint de herbevolking. In 1446 krijgt Don Pedro Guadamur Toledo als concessie en beginnen 4 eeuwen van een feodaal systeem. De zoon van Don Pedro, Conde de Fuensalida, kreeg in 1470 toestemming van koning Enrique IV van Castilië om een kasteel te bouwen op een voormalige Arabische wachttoren.

In Toledo konden wij dicht bij het historisch centrum parkeren, gelukkig voor Mancha in de schaduw. De gehele historische kern is ommuurd en als het ware op een heuvel gebouwd. Dus voor ons was het pittig lopen naar de bezienswaardigheden.

Het eerst bezochten wij de La Santa Iglesia Catedral. In 1226 werd met de bouw hiervan begonnen, op de bestaande resten van een Visigotische kathedraal uit de 6e eeuw, die echter door de Moren/Arabieren als moskee werd gebruikt. De lengte van de kathedraal is 120 m en breedte 60 m. In de sacristie hangen in totaal 19 schilderijen van El Greco. Een waarlijk prachtige kathedraal.

(Even terzijde: het Visigotische volk nam Spanje in door de Romeinen te verdrijven!)

Na dit bezoek moesten we even terug naar de bus om Mancha uit te laten en de parkeermeter bij te vullen, want slechts max 2 uur! Gelukkig is er vaak van 14.00 tot 17.00 uur geen betaalplicht vanwege lunchtijd. Zo ook hier.

Wij hebben daar gebruik van gemaakt door een leuk restaurantje binnen te gaan waar we voor € 8,50 p.p. van plan waren een dagmenu te nemen, maar het werd een menu voor twee van € 30,00, nl. een biermenu. We kregen diverse tapas vooraf en achteraf, vis en vlees en daarbij 3 verschillende biertjes van Toledo. Het geheel werd afgerond met een 'melkachtig' drankje, een bierlikeur. Voor mijn gevoel kogeltje rond verlieten wij dit uitstekende etablissement om nog wat meer cultuur tot ons te nemen: het El Greco Museum.

Gelukkig hadden we een handig kaartje om ons naar de andere kant van de oude kern te loodsen. Ik had het idee dat er meer schilderijen van El Greco in de kathedraal waren dan in het museum zelf. Er hingen nogal wat tijdgenoten en volgelingen. Wel genoten.

En dan is die parkeermeter weer daar. Wim loopt altijd sneller dan ik en toen we eenmaal precies wisten (vooral ik) hoe we weer bij de auto moesten komen, is hij vooruit gesneld en kon ik nog wat fotootjes nemen van deze prachtige stad, met zijn bijzondere balkonnetjes en mooie huizen en gebouwen.

Snel terug naar de auto, snel terug naar de camping, snel hondje eten geven, plasje doen (wij alle drie) en snel naar dezelfde bar voor het voetbal. We hadden daar gezegd dat we woensdag terug zouden komen om naar Barcelona te kijken en jawel de tv stond al aan op de goede zender. Wij verteerden 2 koffie's, 1 fles rode wijn met 6 tapas en 2 hamburgers speciaal. Eindafrekening: € 12,20 !!!! Geen wonder dat je hier alcoholist of dik wordt.

De uitslag van de wedstrijd weet ik niet meer, dat ligt niet aan de drank toen, maar gewoon omdat we het niet genoteerd hebben en ik het nu niet wil opzoeken.

HET WEER

We hebben deze eerste vier dagen van onze caravanreis prima weer gehad. Het was 's avonds en 's morgens vroeg behoorlijk fris, maar we zaten ook wat hoger.

VOLGENDE KEER

We lopen nog maar 3 blogs achter, we staan alweer op de 5e camping. Er wordt hard aan gewerkt om deze achterstand in te lopen en aangezien we hier zo nu en dan een behoorlijke bui mogen ontvangen, geeft dat wat ruimte. Bovendien als het echt regent dan gaan we niet iets bekijken (behalve dan de menukaart in een restaurant) en dat scheelt veel foto's etc etc.

Lieve groeten vanaf onze prachtige kampeerplek aan het strand in Louro, Gallicië.

10 mei 2017

Wim, Marijke en Mancha