FRANKRIJK: LES LANDES EN BORDEAUX

19 mei 2015 - Vielle-Saint-Girons, Frankrijk

WE ZIJN IN FRANKRIJK EN HET VERSCHIL IS GROOT, VOORAL IN HUIZEN EN PRIJZEN VAN BIJVOORBEELD ETEN EN DRINKEN. WE HEBBEN VOORAL DE KUST GEZIEN, MAAR OOK DE PRACHTIGE STEDEN BAYONNE EN BORDEAUX. WE VERBLIJVEN OP EEN NATURISTENCAMPING; PAS OP VOOR EXPLICIETE BEELDEN!

j082 fort de Socoa, Ciboure

NOG EVEN CAMPING ZARAUTZ

In onze vorige blog vertelden we dat we op de laatste dag heerlijk zijn gaan eten in een restaurant net buiten de camping. Hier volgen nog de foto´s. Ook nog een keer het prachtige uitzicht vanaf de camping, maar de andere ochtend (onze vertrekdag) was er niets meer te zien door de zeer laag hangende bewolking.

NATURISTENCAMPING ARNAOUTCHOT

Dit is een enorme camping met een mooi buitenbad en een binnenbad. Er is een bar en een restaurant, maar die zijn volgens ons alleen in het weekend open of van 6 tot 9 ´s avonds. Geen gezelligheid! Er zijn veel huisjes in allerlei vormen en maten. En veel kampeerterrein verspreid over 47 ha. Op dit moment zijn er weinig mensen en hebben we een grote plek en voor en naast ons geen andere kampeerders, zodat we met onze stoelen steeds kunnen verkassen om in de zon te zitten of te liggen, als die tenminste wil schijnen. Een van de eerste nachten woei het zo verschrikkelijk hard en enorme regen dat Mancha bang werd. Daarom de schuifdeur tussen de keuken en ons slaapverblijf maar open gedaan, zodat hij vlak naast ons op de grond kon liggen. Dat werkte goed, hij sliep en Wim ook, maar ik niet!

BAYONNE

Zaterdag 16 mei was het tijd voor een toertje naar Bayonne. We zijn vroeg op pad gegaan naar het zuiden om de kust vanaf de camping tot aan Spanje te verkennen. In totaal waren dat toch nog 196 km en daar zijn we 10 uur voor onderweg geweest.

Bayonne is een leuke stad met een mooie kathedraal en leuke straatjes. La Cathédrale de Sainte-Marie ligt op het hoogste deel van de stad, met de rivieren de Ardour en de Nive. De vroegere gebouwen zijn allen verwoest door branden. Met de bouw van de kathedraal werd begonnen in 1200 en was pas klaar rond 1550. Oorspronkelijk gebouwd in Gotische stijl. Het heeft prachtige gebrandschilderde ramen! De Engelsen beheersten Bayonne van ongeveer 1151 totdat het in 1451 definitief bij het Franse Koninkrijk kwam.

Terwijl we koffie dronken op een terrasje (à raison de € 5,40!) kwam er een groep van ongeveer 50 jongelui (ook jongere ouderen) met muziekinstrumenten een paar nummers spelen, dat klonk fantastisch goed.

Verder was er een markt naast de stadsmarkthal en wij konden het niet laten om een kaasje te kopen. Helaas was het museum Bonnat gesloten anders hadden wij schilderijen van Degas, Grego en Goya kunnen zien.

KUST BIARRITZ

Door naar Biarritz dat bijna tegen Bayonne aan ligt. Er staan veel flats langs zee en wat oude mondaine gebouwen. Wel mooie stranden met geel zand. Mancha heeft daar heerlijk gespeeld en gezwommen in een uitermate ruwe zee. Ik was bang dat het niet goed zou aflopen, maar Wim was overtuigd dat het allemaal kon en hij bleek gelijk te hebben. Geen zee zo hoog of Mancha redt het wel!

ST JEAN DE LUZ EN CIBOURE

Leuker was het kleinere St Jean de Luz met vreselijk veel surfers in het water en maar weinig golven. Aaneengesloten ligt Ciboure met het fort de Socoa op de punt. Dit heeft een hele leuke haven met veel activiteiten. Het is wel zeer toeristisch en ik moet er niet aan denken daar de zomer door te brengen, waar blijft dan iedereen met zijn auto?

Het fort de Socoa is prachtig, maar privébezit! De golven waren hier juist super hoog en ik kon er geen genoeg van krijgen om dat op de foto te zetten. Tussendoor moest ik wel steeds de lens schoon poetsen vanwege het opspattende water.

HENDAYE

Om het geheel te completeren zijn we doorgereden naar Hendaye. Dat ligt tegenover het plaatsje Hondarribia dat aan de andere kant van de riviermonding in Spanje ligt en waar we vorige week waren. We zijn even neergestreken op een terrasje en Wim nam een wit wijntje en herkende daar een tikje Gewürztraminer in. Hij binnen vragen, bleek de man zelf daar vandaan te komen en de wijn was het niet, maar had er zeker iets van weg. De prijzen kun je zien op de foto, dat is toch een verschil met Spanje, waar je voor 1 of 1,50 euro wel een lekker wijntje hebt.

BORDEAUX

Zondag 17 mei vertrekken we al vroeg om 9.41 en zijn pas om 18.21 terug na een toer van 345 km!!! Heel wat kilometers gemaakt, maar dan zie je ook wat.

We zijn direct naar het centrum van Bordeaux gereden. Het eerste dat ons opviel, waren de grote pleinen, de brede wegen en statige gebouwen, al waren ze niet allen in een goede staat. De stadspoorten waren prachtige gebouwen met torens. De hele binnenstad van Bordeaux staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO en speciaal de Iglesia St. Michel en de Kathedraal.

Het bijzondere is o.a. dat, zowel bij de basiliek van St. Michel als bij de Kathedraal Saint-André, geheel los van het gebouw, zeker 40 m ervandaan, een enorme toren staat.

De zondag was extra speciaal want bij de Basiliek was een enorme vlooienmarkt met erg veel Marokkanen. We hebben daar een pastis genomen, omdat we even moesten wachten tot de kerkdienst voorbij was. We kregen zeg maar ieder een nat glas, een kannetje water en dat kostte ons € 9,00!!! Bij de kathedraal, die gesloten was!, was een marktje met regionale producten, zoals ook oesters. Daar heeft Wim er maar even 6 van tot zich genomen (€ 5,00), met alle gevolgen van dien!!! Moet er weer van blozen!!

Veel straten zijn verkeersvrij en dat wandelt heerlijk. Al lopend zien wij de HEMA!! Natuurlijk direct stroopwafels en drop gekocht. Volgens de verkoopster zijn er 4 filialen van de HEMA in Bordeaux.

Een ander opmerkelijk gebouw is het grote theater met een grote rij zuilen ervoor. Het grootste stadsplein van Europa zou hier zijn bij de Esplanade des Quinconces, dus wandelen we daar naartoe. En jawel een enorme fontein met beeldengroepen en het plein leek wel op het Malieveld in Den Haag.

ARCACHON EN GRAND DUNE DU PILAT

We keren snel terug naar de parkeergarage waar Mancha in de koelte is. Bij het begin stond dat de hoogte 2.65 m was en dat klopte ook, maar dat waren alleen de eerste meters, daarna zal het niet meer dan 2.10 m geweest zijn. Soms houd ik echt mijn hart vast of we niet vast komen te zitten.

We gaan naar Arcachon waar een grote binnenzee is. Om daar te komen rijd je langs aaneengesloten plaatsjes en dorpjes met boulevards en eenrichtingverkeer. Gelukkig vinden we een parkeerplaats en kunnen we even uitstappen om te kijken en Mancha te laten lopen. Het ziet er leuk uit. We rijden iets verder en kunnen dan de andere punt van het land zien, Cap Ferrat. En tot mijn verbazing ook al de Grand Dune du Pilat. Dat is een 100 m hoge duinformatie, zeer indrukwekkend. Maar ook zo toeristisch! Het leek de Kalverstraat wel om er te komen. Wim was daar in een ander leven al eens geweest en is toen naar boven gelopen. We zijn nu niet naar boven gegaan, voor mijn enkel is dat iets te veel van het goede (en voor de rest van mijn lijf ook volgens mij). Mooi gezicht, dat wel.

VERVOLG APPARATEN

In een van de eerdere blogs hebben we het gehad over de apparaten die het niet meer willen doen. Gelukkig doet mijn laptop het nog steeds goed, maar we hebben er weer twee die dienst weigeren: onze waterkoker (die hebben we gelijk weggegooid, want de stoppen sloegen steeds door) en de cd-speler die af en toe er gewoon mee ophoudt. We hebben hem nog niet afgedankt, maar lang zal het niet meer duren.

GOLF

Wim heeft zich weer geheel uit kunnen leven op zijn geliefde golf. Al op vrijdag 15 mei heeft hij op de golfbaan Moliet gespeeld, dat niet ver hiervandaan ligt en aan de kust. Er stond een stevig briesje, maar dat kon de pret niet drukken. Hij kwam helemaal happy thuis.

Nu zit ik te wachten op onze buitenveld verslaggever, want hij is weer spelen op een andere baan in de buurt, nl. Golf de Pinsolle bij Souston-Plage om een meer heen. Hij zou weer wat fotootjes trekken.

En jawel, hij heeft het voor de deadline gered! Weer helemaal blij en zelfs een birdie gemaakt. Wel 5 ballen in het meer gemept, dat is wel een minpuntje. Nu de beelden nog even uitzoeken en dan is de blog bijna klaar.

EXPLICIETE BEELDEN

Aangezien we op een naturistencamping staan, willen wij u toch even waarschuwen voor expliciete beelden, vooral Mancha is niet uit beeld te slaan. En ook de video laat een en ander zien.

Helaas zijn we niet vaak uit de kleren gegaan, ook nu zit ik met lekkere warme kleding aan, want het is gewoon te koud en/of te nat. Gisteren was het een heerlijke, zonnige dag en daar hebben we dan ook echt van genoten.

FRANKRIJK

Voor de liefhebber komt hier nog een tekst van een bladzijde over de geschiedenis van Frankrijk, uiteraard door Wim geschreven.

Frankrijk heeft een oppervlakte van 551.500 km2. Aantal inwoners 62.814.233, dat is 113,9 inw/km2. Met 0,26% water. Voor vergelijking: Nederland 41.534 km2 met 16.877.351 inw. = 406,3 inw/km2. Met 18% water. Spanje 505.992 km2 met 47.370.542 inw. = 93,6 inw/km2. Met 1,04% water. Duitsland 357.121 km2 met 81.147.265 inw. = 227,2/km2. Met 2,3% water.

Rond 50 v. Chr. werd het Keltische Frankrijk door Julius Caesar veroverd. Nadat de Germanen Frankrijk overnamen na de val van het Romeinse rijk bleef de Romeinse infra structuur wel bestaan. In 711 werd Spanje onder de voet gelopen door de Arabieren, zij veroverden zelfs het zuiden van Frankrijk. Koning Karel Martel wist de Arabieren te stoppen in 732 tijdens de slag bij Poitiers. Keizer Karel de Grote (742-814) drong de Moslims verder terug. Toch probeerden de Moslims het nog een keer, maar werden in 778 door Karel de Grote bij Rencevalles verslagen. Karel de Grote veroverde daarna Pamplona en in 788 zelfs Barcelona! Het rijk werd echter gedeeld in 843 en zo ontstond West-Francië, met Parijs als het machtscentrum. Door de Vrede van Nijmegen in 1678 ontstonden landsgrenzen, zoals die sinds 1945 weer bepaald werden, voornamelijk natuurlijke grenzen. Onder Napoleon Bonaparte was Frankrijk even het grootste land in Europa, maar tussen 1812 en 1815, toen zij Spanje verloren, veranderde dat weer.

Sinds ongeveer 1300 heeft Frankrijk zich tot een centralistische staat ontwikkeld, die nu nog functioneert. Frankrijk is in 92 departementen verdeeld, die echter weinig beslissingsrecht hebben ten opzichte van de regering in Parijs. Na Napoleon werd Frankrijk op het gebied van grootste, koloniale en maritieme mogendheid overvleugeld door het Britse Imperium en bleef ook de industriële ontwikkeling en de bevolkingsgroei achter op de Engelsen. Zo is Frankrijk vanaf 1800 keizerrijk, koninkrijk en republiek geweest. Vanaf 1871 is het een republiek gebleven en werd het een parlementaire democratie

Vóór de Franse revolutie had Frankrijk 39 provincies, die werden erna afgeschaft en daar kwamen 95 departementen voor in de plaats. Later werden die in 22 regio’s gegroepeerd, die zelfs op 1 januari 2016 terug gebracht worden tot 13 regio’s.

HET WEER

Koud en nat, maar ook heerlijk zonnig en warm, zoals op de foto´s goed te zien is.

VOLGENDE KEER

De plannen waren om hier 3 weken te blijven, maar dat gaan we niet doen. Het is hier prachtig, maar het is een beetje te veel natuur (!) en we willen nog wat andere dingen zien, dus de route aangepast. Allereerst gaan we 3 dagen naar een camping bij La Rochelle. Daarna gaan we Mary en John in Bretagne bezoeken.

Vanuit een kil nudistenkamp koude knuffels van Wim, Marijke en Mancha

dinsdag 19 mei 2015

1. Nan L. Dodde:
    20 mei 2015
    Zijn er al mosselen en weekdieren in relatief grote schelpen die moeilijk opengaan? Neem daar een witte wijn bij. Ik ben eens 's morgens om 10 uur in de buurt van Bordeau in een klein plaatje op de markt flink in de alcohol terecht gekomen. De oesters konden de alcohol niet verjagen. Gelukkig kon mijn meerijdster ook het stuur vasthouden. Ik ben goed aan gekomen, maar moest wel een poosje slapen om te herstellen.