EL PORTÚS, 43 EN EROTICA

13 april 2016 - Carchuna, Spanje

WE ZIJN VAN START GEGAAN MET ONZE CARAVAN! EN WAAR KUNNEN WE DAT BETER DOEN DAN OP DE NATURISTENCAMPING IN EL PORTÚS WAAR WE AL EERDER WAREN. EINDELIJK HEBBEN WE IN CARTAGENA DE FABRIEK VAN LICOR 43 KUNNEN BEZOEKEN. HET HOOGTEPUNT VAN DEZE WEEK WAS NIET DE EROTICABEURS!

c08 strand en camping El Portús

CAMPING EL PORTÚS

In 2009 was dit een van onze eerste campings die we bezochten. We zijn er toen een aantal weken gebleven en hebben de omgeving behoorlijk verkend. In 2010 waren we nog even terug en hadden we het er weer heerlijk. Normaal gesproken gaan we met onze caravanreis niet naar dezelfde camping(s), maar dit is een uitzondering. De sfeer op deze camping is fantastisch, er komen van allerlei nationaliteiten, veel Spanjaarden ook en de plaatsen zijn groot en min of meer afgebakend. Het sanitair is prima, deze keer zijn er zelfs weer wat verbeteringen aangebracht. En je hoeft niet uit de kleren, maar het kan.

We zijn op vrijdag 1 april vertrokken en na nog geen anderhalf uur rijden waren we er al. We hadden alles op het gemakje ingepakt en vertrokken, maar zodanig dat we niet te laat zouden arriveren, dit i.v.m. de sluiting van de receptie. Om half een zaten we al lekker aan de cava, proostend op een goede caravanreis!

Het weer was prima, lekker zonnetje en na nog maar een cavaatje ben ik gaan zwemmen. Het water bleek 'mutsenkoud' te zijn. De dames weten ongetwijfeld wat ik bedoel! Maar toch voor de foto even heen en weer gezwommen.

We zijn die dag niet te lang met de billetjes bloot geweest, want het bekende gezegde is waar: dan moet je op de blaren zitten. Al met al zijn we niet zo veel uit de kleren gegaan, alhoewel we toch uit onze verschoning waaiden, want daar was het veel te koud en te winderig voor.

We stonden dicht aan het strand, we hadden slechts een rij voor ons, maar wel uitkijk op zee en die is elke dag anders. Ook al waait het of beter gezegd stormt het, het blijft mooi en daar was ik niet de enige in. Daarom deze keer vele foto's van de zee.

[Voor de fotoclub competitie komt er binnenkort als thema seascape! Ik heb ook weer een winnende foto (LONELY CHURCH), die komt als laatste er bij.]

Bar/restaurant van de camping is voortreffelijk. De eerste avond zag Wim iets lekkers voorbij komen en bij navraag bleek dat een solomillo ternera te zijn: een biefstuk van de haas. Voor Spanje is het zeer uitzonderlijk dat dat op de kaart staat. We hebben dat twee keer gegeten, terwijl we lekker naar ons kluppie Barça konden kijken. Tevens hebben ze daar een prima bibliotheek, dus gelijk 4 boeken geruild, waar we nu heerlijk van genieten.

Op 1 februari 2010 schreef ik het volgende:

“Geluiden

Op camping El Portús hoor je dat prettige geluid van de branding van de zee, vooral ’s nachts is dat heel rustgevend, dus heerlijk geslapen daar. Bij het ochtendgloren beginnen de kwetter- en tsjilpmussen aan hun uitgebreide verhalen aan elkaar wat ze die nacht kennelijk allemaal beleefd hebben. Daar voegt zich dan hier en daar een zangmus bij. Allemaal een geluid waar je nog lekker bij kunt dommelen, maar dan komen die grote oehoemussen en als je pech hebt, zitten die juist op die boom bij jouw caravan. En dat is minder fijn, dan word je bijna gedwongen om op te staan. En zit het helemaal tegen, dan krijg je daar nog het geluid van een zeemus bij. Tijd om op te staan!”

Ik kan jullie vertellen: er is niets veranderd, ze zijn er nog steeds en wat een eentonig lawaai maken die oehoemussen.

LICOR 43

Al jaren zijn we geïnteresseerd in hoe Licor 43 gemaakt wordt. We hebben in totaal drie keer aan de poort van de fabriek in Cartegena gestaan, maar of gesloten, of een gebeurtenis, of renovatie. Nu is de fabriek verplaatst van in Cartegana naar buiten Cartagena en het is een schitterend gebouw. We hebben via de website een afspraak kunnen maken voor een rondleiding met uiteraard een proeverij. We werden op maandagochtend om 10 uur verwacht en samen met nog 3 Nederlandse mannen moesten we even wachten. Daarbij kregen we ons eerste drankje: een verrukkelijke koffie met licor 43 erin.

De dame vertelde dat het pand in Cartagena te klein werd, dat de oude kantoren geheel overgebracht waren en dat er geen foto's gemaakt mochten worden. Hè wat jammer nou! Natuurlijk is het ons toch gelukt alhoewel ik het beter had willen doen. Op foto c17 zie je de controlelijn en links onder zie je allemaal flessen in een lange sliert. Daar zie je ook een lichte achtergrond waardoor je goed door de flessen kunt kijken. Daar zit een dame voor die moet controleren of de flessen en drank goed zijn. Deze dame wordt elke 20 minuten afgelost.

Het recept bestaat uit 43 ingrediënten. De formule is nog steeds in familiebezit, nl. 3 leden kennen ieder een deel van de formule en voegen apart van elkaar hun recept toe. Dat wordt in een apart gedeelte gedaan, zie foto c16 Formulación.

Er is veel werk besteed aan het onder de aandacht brengen middels sportreclame. Ook zijn er veel diverse drankjes te maken met licor 43. Twee ervan hebben we mogen proeven en eerst gezien hoe het gemaakt moet worden. Dat zijn ginger 43 en beer 43. Allebei erg lekker. Helaas hebben ze geen receptenboekje, dat hadden we wel willen hebben. Maar gelukkig heb ik wel een fotootje getrokken van het recept ginger 43, zie foto c14. Ik ga zelf nog uitproberen hoe het met tonic smaakt. Ik laat het jullie nog wel weten.

HET DORP EL PORTÚS

Als je de camping uitloopt (wat trouwens nogal een end lopen is), kom je in de rambla en loop je terug naar zee, dan kun je over het strand naar het dorp El Portús lopen. Als je daar bent, zie je de zee, een paar huizen, waarvan een met een afbeelding van de zee, een kapelletje en verder niets. Niet bewoond, geen bar, geen restaurant, helemaal niets. Vermoedelijk alleen in de zomer druk bevolkt.

EROTICABEURS

Één van de eerste avonden in bar/restaurant zagen we José en Harry die we in 2009 hadden leren kennen. We hebben gezellig wat bijgepraat en Harry wees ons op een advertentie in de krant dat er in Torre Pachego een eroticabeurs zal zijn. We hadden eigenlijk gedacht op vrijdag weer te vertrekken, maar voor zo'n beurs wilden we wel wat later gaan. Dus eerste wijziging op ons schema: twee dagen langer op camping El Portús.

Op zaterdag 9 april hebben we deze beurs bezocht. We hadden geen idee wat we ervan moesten verwachten. Als ik voor mezelf spreek, had ik iets meer en iets minder verwacht. Bij erotica moet ik toch denken aan iets wat te maken heeft met liefde en plezier en ook iets romantisch. Misschien verkeerd, maar meer in de sfeer van ondeugend. Hier had het toch meer weg van porno: op het podium was een stel op een speciaal ontworpen bank na slechts een korte intro uitgebreid bezig te laten zien hoe je die bank optimaal zou kunnen gebruiken. Daar hoefde geen verbeelding aan te pas te komen, het was luid en duidelijk zichtbaar. Er waren heel veel mannen met camera's en je mocht hier alles fotograferen, maar die expliciete beelden zal ik jullie besparen.

Het moet gezegd, er liepen wonderschone dames in prachtige niemendalletjes met werkelijk een prachtig jaloersmakend lijf. Er waren wat kraampjes met dildo's in alle soorten en maten, tuigjes en zweepjes, limousines en verrassend genoeg een oude Citroen, een traction-avant. Mijn vader's eerste auto was er zo een, maar daar heb ik toch hele andere herinneringen aan. Het leukste en lekkerste was nog wel de wijn en de tapas!

HET WEER

Voor een verblijf op een naturistencamping had het wat beter mogen zijn, we hebben veel wind en bewolking gehad, zelfs storm en behoorlijke regen. Het leek op een gegeven moment (un momento dado met dank aan Johan) of we met caravan en al op zouden stijgen.

VOLGENDE KEER

Dan komen onze bevindingen van camping Don Cactus bij het dorpje Carchuna in de buurt van Motril.

NB Bianca heeft haar persoonlijk record van de marathon Rotterdam verbeterd tot 4.19 uur en nog wat secondjes. Geweldige prestatie, we zijn bijzonder trots op haar en ze heeft ervan genoten deze keer. Geweldig!

Lieve groeten van Wim, Marijke en Mancha

Camping Don Cactus, Carchuna, 12 april 2016

We gaan nu naar het restaurant, lekker pizzaatje eten en Real Madrid tegen Wolfsburg kijken. Plaatsing van bericht zou weleens morgen kunnen zijn.