ZOMER IN SELVA

3 januari 2016 - Los Montesinos, Spanje

WE HEBBEN EEN HEERLIJKE ZOMER GEHAD IN ONS EL PORT DE LA SELVA. VRIENDEN EN FAMILIE HEBBEN ONS BEZOCHT. HET WAS GENIETEN VAN HET WEER, VAN DE HEERLIJKE ZEE EN ZON, VAN ONZE BEZOEKERS EN VAN DE NATUUR.

o37 El Port de la Selva

VISSEN

Misschien een beetje vreemd begin, maar aangezien ik een eenvoudig edoch superleuk onderwatercameraatje heb, wil ik dat graag met jullie delen. Dit jaar waren er veel en vaak vissen te zien. Meer dan andere jaren en soms ook groter. Zoals jullie misschien kunnen zien, is er nogal wat variatie. Ik heb geen idee hoe ze heten, één soort lijkt op een neon tetra zoals wij die kennen in aquaria. Er zijn grijze met een rozige of gele streep, grijze met een zwarte dwarsstreep bij de kop en een klein rondje bij de staart, of alleen bij de zwaluwstaart een zwarte band. Verder heb ik slechts drie kwallen gezien, gelukkig heel diep onder me en helaas maar één behoorlijk grote rog, net toen ik geen camera bij me had.

Ik voelde me zelf dit jaar als een vis in het water, want veel gezwommen. Het was mijn dagelijkse training. Er liggen 12 (voorheen 14 maar door storm 2 verloren gegaan) gele boeien in de drie opeenvolgende baaien. Ik start elke zomer bij boei 4, zo ook dit jaar en al snel haalde ik met gemak boei 12 en weer terug. Zelfs als het regende of er nogal wat deining was, heb ik het volgehouden. Één keer was er zo'n deining dat Cor het volgens mij niet vertrouwde, zodat ik ineens hem naast me zag. Daar was ik heel blij mee, want ik vroeg me al af of het wel verstandig was om door te gaan. Ik heb het de hele zomer volgehouden en daardoor was dat een goede aanzet om 10 kg af te vallen, mede door een bepaald dieet te volgen en vooral dankzij de steun van chefkok Wim. Zelfs als het regende (gelukkig maar af en toe) zat Wim op het strand met een paraplu en een boek me aan te moedigen.

BEZOEK

Als eerste kwam vriendin Carolien begin juli. We hebben vreselijk veel gelachen, herinneringen aan onze schooltijd opgehaald, lekker gegeten, gekookt, wat gedronken en gelezen. Het was supergezellig en het afscheid was weer moeilijk.

Gelukkig had ik net op tijd de logeerkamer weer gereed, toen Amber en haar vader Cor lekker een dag te vroeg al arriveerden. Dat maakte Wim's verjaardag extra gezellig. En Mancha was ook erg blij om zijn vriendinnetje Bailey weer te zien, dolle pret samen in het water.

Omdat we zelf met de caravan uit Frankrijk gekomen waren, was het voor de familie den Hertog mogelijk om deze te gebruiken. We hebben de caravan geïnstalleerd op de camping aan de kust, waar na een week de rest van de familie met het vliegtuig arriveerde: Bianca met Jelmer, Peter en Marloes. De Hertogclan bleef in de volle samenstelling een week. Daarna bleven Bianca en Cor nog lekker genieten van het goede Spaanse leven.

Zij hebben zich ook helemaal uitgeleefd op sportief gebied: zwemmen, klimmen naar de top bij het klooster, kanotocht langs de kust, fietsen ook naar de top en de rest weten we niet meer. Wij zorgden dan voor Bailey en zo konden wij ook een dagje – wat minder sportief – op de scooter een toertje maken terwijl zij op Mancha pasten.

SCOOTERTOCHT

Het was een prachtige dag, heerlijk zonnetje, lekker scooterweer! Vroeg vertrokken en in een plaatsje een tussenstop gemaakt, vooral om onze billen wat bij te laten komen en ook om een bakkie te doen. Ik heb kennelijk de naam van die plaats gewist om ervoor te zorgen dat we de goorste, lauwste en duurste koffie die we ooit in Spanje gedronken hebben uit ons geheugen kwijt te raken.

We vervolgden onze trip en kwamen in een leuk plaatsje aan (geen idee meer welk) waar ze een soort rariteitenkabinet hadden met bizarre verzamelingen.

In San Joan de les Abadesses was een Middeleeuws feest aan de gang. We waren net te laat om de muziek te horen, het optreden was net afgelopen. Jammer. Het dorp was helemaal versierd en mensen waren in Middeleeuwse dracht. Leuk.

Ons einddoel was Ripoll, maar dat hebben we niet gehaald, was een dorp te ver. We hebben wel ergens een lekker dagmenu tot ons genomen. Ik geloof dat we pas tegen 8 uur thuis waren, waar we blij ontvangen werden door Bianca, Cor, Mancha en Bailey. We hadden een behoorlijk zere kont, we hadden volgens mij meer dan 150 km gereden.

MEER BEZOEK

Lesley en Jon (geen tikfout) waren naar de UK geweest om de trouwerij van hun dochter te vieren. Wij kennen ze van de Vistabella Golf Society in Entre Naranjos. Op hun weg terug naar het zuiden zijn ze een paar daagjes bij ons blijven slapen. Ik was net op tijd klaar met hun kamer, want ik had me een dag vergist!!! Het weer was wat minder, bewolking, zelfs wat regen, maar we hebben gewandeld, spelletje gedaan, lekker gegeten. Kortom gezellig.

Hierna was het de beurt voor een nachtje voor Bianca en Cor, zodat we de caravan weer naar de stalling konden brengen en zij nog konden bijkomen van het schoonmaken. Het werden een paar nachtjes, supergezellig en leuk. Maar onvermijdelijk weer dat vervelende afscheid nemen.

Begin september kwamen Rianne en Rick voor een week genieten van de zon en de zee. Hoewel … zo te zien vonden ze het water toch wel een beetje koud! Maar ze hebben dapper doorgezet. Ook tijdens hun aanwezigheid was het wat wisselvallig weer.

Ondertussen had ik Wim naar vliegveld Girona gereden, zodat hij naar Nederland kon om Anton's verjaardag mee te vieren. Hij kwam weer terug op de dag dat ik weer afscheid moest nemen van Rianne en Rick.

VERDER

De plannen waren om nog een paar weken met de caravan in Spanje erop uit te trekken voordat we ons weer zouden vestigen in het Zuiden. Maar de caravan was zo goed schoon gemaakt door Bianca en Cor, dat we dat eigenlijk zonde vonden en ook opzagen om dat in het zuiden in de hitte weer te moeten doen. We hebben radicaal de plannen gewijzigd en zijn in een streep naar Entre Naranjos gereden en konden de caravan gelijk naar de stalling rijden. We gaan in het volgende jaar wel weer verder.

HET WEER

Begin van de zomer (juli) was het ontzettend en broeierig warm. Augustus was wat wisselvallig, zo ook het begin van september. Geen klagen hoor!

VOLGENDE KEER

Dan is er weer veel te laten zien: Cartagena, bezoek aan Nederland, Bolnuevo, Alicante, skivakantie in Sierra Nevada.

Lieve groeten van Wim, Marijke en Mancha

Beleefd van half juni t/m half september, genoteerd op 3 januari 2016.

(Ik geef het toe een beetje laat!)