TORDESILLAS, RUEDA, TORO, GESCHIEDENIS EN WIJN

11 januari 2018 - Los Montesinos, Spanje

VERANDERING VAN PLAN DOOR HET SLECHTE WEER EN OP NAAR DE HISTORISCHE PLAATS TORDESILLAS WAAR WE AL EERDER WAREN. WE KUNNEN NIET ANDERS DAN WIJN KOPEN IN RUEDA EN TORO.

h17 heerlijke Verdejowijnen in Rueda

CAMPING EL ASTRAL, TORDESILLAS

Zondag 14 mei zijn wij om 9.20 uur uit Louro vertrokken. Het oorspronkelijke plan was naar Barreiros en later naar Itziar te gaan. Beide plaatsen liggen aan de kust, de eerste nog in Galicië, de tweede in Baskenland. Maar de weersverwachtingen waren zo slecht dat we al besloten hadden dat maar niet te doen. En we hadden geen tijd meer doordat Wim begin juni naar de reünie van het Montesorri Lyceum in Rotterdam zou gaan.

Al rijdend hebben we besloten om naar Tordesillas te gaan. Dat is het mooie van alle tegenwoordige middelen: even op de i-pad kijken, welke afstand kunnen we halen en welke camping ligt daar in de buurt. En hoe dichterbij we komen, hoe beter het weer wordt. Na 484 km komen we om 15.05 uur aan. Makkelijk want we hoefden niet te zoeken.

Camping El Astral is een goed verzorgde camping. Er zijn twee terreinen waar je geplaatst kan worden. Jaren geleden stonden we linksachter door de slagbomen, nu worden we door de slagbomen rechts onze plaats aangewezen. Niet al te groot, maar wel lekker in het zonnetje. Veel doorreiskampeerders komen hier, die missen echt wat door de mooie plaats Tordesillas niet te bezoeken. Wim is helemaal in zijn element en gaat gelijk met Mancha naar de stad.

TORDESILLAS

's Avonds gaan wij samen ook. Reden: voetbal. We zoeken een bar om daarnaar te kijken en gelijk wat te happen. Gelukkig zijn we vroeg op weg gegaan, want de eerste 6 bars hebben in ieder geval géén betaalzender of zijn al bijna gesloten of onvriendelijk, maar wij panikeerden niet!!! We vonden een grote bar met tv waarop Nadal te zien was. Wim natuurlijk op z'n charmanst in het Spaans vragen of de tv om 20.00 uur op voetbal kon. No problema!!! Ze hadden heerlijke tapas, broodjes, ijs en nog veel meer.

Maandag zou het 26 graden worden, maar dat werd iets minder vanwege de schapenwolkjes. Om 12.00 uur zijn we weer over de mooie brug de stad ingelopen en hebben op het oude plein wat gedronken.

Tordesillas is een bijzondere plaats in de historie, vandaar dat hier uitleg volgt, die uiteraard door Wim aangeleverd is.

Deze plaats is wereldberoemd door het zgn. Tratado de Tordesillas, dat is een pact gesloten door Spanje en Portugal, resp. Koningin Isabel I van Castilla (1451-1504) en haar echtgenoot Fernando II koning van Aragón met koning Juan II van Portugal. Inhoud van dit pact: de twee partijen verdeelden de Atlantische oceaan in twee delen waarin zij voeren en handel zouden drijven en de Nieuwe Wereld werd verdeeld in twee delen waarbinnen elk land zijn veroveringen kon uitvoeren. Dit was in 1494, nadat Columbus in 1492 Amerika ontdekt had. Dit is dus de reden dat men in Brazilië Portugees spreekt.

De Reyes Católicos, Isabel I en Fernando II, kregen 3 kinderen. Hun dochter Johanna was de enige die lang leefde, van 1479 tot aan haar dood in Tordesillas in 1555. Moeder Isabel stierf al in 1504 en dus werd Johanna koningin van Castilla. Maar Johanna was recalcitrant en gaf duidelijk te kennen het katholieke geloof niet te omarmen. Dat was de reden dat haar vader, Fernando II van Aragón, haar afzette als koningin, zodat hij regent was van 1507 tot 1516, het jaar dat hij stierf. Johanna werd waanzinnig verklaard en met haar jongste dochter opgeborgen in het Convento de Santa Clara. Johanna was in 1496 getrouwd met Philipe I de Schone, hij was o.a. Aartshertog van Oostenrijk. Zij kregen samen 6 kinderen. Het tweede kind, Carlos/Karel (1500-1558), heette in Spanje Carlos I, maar hij was ook keizer van het Heilige Romeinse Rijk als Carlos V.

RUEDA

Dinsdag 16 mei was het tijd om op 'wijnenpad' te gaan. Tordesillas ligt vlakbij Rueda, waar ze een heerlijke witte verdejo wijn produceren. We hadden al eerder bij Bornos gekocht en waren op zoek naar een ander wijnhuis, voor de verandering. Maar of niet open of heel duur en we mochten zelfs niet proeven. En zonder proeven, wordt er door ons niet gekocht!!! Dus weer naar Bornos waar we met open armen ontvangen werden, uitleg kregen en uitgebreid konden proeven (om 11.30 uur). Dat resulteerde in een paar doosjes van dat heerlijke vocht. Ik ga er maar weer eens een in de koelkast leggen.

TORO

Van Rueda is het maar een klein stukje naar Toro. Ook hier was het doel bodega's te bezoeken en wijnen te kopen. Daarna stond een lunch gepland in het restaurantje waar we jaren geleden in terecht waren gekomen, omdat het zo geregend had. Maar eerst kwamen we Toro van een totaal andere kant binnen dan we gedacht hadden en kwamen gelijk bij een prachtige kerk die we nog niet eerder gezien hadden. Na dit moois hadden we trek, maar waar was dat restaurantje nou. We wisten dat het bij de poort was, maar er bleken twee poorten te zijn. Na zowat drie keer heen en weer en rondjes gereden te hebben, hadden we het nog steeds niet gevonden. Dan maar een andere. In de hoofdstraat hebben we heerlijk buiten op een terras gegeten.

Na deze verkwikkende onderbreking hebben we onze zoektocht naar bodega's vervolgd. We hadden de juiste weg, links en rechts allemaal wijnfabrieken, maar nergens was het open of verkochten ze niet privé. De laatste van het rijtje was wel open en daar hebben we kunnen proeven van een heerlijke rode, La Sonrisa (de glimlach) genaamd. Waarom wilden we per se wijn uit Toro? Toro produceert een pittige, volle wijn met een hoog alcoholpercentage en daar houden wij wel van. Uiteindelijk vertrokken we met 12 flessen rood, nog eens 2 x 3 flessen en speciaal voor mij 3 rosés.

Terug op de camping hebben we een flesje open getrokken en samen met een heerlijk schapenkaasje dat we bij de bodega in Rueda gekocht hadden, geconsumeerd. Dat kaasje had weg van onze favoriete kaas De Torta del Casar, zeer smakelijk op bijvoorbeeld warm stokbrood of warm vlees.

HET WEER

Zon, bewolking en op het laatst viel regen ons ten deel, waardoor we op woensdag alvast maar in zijn gaan laden om de andere dag te vertrekken naar Mendigorria, eerder dan de bedoeling was.

VOLGENDE KEER

Ik zal alvast verklappen dat de volgende keer niets van ons plan naar Mendigorria terecht komt. Het had 's nachts zo ontzettend geregend en geonweerd en onderweg nog steeds regen, dus weer overgeschakeld op plan B!

Lieve groeten uit zonnig Entre Naranjos van

Wim, Marijke en Mancha