OMGEVING EL FOLGOSO, OURENSE, VERÍN EN LA PUEBLA DE SANABRIA

23 april 2015 - San Vicente de la Barquera, Cantabria, Spanje

WE HEBBEN GENOTEN VAN DE PRACHTIGE OMGEVING VAN CAMPING EL FOLGOSO. DE PLAATS OURENSE WAS ONS IETS TE GROOT, MAAR HEEFT EEN BIJZONDERE KATHEDRAAL. IN VERÍN HEBBEN WE WIJN GEPROEFD EN ALS KERS OP DE TAART HET DORP LA PUEBLA DE SANABRIA.

CAMPING EL FOLGOSO

Op woensdag 15 april zijn we aangekomen op camping El Folgoso in de gemeente Galende aan het Lago de Sanabria. De rit vanaf camping Pico de la Miel in La Cabrera (Comunidad Autonomica Madrid) duurde een kleine 5 uur en had een afstand van 373,4 km met wat regen onderweg. Doordat de mover van de caravan niet werkt en wij de enige kampeerders op de prachtige camping zijn, hebben wij de caravan zo neergezet dat wij de bus er weer voor kunnen zetten en vertrekken. Deze avond werd de wedstrijd Paris Saint Germain tegen Barcelona gespeeld, dus moesten wij op zoek naar een functionerende bar, die op de camping was dicht. Bij navraag wisten wij een leuke bar te vinden in Vigo de Sanabria in La Escuela (de school), met een fles goede wijn uit Toro (€ 7,00) hebben wij ons goed vermaakt, 3-1 voor Barça!

VIGO DE SANABRIA

Donderdag 16 april zijn we naar het dorpje Vigo de Sanabria terug gereden, want wij hadden daar een prachtige oude kerk gezien, opgetrokken uit granieten blokken met een trap naar boven om de klokken te kunnen zien. Het is net als je in dit dorpje loopt of de tijd heeft stil gestaan. Er staan zulke oude huizen en gebouwtjes en alles zo aan de weg gebouwd. Het rare is alleen dat er dan ook weer heel goed verzorgde en opgeknapte huizen tussen staan. Met de caravan achter onze bus zouden we met geen mogelijkheid door dit dorp heen hebben kunnen rijden. Na navraag bleek dat de brug van het dorp van origine Romeins is, dat was goed te zien aan de constructie van de blokken graniet zonder cement aan elkaar gezet.

SAN MARTÍN DE CASTAÑEDA

Verder de berg op naar San Martín de Castañeda. Hier troffen wij een klooster aan met verschillende bouwstijlen, hetgeen te begrijpen is, omdat dit gebouw al in het jaar 897 gerestaureerd werd!!! In 921 werd het door monniken gebruikt om visserij in het meer te exploiteren. In 1150 gaf Koning Alfonso VII deze plaats aan Pedro Gutiérez. Hierna is het nog vele malen van eigenaar gewisseld.

EL PUENTE

Rijdend naar beneden om te gaan lunchen in El Puente (nog steeds boven de 1.000 meter) viel het op dat er zo veel losse rotsblokken liggen. Dit is veroorzaakt door de laatste ijstijd. Zo’n 100.000 jaar geleden in het pleistoceen (2,58 miljoen-11.700 jaar geleden) heerste er een ijstijd gedurende ongeveer 90.000 jaar. In het dal waar het meer nu ligt, lag een enorme ijskap, zo’n 300 meter dik. Rond de 12.000 jaar geleden begon het ijs te smelten en bleven er op deze grote hoogvlakte scherpe bergpunten en dalen over en op plaatsen waar de rotsen ondoorlaatbaar waren, zoals in gebieden met veel graniet, bleef het water staan en werden er meren op grote hoogte gevormd.

De lunch in El Puente was prima, wij waren weer de enige eters in het grote restaurant, maar men was erg blij met ons en wij werden in de watten gelegd. Het dorp zelf is erg op toeristen ingesteld, veel hotels en restaurants. Nu was het behoorlijk uitgestorven.

Om het heerlijke eten wat te verteren zijn we vanaf de camping naar beneden naar het Lago de Sanabria gelopen. We hebben Mancha lekker laten zwemmen en wij konden genieten van het prachtige uitzicht op de gletsjers. Er staat een bord met uitleg over het meer, zelfs in braille. Er stond ook een bord dat het eigenlijk verboden was voor Mancha om zonder riem te lopen en hij mocht zeker niet zwemmen in het meer. Maar wie let daar op?

HET GELUID VAN DE CAMPING

Op vrijdag 17 april zijn we vroeg opgestaan (7.30 Wim, 7.45 ik) en zijn we ons gaan voorbereiden op onze lange rit naar Ourense. Maar eerst heb ik een videootje gemaakt van de geluiden van de natuur op deze camping. Zoveel vogels, zelfs verschillende spechten waren te horen. De video is ook te zien bij deze blog.

OURENSE

Ourense ligt in de comunidad Calicia en is de hoofdstad van de gelijknamige provincie, het heeft 106.000 inwoners. Het ligt bij de samenstroming van 2 rivieren: de Río Miño en de Río Barnaña.

Geschiedenis: De Celteberiërs hadden hier al hun Castro gebouwd, nu nog te zien als de Castro de Oira, de castro San Tomé en castro Valdegola. In de omgeving van As Burgas is bij de warmwaterbronnen een Romeinse nederzetting gesticht. Daarom is de oorsprong van de stad ook Romeins. Men denkt dat de naam komt van het Romeinse woord voor goud =  Auriense. Bij de Río Miño is veel goud gevonden. In de Romeinse periode is er een brug over de Miño gebouwd en die brug werd door een klein garnizoen soldaten bewaakt vanwege de strategische ligging. De weg die daar overheen liep is een aftakking van de Romeins weg, die Brácara Augusta met Asturica Augusta verbond. De kern van de Romeinse bewoning bevond zich in de omgeving van het huidige Plaza Mayor.

Na de Romeinse aanwezigheid is de stad tot aan de Middeleeuwen belangrijk gebleven vanwege de Romeinse brug, waarvan enkele pilaren nog steeds Romaans zijn hoewel de brug door de geschiedenis heen meerdere malen gerestaureerd is. Tijdens de overheersing door de Sueva’s werd de eerste kerk in 572 gebouwd ter ere van San Martín de Tours, de beschermheilige van de stad. Toen het Suevische koninkrijk samengevoegd werd met het Visigotische, werd Orense de bisschoppelijke zetel van de katholieke kerk. De stad heeft in de Xe- en XIe eeuw invallen gehad van de Arabieren en de Normandiërs, maar kwam daar toch weer overheen. In 1084 liet bisschop Edernio de kathedraal herbouwen op de ruïnes van de oude kerk, nu is dat de Iglesia María Madre. In de XIIe eeuw werd het fort Castelo Ramiro gebouwd op een heuvel die boven de stad uitstak om alle richtingen in de gaten te kunnen houden, maar in 1468 werd het in opdracht van de katholieke koningen gesloopt.

In het heden vinden wij de kathedraal, Catedral de San Martiño, herbouwd in de XII-XIIIe eeuw, in het hart van de oude stad. De kathedraal is gebouwd naar voorbeeld van die in Santiago de Compostela. De Pórtigo de Gloria (de hoofdingang) die geschilderd is, is daar een voorbeeld van. Het altaar in de kerk werd in 1118 ingewijd. In de Capilla Mayor is het altaarstuk van Cornelis de Holand uit 1520 erg mooi! De Iglesia de Santa María is in 1088 net als de kathedraal gebouwd op restanten van een Visigotische kerk. Tot de bouw van de nieuwe kathedraal fungeerde deze kerk als zodanig, zij wordt nu nog steeds bezocht vanwege het beeld van Cristo do Santo Entierro, dat alleen door gewijden mag worden aangeraakt. In het XIIe-eeuwse Palacio Episcopal is nu het Archeologische museum gevestigd (dat uiteraard gesloten was).

(met dank aan Wim)

Het was mogelijk geweest om zelf ook de warmwaterbronnen te bezoeken, maar het duurde nogal lang voor we ze gevonden hadden en het weer was nou niet zo lekker, dus dat onderdeel van ons programma hebben we maar overgeslagen. Daardoor hadden we weer tijd om ergens lekker te lunchen en een defect aan onze auto te laten verhelpen. De miep-miep deed het niet meer, daarna de knipperlichten niet en vervolgens ook de cruise control niet meer. Een zekeringetje kapot, maar helaas doet onze navigator het nog steeds niet, dus ben ik degene die het voor het zeggen heeft (!!!). De lunch was trouwens voortreffelijk.

VERÍN

Ontstaan bij de Castro de Baronceli, door de Romeinen verder uitgebouwd. De Castro lag op de plaats waar nu het Castillo de Monterrey staat, dat gebouwd is rond het jaar 950 op een heuvel, die het dal van de rivier Río Támega beheerst. Het werd de woning van de Graaf Menéndez Gutiérez. In 1139 werd hier Alfonso Henríquez de kleinzoon van Koning Alfonso VI de León en Castilla tot koning van Portugal gekroond.

De Torre del Homenaje of wel Torre de Don Sancho is in de XVe eeuw door eerste graaf van Monterrey gebouwd in het tijdperk van de Katholieke koningen. Het bestaat uit granieten blokken en is 22 m. hoog.

Het bronwater dat hier uit de grond komt wordt gebotteld en door geheel Spanje verkocht. Er zijn veel wijngaarden, waarvan we er een bezocht hebben. De witte wijn was werkelijk uitstekend en zo ook de rode. We hebben wat doosjes ingeslagen.

PUEBLA DE SANABRIA

Deze plaats ligt in de provincie Zamora op 960 m hoogte met een inwonertal rond de 1600. Het staat bekend als een van de oudste nederzettingen. Er zijn geschriften in Lugo gevonden waaruit blijkt dat het in 509 al genoemd werd. Het kasteel is door de graaf van Benavente rond de 15e eeuw gebouwd. De Romaans-Gotische kerk Nuestra Señora de Azogue is ouder, nl. 13e eeuw.

Na onze lange rit naar Ourense was dit de laatste stop. We hebben alles bekeken en geklauterd, maar de Torre de Homenaje (el macho) was me te veel, dat heeft Wim nog even als toetje gedaan. Ik kon werkelijk geen been meer verzetten. Dat is ook wel te zien op de foto die we in een gezellig kroegje genomen hebben, waar het personeel zelf zat te eten, wat mij niet deed watertanden, zo niet lekker en vet als het eruit zag.

Snel terug naar de caravan en slapen maar!

HET WEER

We hebben wat buitjes gehad en veel donkere wolken, wat onweer, maar gelukkig ook wat zonneschijn.

VOLGENDE KEER

Dan wordt het ook weer prachtig. We hebben Las Médulas, Ponferrada, Léon en Astorga. Of we dat allemaal in een blog krijgen, is nog de vraag.

Inmiddels zijn we alweer een camping verder: aan de kust in Cantabria bij San Vicente de la Barquera.

Lieve groeten van Wim, Marijke en Mancha

23 april 2015