SELVA, CASPE, ZARAGOZA, LLEIDA EN BELCHITE

6 mei 2018 - Camping Lago Resort, Spanje

NA EEN PAAR DAGEN SELVA IS DE GROTE CARAVANREIS WEER BEGONNEN.WE HEBBEN GENOTEN VAN ZARAGOZA, RUÏNES, OUDHEDEN, STEDEN, ETEN EN DRINKEN. EN NIET TE VERGETEN: GOLF!

b050 Basilica de Nuestra Señora del Pilar, Zaragoza

VOORBEREIDINGEN

Op zondag 8 april zijn we naar El Port de la Selva gereden. Daar hebben we zowel de bus als de auto uitgeladen. In de loop van de week hebben we de spullen uitgezocht: wat moet in Selva blijven en wat moet mee in de caravan. Voor een deel hebben we een en ander alvast in de caravan geplaatst en gecontroleerd wat er wel en wat niet meer in de caravan aanwezig was. Het is niet zo dat je in Selva de caravan voor je deur in de straat kunt zetten. Met de bus is het al moeilijk om de straat in en uit te komen. Met de caravan is dit een onmogelijkheid. We moesten daarvoor naar de stalling. Kwam goed uit om gelijk af te spreken wanneer we hem zouden komen ophalen.

Dat was maandag 16 april om 9.30 uur. Ook nu weer moest er veel overgeheveld worden, zelfs de nieuwe fiets van Wim. Om 10 uur was het zover: vertrek naar camping Lake Caspe.

Wij konden grote wegen rijden, maar gelukkig geen betaalroute, en schoten goed op. Pas na Fraga net na Lleida gingen wij de N211 op. De weg was goed maar soms erg slingerend. Eerst reden wij de camping voorbij, want er stond géén bord van de camping aan de weg. Even voor 15.00 uur waren wij er na 374 km.

CAMPING LAKE CASPE

De bar van de camping was zeer uitnodigend en na een aantal Pacherans moesten wij terug naar de caravan om even bij te komen. Bovendien was nog niet alles uit de bus en verwerkt in de caravan. Wij hebben 's avonds in het restaurant van de camping gegeten, dat was redelijk.

De camping is prachtig, mooie plaatsen, goed en schoon sanitair, rustig. Er zijn heel veel mannen, vissers, want het meer van Caspe of eigenlijk het meer van Aragón staat bekend om zijn vis. Je kunt er bootjes huren om te gaan vissen, maar velen hebben die zelf bij zich en vertrekken vroeg in de ochtend. Einde middag verzamelen veel zich bij de open lucht bar om wat geestrijk vocht naar binnen te gooien. Vermoedelijk ook sterke verhalen, maar we kunnen niet alles verstaan, er zijn nl. ook veel Polen. Er valt in ieder geval genoeg te drinken en goed naar voetbal op de televisie te kijken of de Formule I (laten we het daar deze keer maar niet over hebben).

ZARAGOZA

Woensdag 18 april gaan we voor de eerste keer naar Zaragoza. We vertrekken om 10.00 uur en komen na 274 km gereden te hebben om 20.00 uur terug.

Wij reden via de A-221 naar Escatrón alwaar wij het Monasterio de Rueda bekeken. Rueda betekent wiel en in dit geval slaat dat op een groot waterrad (noria in het Spaans). Op de foto's kun je niet veel van het waterrad zien, wel dat de rivier aardig buiten zijn oevers was getreden. Het monasterio zag er aan de buitenkant aardig uit, maar was wegens renovatie gesloten.

Via een wit weggetje op de kaart (= éénbaansweg) kwamen we bij Rodén. Wij zagen in dat gehucht boven op een berg een ruïne. Gelukkig konden we via een onverharde weg naar boven rijden waar wij een bordje Pueblo Viejo (oude dorp) zagen. Het was inderdaad erg oud en vervallen, maar geweldig. Een ruimte van een kerk en een grote toren waar je gewoon in kon gaan en kruipen waar je maar wilde. Er stonden geen bordjes Verboden Toegang, art 361 WvS, hoewel er ernstig instortingsgevaar was. Mancha vond het er prachtig, die bleef maar met zijn staart kwispelen.

Dan eindelijk Zaragoza! De 5e grootste stad van Spanje, de hoofdstad van de Comunidad Aragón. 199 m boven de zeespiegel aan de Ebro en met een inwonersaantal van 664.953 (misschien inmiddels een paar meer). Het is een industriestad en door de gunstige ligging nl. tussen Madrid, Barcelona, Bilbao, Valencia en in Frankrijk Toulouse is het een handelscentrum.

Een klein stukje geschiedenis, natuurlijk dankzij Wim, en alleen het beginnetje om jullie lekker te maken! In de eerste eeuw voor Christus werd het een Romeinse kolonie onder keizer Augustus en heette het Caesarea Augusta. In 712 veroverden de Moren de stad nadat ze in 711 pas aan land kwamen in Zuid-Spanje. Tussen 1013 en 1018 werd het toenmalige Cesarcosta onderdeel van de Taifa in Arabisch Saragusta, wat dus Zaragoza werd. Er zijn nog minstens 4 bladzijden volgeschreven aan bijzonder interessante gebeurtenissen, maar dat is te veel hier.

Aangekomen in Zaragoza vonden wij al rijdend met de bus de Ebro en El Pilar, de grote Basiliek. Tijd voor een parkeerplaats, maar helaas de eerste twee garages hadden een doorgangshoogte van slechts 1.85 m en dat is niet genoeg weten wij uit ervaring. Via een weg die alleen bedoeld was voor bussen en taxi's kwamen we in het centrum op het grote Plaza España waar een garage was die hoog genoeg was.

Inmiddels was het al ruim over twee uur en onze maagjes knorden zo luid. Wij vonden een fantastisch Spaans restaurant: La Republicana (niets te maken met de Catalaanse wens). Ze hadden een menu van € 10,50 waar helaas maar één glas wijn bij hoorde, dat moest wel aangevuld worden.

Na deze verkwikkende lunch hebben we de Basiliek El Pilar (dat is tevens de beschermheilige) bezocht. Aan haar – El Pilar – zijn door veel 'belangrijke' mensen sieraden geschonken, die tentoongesteld worden. Bezoek alléén aan die kleine ruimte kost € 2 p.p. Wat daar aan waarde ligt.... goud, diamanten, enz. Ongelooflijk. Helaas geen foto's, ik werd bijzonder op mijn vingers gekeken.

El Pilar is een beetje te vergelijken met de Mesquita van Córdoba, want daar is een kathedraal gebouwd in de moskee. Hier is een kerk gebouwd in een Kathedraal.

Op het grote plein van Pilar is een prachtig geconstrueerde fontein/waterval. En iets verder, dicht bij een brug over de Ebro, is El Torreón. Het is een vijf verdiepingen tellende toren. We hebben die beklommen voor het schitterende uitzicht.

Het Goya museum bezoeken we op 23 april, want dan is het gratis!

Helemaal afgeknoedeld zoeken we de garage op en gaan terug naar de camping.

LLEIDA

We maken op vrijdag 20 april een trip naar het oosten richting Lleida, dat in Catalunya ligt. We vertrekken om 9.30 uur en zijn na 179 km om 19.00 uur weer terug.

Wim had uitgevonden dat er in de buurt van Lleida een Pitch en Putt baan is. Wij reden ernaartoe maar het bleek een volwaardige, grote, interessante 18 holes baan te zijn, nl Raimat Golf Club met een fantastisch clubhuis en restaurant. Heel dom – gebeurt me nooit – vergeet ik mijn fototoestel mee te nemen tijdens het rondje golf. We konden Mancha in de schaduw zetten en zo zijn we gaan spelen, voor mij nogal onverwacht, want al meer dan een jaar niet gespeeld. De kosten voor samen met een buggy € 100! Dat is best een bedrag, maar we waren enorm blij dat we een buggy genomen hadden, want de hoogteverschillen waren enorm. Ik had halverwege de brui eraan moeten geven of aan de beademing of allebei. Na het golfen konden we een menu del día scoren met een geweldig uitzicht op de baan. Prijs € 12,95, maar met een fles goede wijn en tapas vooraf en zéér goed bereid eten.

Dus >>>> gereserveerd om donderdag 26 april weer te spelen en dan nemen we het fototoestel mee!!!

We zijn daarna Lleida ingegaan om goedkoop te tanken bij een Carrefour, maar beide zaken hadden géén tank. Dan maar even het Castillo Gardeny op de berg bekijken. Deze was door Ramon Berenguer IV aan de Orde van Tempeliers geschonken, als dank voor hun medewerking aan het bevrijden van Lleida op de Arabieren in 1156. Toen in 1314 de Spaanse Koning vond dat de Tempeliers te machtig werden, gooide hij het op een akkoordje met de Paus. Op dezelfde dag werden alle Spaanse bezittingen van de Tempeliers geconfisceerd en de orde opgeheven. Het kasteel werd geschonken aan de orde l'Hospital de Sant Joan de Jerusalem. Helaas is het kasteel alleen op zaterdag en zondag open.

Terug naar de camping reden we verkeerd en kwamen we op de betaalroute. Na een klein stukje (ik zeg 5 en Wim 20 km) konden we er weer af. Inmiddels piepte de dieseltank nogal actief, wat betekent dat hij toch echt bijna leeg is. Dus tanken, goedkoop of niet. We zijn naar het plaatsje Fraga gereden en net ervoor zagen wij een station van Bon Area en de diesel was daar € 1,039 i.p.v. € 1,221 op de snelweg!! Snel helemaal volgetankt en op naar de camping.

Zaterdag en zondag hebben we uitgeslapen, wat in de zon gezeten, gelezen, naar Barcelona tegen Sevilla (5-0) voor de Copa del Rey gekeken. Ook heb ik hard gewerkt aan het fotoalbum 2017 en Wim aan het bijhouden van dit verhaal en voorbereidingen treffen voor de volgende tripjes.

NOGMAALS ZARAGOZA

Op maandag 23 april staan wij vroeg op, want we willen gebruik maken van de gratis entree voor het Goya museum. We zijn om 8.30 uur (uitstekende tijd!) vertrokken en waren na 303 km om 21.00 terug!!!

In Zaragoza aangekomen parkeren wij buiten het centrum aan de andere kant van de Ebro die onstuimig stroomt en behoorlijk hoog staat. Het is fris weer en regenachtig. Hoera voor Mancha in de bus! Omdat het de dag van Aragón is, waren alle entrees gratis. Het Goya museum is erg groot met wat van zijn schilderijen, veel anderen waaronder Frans Hals. Zeer verbaasd waren we over zijn gravurewerk! Zoveel en zo bijzonder, fantastisch, daarom kochten wij er een boek van.

Op naar het volgende museum: Museo del Foro. Helaas was dit gesloten i.v.m. waterschade door de hoge waterstand van de Ebro. De Romeinse resten lagen in de kelder.

Wel konden wij het Museo del Teatro de Caesaraugusta bezoeken, met het opgegraven deel van het Romeinse theater. Mooi om te zien.

Inmiddels was het 13.00 uur, nog wat vroeg, maar toch alvast op zoek naar het restaurant van de vorige keer. Na wat loopwerk vonden we het, maar het menu stond ons deze keer niet aan. Maar weer verder zoeken, geen probleem want er zijn genoeg restaurantjes, maar het was vanwege de feestdag wel druk. In het oude centrum komen we terecht bij El Balcón de Tubo. Er stond rabo de toro op het menu: stierenstaart. Volgens de camarero heel erg lekker en dat was ook zo, want we hebben de pan schoon leeg gegeten.

Bij de bus gekomen hebben we Mancha uitgelaten en zijn we doorgereden naar El Palacio de la Aljafería. Het is het noordelijkste paleis dat de Arabieren gebouwd hadden. Het oudste deel dateert van de VIIIste eeuw en er is een deel uit de IXe eeuw. Het staat op de werelderfgoedlijst van Aragón. Na de Arabieren is het bewoond geweest door Los Reyes Catolicos: Isabel II van Castillo en Fernando II koning van Aragón. Vanaf 1810 is het door de troepen van Napoleon gebruikt. Het was prachtig om te zien, ondanks de gigantische drukte.

Terug naar de camping nemen we een andere route. 's Middags bij de lunch hadden we een heerlijke fles wijn gedronken en die kwam uit de streek van Cariñena. Hoewel het een feestdag was, was er gelukkig een bodega open. Een hele aardige en enthousiaste dame hielp ons; ze liet ons wel 6 verschillende soorten proeven. Uiteindelijk gingen wij weg met 17 flessen.

En de dag was nog niet om en wij nog niet bij de camping. Via een erg matige éénbaansweg reden wij naar Belchite en tot onze verbazing zagen wij daar ook een pueblo viejo net als bij Rodén. Maar hier was het een veel groter oppervlak. Tijdens de Spaanse burgeroorlog is dit dorp in puin geschoten en niet meer de moeite waard bevonden om weer op te bouwen. Men is een nieuw Belchite gaan bouwen niet ver van de oorspronkelijke plaats. Wellicht laat men het onaangeroerd als waarschuwing.

Daarna kwamen wij pas tegen donker aan op de camping.

CASPE, ALCAÑIZ EN FABARA

Na een dag rust maakten we een 'korte' trip. We vertrokken om 9.45 uur en waren om 17.00 uur terug na slechts 140 km.

Aangezien onze dongel op de camping weinig tot geen bereik had, maar het fotoalbum Reizen Is Fijn 2017 af was, moesten wij op zoek naar een plek met een betere ontvangst om alles te uploaden en te verzenden.

Allereerst reden we naar Caspe, daar was een bouwwerk met een toren die rond 1850 als uitkijktoren gebouwd werd.

Vervolgens reden we via de N211 naar Alcañiz om daar een Lidl te bezoeken, zodat we de hoognodige voorraad hondenbrokken konden aanvullen. Maar eerst was daar een Parador te bekijken. Dat kasteel werd in 1179 door Koning Alfonso II aan de militaire orde van Calatrava geschonken. En in het belangrijke jaar 1412 werd hier het protocol gemaakt om de opvolger van Koning Martin I te kiezen.

Tegenover de Lidl was een bar/restaurant waar we een kopje koffie gedronken hebben en ik met mijn laptop vlakbij een stopcontact kon zitten, want mijn laptop is wat sleets en de batterij werkt niet zo lang meer zonder stroom. Al met al hebben we daar zeker 2 uur doorgebracht, terwijl we gelijk een dagmenu tot ons genomen hebben. Het fotoalbum was verzonden!!! Pfff.

Hierna reden we naar Fabara op zoek naar het Mausoleum Romana. Het is het best bewaarde Romeinse monument in Spanje. Het is gebouwd in de tweede eeuw na Christus en is gebouwd om het lichaam van Aemili Lupi te begraven.

GOLF

Donderdag 26 april hebben we Raimat Golf Club weer bezocht en dit keer zijn er foto's van. Er zijn zeker twee holes waar je over een ravijn met struikgewas moet slaan. Die heb ik overgeslagen, ik was namelijk zeer gehecht geraakt aan mijn bal. Bij een hole moest je van grote hoogte afslaan en daarna met de buggy naar beneden scheuren om te kijken waar je terecht gekomen was. Oh grote blijdschap voor mij: op de green, slechts een paar meter van de pin. Ook waren er plaatsen dat als je een afzwaaier hebt (ik nooit, altijd rechtuit) dat je tussen de wijnranken naar je bal kunt gaan zoeken. Deze dag was het erg warm en geen plek voor Mancha in de bus met voldoende schaduw. Oplossing: gewoon meelopen en dat vond hij prima. Alleen het laatste stuk omhoog terug hebben we hem in de buggy genomen, dat was zo steil. Hoog boven dat alles torent het clubhuis. Ook deze keer maar weer wat gegeten daar.

BEELDMATERIAAL

Deze keer wat veel foto's, nl. 184 en 1 video van de golfbaan met Mancha naast de buggy lopend.

HET WEER

Over het algemeen lekker zonnig, af en toe wat regen of bewolking. Soms 's avonds erg fris, maar prima te doen.

VOLGENDE KEER

Dan hebben we het over Nuévalos, Calatayud en het Monasterio de Piedra waar we naar de Spa geweest zijn en waar we ons heerlijk hebben laten verwennen met een massage. Vermoedelijk staan we dan alweer op de volgende camping waar we komende zaterdag naartoe gaan.

Nu gaan we ons voorbereiden op El Clasico! Barcelona tegen Real Madrid. Barcelona is al landskampioen en heeft dit alles bereikt zonder een wedstrijd te verliezen. Dat willen ze zeker vanavond nog even zo houden.

Warme en nerveuze groeten van Wim, Marijke en Mancha uit camping Lago Resort in Nuévalos.

6 mei 2018

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Carolien:
    7 mei 2018
    Weer helemaal bij! Veel plezier😎...