NUÉVALOS, RUÏNES, KASTELEN EN EEN MASSAGE IN EEN MONASTERIO

11 mei 2018 - Camping Lago Resort, Spanje

WE VERBLIJVEN IN ARAGÓN WAAR ROMEINSE RUÏNES ZIJN EN VEEL KASTELEN. HET LANDSCHAP IS GLOOIEND, WIJDS EN MET BERGEN OP EEN HOOGVLAKTE VAN ZO'N 1000 M.HET BEZOEK AAN HET MONASTERIO DE PIEDRA WAS HEERLIJK!

c004 Nuévalos

CAMPING LAGO RESORT IN NUÉVALOS

Maandag 30 april is het weer tijd om te verkassen. Na een rustige inpakactie vertrekken wij ongeveer 10.30 uur op weg naar camping Lago Resort in Nuévalos. De weg was prima, eerst naar Caspe, dan de A-230 naar Bujaraloz, vervolgens de N-II naar Zaragoza, noordelijk langs deze plaats en daarna naar Zuid-West op de A-2/E-90 naar Calatayud. Net daar voorbij afslaan naar de A-202 richting Nuévalos tot aan Munébrega een goede éénbaansweg, maar daarna – de laatste 7 km – slecht wegdek en ontzettend veel bochten! Wij vonden de camping 1 km na Nuévalos.

Helaas regende het, maar toch vrolijk de caravan op een zeer riante punt neergezet. Mancha heeft zijn eigen boom. We zijn ongeveer 14.00 uur aangekomen na 234 km, een makkie! Direct een menuutje gescoord in bar/restaurant. Er zijn veel Spanjaarden want op 1 mei is iedereen vrij.

Het is een terrassencamping en wij staan op het derde niveau met mooi uitzicht. We moeten weliswaar een grote trap op naar het sanitairgebouw, maar we staan fantastisch. Dat gebouw is wat gedateerd en zo zijn er wat deurtjes die niet afsluiten of bijna niet meer open te krijgen zijn, dat is soms wat benauwend. Ook zou het wat schoner kunnen.

BILBILIS EN CALATAYUD

Op dinsdag 1 mei gaan we toch even op stap, want wij zagen een golfbaan. We besluiten eerst net ten noorden van Calatayud naar een Romeinse nederzetting, Bilbilis, te gaan, die langs de rivier de Jalón ligt. De gegevens over deze oude plaatsen komen van schrijvers en poëten, ook hier van Marco Valero Marcial die leefde van 40-104 na Christus. Zoals bijna altijd hebben voorgangers van de Romeinen (hier in Spanje de Celtiberiërs) een strategische plek bebouwd, op de grondvesten waarvan de Romeinen verder bouwden.

Bilbilis strekt zich uit over een enorm oppervlak. Te zien zijn de resten van een theater, forum en badhuis. Dat badhuis werd van vers water voorzien via de aanvoer van kanalen. Het economisch hoogtepunt was in de 2de en 3de eeuw met de fabricatie van wapens en het fokken van paarden. In de 5de eeuw werd de stad verlaten. Het theater kon zo'n 4.500 toeschouwers herbergen. Het geheel was ook nog eens ommuurd. Om het water op te slaan heeft men tot nu toe 68 opslagplaatsen gevonden. In de 12e-13e eeuw is er een kleine Middeleeuwse nederzetting opgebouwd.

We gaan verder naar net ten noorden van Calatayud, want daar is een groot kastelengebied op een hoge berg/rots. De eerste muren die dit gebied vormen, werden door de Arabieren begin 800 gebouwd en omvatten de fortificaties van Castillo Mayor, het grote kasteel, het Castillo de la Torre Mocha, het kasteel Doña Martina en het koninklijke kasteel. In de 12e eeuw werd er bijgebouwd. Er waren vele poorten in de muren, één ervan is de Puerta Emiral uit de tijd van Emir Mohamed I van Córdoba uit 862. Tijdens het kalifaat waren er 5 versterkte nederzettingen binnen deze muren, die een zeer groot gebied omvatten, zeker tot aan Bilbilis!

Moe na het vele klimmen en klauteren gingen wij naar de golfclub om te informeren of we daar konden spelen. Dat kon wel tegen een bedrag van € 120 voor twee personen en een buggy. We hebben daar tijdens een drankje over nagedacht en vonden dat toch te gortig. Terug naar de camping.

MONASTERIO DE PIEDRA

Een trip naar het 800 jaar oude Monasterio de Piedra doen we op donderdag 3 mei. Het ligt slechts op 10 min afstand van de camping (met de auto).

In 1194 hebben 12 monniken – Cistercienses - het klooster van Poblet (dat wij eerder in onze reizen al bezochten) verlaten naar deze plek en hebben hier een klooster gebouwd dat in 1218 geheel af was. De monniken hebben hier aan een stuk door gewoond, maar moesten in 1808 vanwege de onafhankelijkheidsoorlog (Napoleon) het verlaten. In 1820-1823 (nadat koning Ferdinand VII aftrad) begon er een soort liberale regering genaamd Trienio Liberal. Maar in 1823 besloot Frankrijk de Spaanse monarchie te helpen en stak met 100.000 man de Pyreneën over onder leiding van Luis Antonio de Borbón, duque de Angulema. Fernando VII werd opnieuw geïnstalleerd. In 1840 werd het monasterio verkocht.

Nu is er een hotel met Spa, 2 restaurants en een grote attractie tuin gevestigd. Bezoek tuin en klooster € 16 p.p. Wij namen alleen een ticket voor het klooster á € 8,50. Wij hadden al folders van de Spa met diverse massages gezien en spraken voor de volgende dag af.

Van al dit moois hadden we weer een enorme trek gekregen, maar die hebben we thuis gestild. Alvorens we dat deden zijn we nog in het dorp wat boodschapjes gaan doen en kwamen daar de wijn uit het klooster tegen voor een schappelijker prijs.

De andere dag was de Spa heerlijk. We mochten 75 min in het zwembad, sauna en hamam. Beiden hadden een massage van 45 min met Boababolie. Helaas niet tegelijkertijd maar na elkaar. Het was super, dat wil ik nog wel een (paar) keer!!! Omdat we een stempel van de camping hadden, kregen we korting: bij elkaar was het € 115. We deden deze Spa omdat het golfen zo duur was: € 120!!! Hahaha!

Op de terugweg in het dorp maar wat gegeten, een sober menu del día.

GOLF SORIA

Maandag 7 mei half acht op, want Wim had het in zijn hoofd dat we woensdag naar de Lidl in Soria moesten om blikken hondenvoer te halen, want hij (Mancha, niet Wim) verdraagt geen ander merk. Nu ligt er toevallig (nou toevallig!!!) ook een golfbaan net voorbij Soria (ligt in Castillo-León). Wim had gebeld voor een teetijd om 11.00 uur. Voor 2 personen en een buggy was dat daar € 60 en dat is erg voordelig. De baan stond vol met zeer oude bomen en erg hoog gras, dus onze score wordt niet vermeld. Bovendien heb ik alle keren dat we gegolft hebben met een incomplete set gespeeld. Al mijn favoriete clubs heb ik niet bij me. Vermoedelijk staan die nog in Selva. Zo mis ik mijn trouble shooter (en ik heb wat trouble te shooten!), mijn 8, mijn pitching wedge waar ik net een beetje mee overweg kan en mijn putter. Ik moest mij dus behelpen met mijn 9 die ik volgens mij nog nooit gebruikt had en mijn sandwedge die het duidelijk niet wilde doen. De putter mocht ik van Wim lenen. Het was wel een mooie, natuurlijke baan. We moesten er in totaal wel 263 km voor rijden, maar dan heb je ook wat.

Na het spelen wilden we in het enorme clubhuis iets eten, maar dat was niet mogelijk. Dan maar naar Soria en in de buurt van de Lidl vonden we een grote Taberna met een lekker dagmenu voor € 10. Na de boodschappen – wel 3 blikken hondenvoer – zijn we nog even gestopt in Alhama de Soria. Wij vonden het een vies, rommelig stadje en om 5 uur was er nog geen enkele bar open voor een dorstlessende versnapering. We zijn doorgereden en vonden onderweg een leuk barretje en nog mooie plekjes met uitzicht op het meer. We waren om 18.50 uur terug. Beetje moe wel.

DAROCA EN MOLINA DE ARAGÓN

Wim had weer een mooi tripje samengesteld en erbij gezegd dat we halverwege geen dagmenu zouden nemen, want dat was te veel van het goede, qua tijd en rijden. Ik mocht wel een bocadillo (broodje) onderweg. Maar zelfs dat werd een broodje uit de caravan meenemen, dit omdat ze anders te oud zouden worden. Wim zit daar niet mee (hongerwinter), maar ik wel een beetje.We waren op woensdag 9 mei niet vlot weg, pas om 9.50 uur en waren na 223 km om 17.00 uur terug.

Op naar Daroca met een centro historico, d.w.z. een oude kerk, stadspoorten en ruim om de stad heen stadsmuren. Helaas zijn de meeste gebouwen in het centrum modern. De muren zijn opgetrokken door de Arabieren, dat is duidelijk aan de bouwstijl te zien, nl. gemaakt van klei met kiezels, géén grote rotsblokken.

Het kasteel (ruïne) werd in de 16e eeuw gebouwd op Arabische resten, wat nog goed te zien is. Dichtbij is ook nog een kapel geheel in de berg gebouwd. Een oude fontein met 20 tappunten staat droog. De kerk Colegiata de Santa María dateert van 1130 en is gebouwd op de mezquita/moskee van de Arabieren, werd uitgebouwd in de 13e en deels 14e eeuw. Aan het eind van de 16e eeuw werd er een nieuwe kerk gebouwd op de resten van de oude. Later werden er kapelletjes aangebouwd. In 1890 werd deze tempel door Paus Leo XIII tot Basiliek verklaard. Het was dus eerst een Arabische moskee, vervolgens een Romaans gebouw, daarna een Gotische Tempel en later een Renaissance kerk.

Nog wat geschiedenis over Daroca zelf. Op 23 februari 1239 vielen de Christelijke troepen Daroca, Teruel en Calatayud aan en zij verdreven de Almodrávides. De Puerto del Pardón is één van de vele toegangspoorten, gebouwd in de 14e eeuw en is nu de ingang van de Basiliek de Santa María.

Vanuit Daroca reden we via de N-234 langs Calamoch, de romaanse brug was zo klein dat wij die niet vonden, dan maar door naar de volgende plaats, via de N-211 naar Molina de Aragón.

Tijdens de periode van het kalifaat was er al weinig bewoning, dus nadat de Arabieren verdreven waren, was het leeg! In 1128 veroverde Alfonso I, “El Batallador”, het Arabische Alcázar. Dat was door de Arabieren al gebouwd op castro's van de oerbewoners de Celtiberiërs. Later bouwden de Christenen een enorm fort op de grondvesten van de Arabieren. De torens zijn alleen versterkt. Binnen de ommuring is alles weg. Helaas niet te bezichtigen, want maar twee keer per dag een half uurtje open. Vandaar dat we alleen maar foto's hebben van de buitenkant. Het was een hele klim maar we zijn tot aan de Tore de Aragón, een uitkijktoren, gekomen. Mancha was mee om te kijken en heeft de afstand wel vijf keer heen en weer gerend.

Terug in Molina de Aragón hebben we toch in een heel leuk, echt Spaans restaurantje gegeten. Hierna was het nog maar 65 km over binnenwegen door het prachtige landschap van Aragón terug naar de camping.

WERKWIJZE

Als we op een camping zijn dan is Wim meestal degene die de ritjes uitzet. Ik ben onderweg de navigator en de fotograaf. Terug in de caravan maakt Wim een verslagje van de rit met daarbij de nodige historische feiten, die ik al dan niet in de blog verwerk of bekort. Zijn verhaal is grotendeels de basis voor de blog, maar aangezien Wim het nagenoeg zonder punctuatie noteert, verander ik nogal eens wat. Ook woorden of delen van zinnen vallen weleens weg, omdat hij het snel op wil schrijven. Voor mij werkt het prima, want ik ben ongelooflijk veel tijd kwijt aan het selecteren, het eventueel mooier maken en het benoemen van de foto's. Het lijkt dus of ik alles doe, maar het is een echte co-productie.

HET WEER

We kwamen in regen aan, het was erg koud, vooral 's morgens en 's avonds. Soms zelfs de kachel aan, maar het klaarde op en we hebben steeds lekker in het zonnetje kunnen zitten. Met het golfen hadden we geluk, erna ging het pas hozen. Op de camping hebben we voetbal kunnen kijken, maar dat moest wel op het buitenterras en dat was behoorlijk fris zelfs met dikke jassen aan.

VOLGENDE KEER

Morgen gaan we naar de volgende camping en dat is El Molino in Mendigorría. Daar wilden we vorig jaar al naartoe, maar het was toen erg slecht weer daar. Nu belooft het begin ook wat regenachtig te zijn, maar later zal het opklaren, alleen niet zulke hoge temperaturen. We willen daar 14 dagen blijven.

Warme groeten van Wim, Marijke en Mancha

Nuévalos, 11 mei 2018

Ik ben helemaal bij met de blogs!!!!