LOURO, CARNOTA, CASCADA DE ÉZARO EN RIBEIRA

11 december 2017 - Los Montesinos, Spanje

VANUIT EEN HEERLIJKE CAMPINGPLAATS VLAK AAN ZEE IN LOURO MAKEN WIJ EEN PAAR MOOIE UITSTAPJES NAAR DE LANGSTE HÓRREO IN CARNOTA, DE ENIGE WATERVAL DIE UITLOOPT IN ZEE EN HET LEUKE PLAATSJE RIBEIRA.

g37 camping A' Vouga, Louro

CAMPING A' VOUGA IN LOURO

We vertrekken op zondag 9 mei om 9 uur van de camping in Belinho terug naar Spanje waar het een uur later is, maar het is maar een kleine afstand naar camping A' Vouga in Louro net voorbij Muros. Het is heerlijk weer, maar we kunnen wel aan de bodem zien dat het ook hier geregend heeft. Er zijn op deze camping twee mogelijkheden: je kunt op het nette veld staan met afgetekende plaatsen dicht bij alles of als het ware net buiten de camping aan het strand (wel met een hek ertussen!). Wij kozen voor de tweede optie en zijn helemaal aan het einde gaan staan waar veel ruimte is. Mancha kan hier lekker los rondlopen. We waren vrij snel geïnstalleerd en nog ruim op tijd voor een dagmenu buiten op het terras lekker in het zonnetje. Een menu kostte € 12,50 maar de kwaliteit liet te wensen over! Daarna maar even uitgebuikt in de zon en ook om van de 'lange' reis – 224 km - bij te komen.

Maandag zijn we naar Muros gereden. Een leuk plaatsje met verrassende pleintjes, klein haventje, restaurantjes. Op een van de pleintjes een wit wijntje tot ons genomen en wat foto's gemaakt. Helaas kan ik nergens meer die foto's vinden; ik heb ze toen bekeken en gezien dat er best een paar leuke bijzaten. Vermoedelijk heb ik ze ergens opgeslagen op een verkeerde plaats of toch verwijderd. Jammer.

LARIÑO EN CARNOTA

Op dinsdag is het grauw weer, mist in de verte en donkere wolken boven zee. Toch besluiten we op pad te gaan. Ook van dit gebied hebben we al veel gezien 8 jaar geleden, maar we vinden het leuk om toch weer een paar plaatsen te bezoeken, kijken of we het nog zo mooi of bijzonder vinden.

We komen eerst langs Lariño waar een Faro (vuurtoren) staat waar je kunt parkeren en omheen lopen. De vuurtoren is niet bijzonder, maar de kust wel. 8 jaar geleden heb ik daar een prachtige strandfoto gemaakt die nog steeds bij ons aan de muur hangt in Naranjos, kijk maar naar foto g07. Het was toen wel aanmerkelijk beter weer.

We rijden door naar Carnota, daar staat de langste hórreo, althans zo staat het in de gidsjes, maar er is er nog een in Lira zoals het bord ook vermeld (zie foto g13). Ze zijn dus gebouwd tussen 1760 en 1783. Ik herinner me dat we ons toen ook afvroegen welke nu de langste is. Hieronder is de tekst die ik daar toen over schreef:

“We kwamen in het dorpje Carnota aan en jawel de VVV was open. In dit plaatsje – wisten we – is de langste hórreo (droogplaats voor granen en/of maïs) te vinden. Voor de zekerheid informeerden we of dit inderdaad de langste is, de jongeman vertelde dat er een zelfde in Lira staat en even lang is en er waarschijnlijk nog een langere is in Muxía. Deze laatste hebben we nergens in de informatie terug kunnen vinden en ook niet bij bezoek aan deze plaats. Op het bord bij de hórreo in Carnota staat dat ze beiden dus 35 meter zijn. In een boekje vonden wij dat die in Carnota 34,75 meter lang is en 1,90 m breed; die in Lira is 36,53 m lang en 1,60 m breed. Het is maar wat je even lang noemt. Mooi is het wel!”

CASCADA DE ÉZARO

Deze waterval is de enige die haar water direct loost in de Atlantische Oceaan, d.w.z. via de uitloper het land in. Hij is 155 meter hoog en wordt gevormd door diverse riviertjes en stroompjes die samenkomen in het reservoir Encoro de Santa Uxía. Het is tevens een waterkrachtcentrale. In de zomer is de waterval 's avonds verlicht. Je hebt een prachtig uitzicht vanaf het haventje op de waterval, maar je kunt er via een goed te belopen pad dichterbij komen. Er zijn ook padden of kikkers.

We rijden naar boven waar je een prachtige uitkijkplek hebt. 8 jaar geleden konden we door de regen niets zien, nu wel.

We besluiten binnendoor terug te rijden en komen langs nog een ander stuwmeer. De natuur is absoluut mooi hier, alleen jammer dat er zo'n grote regenkans is zeker in het voorjaar.

MUROS

Op woensdag is het zwaarbewolkt met af en toe een buitje tegen het niet meer aanwezige stof. Ik werk aan de blog. Wim leest. We gaan tegen 2 uur naar Muros om te lunchen in het restaurant dat Marc ons aangeraden heeft. Een dagmenu is € 9,00 p.p. Het eten is naar onze smaak iets te vet, maar er is zoveel vlees dat wij het restant meegenomen hebben voor Mancha, die daar zichtbaar en hoorbaar van genoot. Het menu was met ijs en koffie en wijn!!! Een erg gezellige plek om te eten en drukbezocht!! Het eten (de wijn meer vermoed ik) en het weer maakten ons erg slaperig, dan maar een siësta!

RIBEIRA

Donderdag regent het maar weer eens en blijven we binnen werken aan de blog en wat lezen.

Vrijdag willen we er toch weer uit, want van dat binnen zitten word je een beetje iebelig. We gaan naar Ribeira, totaal 156 km. Het is een wat grotere plaats waar we ook 8 jaar geleden in de buurt op een leuke camping 3 weken hebben doorgebracht. Er is wel wat veranderd maar voornamelijk in de barretjes en restaurantjes. De chinees kunnen we niet meer vinden, maar gelukkig is er nog wel de bar waar we voor het eerst orujo geproefd hebben: bar Oliver en Stanley. We gaan het nog maar eens proeven met een verwarmend kopje koffie erbij. We weten dat er even buiten Ribeira een Lidl in de buurt is en doen wat boodschapjes. We zitten weer boordevol!

We zien weer prachtige baaien en mooie landschappen. Terug gaan we bij een restaurant op loopafstand van de camping (gewapend met onze parapluies) eten. Het eten is erg basic, maar voor € 9,00 p.p. inclusief wijn, ijs en koffie kun je niet echt klagen.

Eenmaal terug op de camping is het geen siësta maar blogfoto's bewerken.

WEER

Doordat het op zaterdag 13 mei alweer regent en de voorspellingen niet veel goeds beloven, besluiten we dat het zondag weer tijd wordt om te vertrekken. Deze week was met een lekker zonnetje begonnen, maar geëindigd met heel veel regen. Zie en hoor ook de video!

VOLGENDE KEER

De planning zou zijn om eerst naar Barreiros en daarna naar Itzias te gaan. Beide plaatsen liggen veel meer omhoog en aan de kust, maar mede doordat er regen voorspeld wordt en we moeten inkorten voor Wim's reis naar Nederland, gaan we naar Mendigorria.

Lieve groeten van Wim, Marijke en Mancha vanuit een somber en regenachtig Naranjos,

11 december 2017

1. Marc:
    11 december 2017
    Tja, dat weten we he dat Galicia nogal regenachtig kan zijn. Wij hebben in ieder geval vanaf 15 Juli tot 15 november bijna geen spat gezien. Zo erg zelfs dat water in bepaalde dorpen op rantsoen is !!! Kan je dat geloven??? Maar eerlijk is eerlijk ook wij hebben regelmatig een zomervakantie met veel regen moeten doorbrengen :)