LA ROCHELLE EN OMGEVING MET NOG WAT BRETAGNE

30 mei 2015 - Saint-Jean-d'Angély, Frankrijk

WE HEBBEN GENOTEN AFGELOPEN WEEK, ZOWEL WAT NATUUR ALS VRIENDEN ALS ETEN EN DRINKEN BETREFT. LEUKE PLAATSEN BEZOCHT EN NATUURLIJK FRUITS-DE-MER GENUTTIGD.

k147 Chateau de Rohan, Pontivy

VORIGE CAMPING

De naturistencamping was een mooie plek, vooral voor Mancha. We zaten achter een duinenrij en het was nog wel een behoorlijk stuk lopen, maar daar kon Mancha zich heerlijk uitleven. Op de weg naar het strand was een variatie op de brug in Parijs met zijn slotjes. Hier hangen allemaal schelpen.

CAMPING LES SABLES

Deze camping ligt in Aytré net onder La Rochelle. We waren daar van 20 t/m 23 mei 2015. Het was een goed verzorgde camping met een prachtig buitenbad met grote glijbanen en een groot binnenbad waar ik een paar keer wat baantjes in getrokken heb. De douche had wat warmer kunnen zijn. De bar was alleen in het weekend open, maar er was wel een goede bibliotheek waar we onze voorraad konden vernieuwen. De foto´s van deze camping komen aan het eind van de foto´s, want ik kon ze eerst niet vinden, ze bleken op de onderwatercamera te staan en die had ik nog niet geüpload.

LA ROCHELLE

Woensdag 20 mei waren wij vrij vroeg op de camping en zijn na het installeren gelijk een trip gaan maken. Eerst naar La Rochelle en daarna naar het eiland Ȋle de Ré.

La Rochelle heeft een mooie, oude stadskern en een leuke haven met een aantal torens. Er is ook een poort waarachter leuke straatjes liggen. We hebben er even snel rondgewandeld, maar er hing zo´n donkere lucht, dat we snel weer in de auto gestapt zijn.

ȊLE DE RÉ

De verbindingsbrug naar Ȋle de Ré is vrij hoog, zodat het scheepvaartverkeer er onderdoor kan en het is een tolbrug (8 euri). Wij hebben zoveel mogelijk de kleine weggetjes langs de kust genomen, daar hadden wij steeds prachtige uitzichten. Via het plaatsje La Flotte komen we bij Saint-Martin; hier ligt een grote citadel, net als in Den Brielle in Nederland, op de manier gebouwd van de architect Vauban en daarom ook werelderfgoed!! Op het uiterste puntje van het eiland staat de vuurtoren Les Baleines. In een zeer oude bar hebben wij even uitgeblazen bij het nuttigen van een consumptie.

ȊLE D´OLÉRON

Donderdag 21 mei gaan we op weg naar het volgende eiland, Ȋle d’Oléron, ook hier weer een hoge brug, maar geen tol betalen. Direct zie je al in de baai het fort Louvois staan. Daarna zijn wij eerst naar de punt van het eiland gereden, waar de vuurtoren Phare de Chassiron staat. Daarna naar Boyardville en het uitkijkpunt, Pointe des Saumonards, gegaan om het Fort Boyard te fotograferen, wij waren niet de enigen! Wij konden toch niet het eiland verlaten zonder de ´fruits de mer´ gegeten te hebben, dus bij een producent, die ook een klein restaurantje had, hebben wij ons gefêteerd. Wim 6 oesters van A kwaliteit en Marijke mosselen met een rosé en een witte wijn, bijzonder de moeite en het geld waard! De terugreis was wel een behoorlijk stuk rijden.

MARY EN JOHN

Van La Rochelle zijn we naar Mary en John gereden, vrienden van ons uit het zuiden. Zij wonen in Bretagne ongeveer 30 km van Vannes vandaan. We zouden ze pas weer in oktober in Los Montesinos zien, maar wij en ook zij vonden het leuk dat we even langs kwamen. We konden de caravan bij hen neerzetten en we wilden daar ook in slapen, maar daar wilde Mary niets van weten. Er stond een verrukkelijke lunch voor ons klaar.

Na de lunch zijn we naar het Domaine de Kerguéhennec gegaan. Een mooi groot landhuis met een lap grond en een meertje. Het was heerlijk om daar rond te wandelen en van de diverse soorten Kunst met een grote K te genieten. Niet dat we het allemaal begrepen, maar we hebben ons wel vermaakt.

De prachtige tuin van Mary en John heeft ook een vijver met heel veel kleurige en minder kleurige vissen. Maar het mooiste in de borders zijn de papavers. Ik heb ze in alle fasen gefotografeerd.

´s Avonds was er een heerlijk visgerecht dat John had klaargemaakt en waar Wim het recept van heeft gevraagd.

VANNES

Na een heerlijke nacht in een groot, luxe bed en een uitgebreid ontbijt zijn we naar Vannes gereden. Deze stad heeft een leuke haven en bijzondere gebouwen. Wat opvalt is de bijna Duits aandoende huizen. Er zijn nog stadsmuren met een mooie tuin. Ook hier konden we weer volop genieten van de aparte Kunst. Maar vooral ook van Bretonse mosselen met een waanzinnig lekker sausje en pizza. Wim en ik hebben beiden gedeeld. Smullen was het.

PONTIVY

Daarna zijn we nog even naar Pontivy gereden waar een leuk kasteeltje staat. Helaas, we konden er niet in, want een groot stuk muur was weggezakt.

Hierna zijn we veilig door Mary teruggereden en hebben we wat gelummeld, totdat de buren met hun tweeling op visite kwamen, want het was Mary´s verjaardag. Na een pittig cocktailuurtje en veel vermaak met Mancha en de tweeling Axel en Paul kregen we alweer een fantastische maaltijd, waarbij de buurman een fles wijn bracht uit 1989. Geweldig!

Na deze enerverende dag zijn we redelijk vroeg het mandje ingegaan.

JOSSELIN

Ik val in herhaling, maar na weer een uitstekend ontbijt zijn de mannen naar Josselin gereden. Onderweg heeft Wim nog boodschappen gedaan, want hij zou koken deze dag. In Josselin is een mooi kasteel en een basiliek. Hierin liggen de graftombes van Olivier de Clisson en Marguerite de Rohan. Zie de foto voor wat meer informatie.

Mary en ik hebben wat getut, een was gedraaid, wat gelezen, wat opgeruimd enz.

Wim heeft met Indonesische kruiden een spijzig kerriegerecht op tafel gezet waar ik van gesmuld heb en de anderen ook. Het was super goed geslaagd.

De andere dag zijn we weer vertrokken en daarom hadden we deze dag niet zo veel gedronken (!). We zijn na een stevig ontbijt om een uur of 10 vertrokken naar de camping waar we nu staan. We hebben ongelooflijk veel gelachen en gekletst en ook wat gedronken. Super leuk! Bedankt Mary en John!!!

SPORT

We willen het met name even hebben over de Champions League en Max Verstappen.

Op de nudistencamping hadden we gevraagd of we op woensdag naar de halve finale tussen Real Madrid en Juventus konden kijken. Ze zouden de televisieruimte voor ons openen om half negen en dat was ook zo. De ruimte was enorm, een zaal met een beamer en een scherm. De tv was aan, maar nog geen beelden van voetbal. De beveiligingsdame heeft er nog iemand anders bijgehaald en de gids. Helaas: in de gids stond dat de film Grace de Monaco of eventueel CL-voetbal zou zijn. Dus geen voetbal wel de film. Dat wordt dus gewoon niet uitgezonden als er geen Franse ploeg aan meedoet. Gelukkig zijn we door Cor en Bianca via sms-jes op de hoogte gehouden.

Over Max Verstappen raken de Spanjaarden bij de Formule I wedstrijd niet uitgesproken. Hij is heel vaak in beeld en anders horen we wat er met hem gebeurt. In Frankrijk weten we het nog niet. Daar hebben we nog niet kunnen kijken, dus hebben we ook gemist dat Monaco niet zo´n succes was.

COMMUNICATIE

Zoals sommigen al gemerkt zullen hebben, heb ik geen wifi-bereik met de telefoon en kan dus geen spelletjes spelen. Op de vorige camping was het internet gratis!! Op de nudistencamping was het duur en hebben we slechts een paar uur gekocht. Vandaar dat we misschien wat minder uitgebreid contact hebben gehad met een aantal mensen.

Deze week zijn er in de blog totaal geen historische feiten gemeld, mede door de weinige internet-uren die we tot onze beschikking hadden.

ETEN

Het buiten de deur eten in Frankrijk is niet meer zo goedkoop als vroeger, dan hebben we het over zo´n 35 á 40 jaar geleden. Nu is het zelfs best duur. Ook het drinken op een terrasje is pittig aan de prijs, zoals we al eerder meldden. We eten dus voornamelijk in de caravan zelf gemaakte gerechten en ik moet zeggen dat is ook heerlijk. Slechts één nadeel: de Franse kaas die wij in de koelkast bewaren, meurt als een vies varken. Zodra de koelkast open gaat komt daar een graflucht uit die behoorlijk lang blijft hangen. We proberen nu zo snel mogelijk die stinkende kazen te verorberen, waar ik persoonlijk totaal geen moeite mee heb. Speciale mededeling voor Bianca: We zullen de koelkast goed schoonmaken en luchten voordat jij in de caravan gaat.

HET WEER

Het was op een paar buitjes na bijzonder goed weer. Lekker zonnetje, wappertje, prima te doen.

VOLGENDE KEER

Dan gaan we het hebben over de camping waar we nu staan, een municipaaltje, in St. Jean d´Angély, Saintes en Cognac (mmmm). Morgen vertrekken we naar Lourdes en blijven daar een week.

Lieve groeten uit St. Jean d´Angély van Wim, Marijke en Mancha

zaterdag 30 mei 2015

1. G. la Tousiste:
    28 juni 2015
    Goh, wat interessant zeg ! Ik lees dat jullie al wel sinds 2009 rondreizen en zóveel meemaken. Een paar adviezen van iemand die sinds de 60er jaren van de vorige eeuw rondreist.
    1) Hou onmiddellijk op met deze domme blog, de folder van de plaatselijke vvv's kunnen we zelf wel overschrijven.
    2) Daal neer uit de wereld waarin jullie leven, deze bestaat nl. niet.
    Verder wens ik jullie nog veel maar vooral anoniem reisplezier.
    Met vriendelijke groet,
    G.la Touriste