FIGUERUELA DE ARRIBA, BRAGANÇA EN WOLVEN

17 mei 2017 - Tordesillas, Spanje

WE HEBBEN OP EEN PRACHTIGE CAMPING GESTAAN WAAR DE KOEIEN OF SCHAPEN AAN HET HEK STONDEN. ER WAS EEN STAMKROEG IN DE BUURT. PORTUGAL LAG OM DE HOEK,VANDAAR BEZOEK AAN BRAGANÇA. HET TOPPUNT VAN DEZE BLOG: DE WOLVEN.

e26 Centro de Lobo Ibérico, Robledo de Sanabria

​CAMPING SIERRA DE LA CULEBRA IN FIGUERUELA DE ARRIBA

Op vrijdag 21 april vertrekken wij voorspoedig. Er staat een harde wind, maar gelukkig in de rug en niet zoals de vorige dag met rukwinden. We hebben wat omgereden, omdat het met de caravan niet te doen is om extra bergruggen te pakken. Vandaar dat we eerst terug gereden zijn naar Plasencia en daarna omhoog richting Salamanca. Toch nog wel een col van 1150 en één van 1395 m genomen. Vervolgens is het richting Zamora en daarna Portugal. Bij Alcañices gaan we van de N122 af een gele weg op tot Mahide en dan nog maar 3,5 km een wit weggetje! En daar ligt een prachtige camping, goed onderhouden, nog niet zo oud, er staan ook wat huisjes en wij zijn samen met nog twee kampeerders de enige aanwezigen. Heerlijk!!! De bar gaat helaas pas om 18.00 uur open en vroeg dicht, zonder voetbal-tv. Dat is wel een minpuntje.

Om de camping is een hek en daar hebben we koeien, schapen en geiten langs zien gaan. En er is een huisleguaan. Op foto e41 is hij te zien.

CENTRO DE LOBO IBÉRICO, ROBLEDO DE SANABRIA

Oftewel het wolvencentrum. Op de camping lag een folder en het leek ons wel wat. Gelukkig hadden ze ons verteld dat het alleen in het weekend open is. Dus zondag 23 april na een lekker ontbijtje met vers brood van de bakker uit Mahíde, gingen we op pad. Om er te komen moesten we door een puntje van Portugal. We zagen ongelooflijk kleine dorpjes met vervallen huizen en mensen. Ook fietsers die met ware doodsverachting de bergen af suisden, we konden ze niet inhalen zo hard gingen ze, 80 km/uur.

Het wolvencentrum ligt in een bosrijke en heuvelachtige omgeving. Op het moment dat wij er waren, was er een congres over wolven aan de gang. De wolven leven in een omheind gebied en de bedoeling is dat ze teruggeplaatst worden in de natuur. Maar we zagen er een bijlopen die een achterpoot had, die duidelijk gebroken geweest is en krom staat. Je kunt ze vanuit uitkijkpunten bekijken. De eerste waar we naartoe gingen, was zo druk dat ik tussen de hoofden door foto's moest schieten en dat is te zien. Er was een hele groep mensen en sommige waren zo luid aan het praten dat het erg storend was. Wij zijn vrij snel naar een ander uitkijkpunt gelopen, meer omhoog en erboven. Daar hadden we zicht op een vijvertje en met de grote lens kon ik dat aardig bekijken. En wat een geluk: er kwam er een water drinken. Geweldig.

EL CLÁSSICO

Terug kwamen we langs een barretje in het dorp waartoe onze camping behoort. Daar hebben we even wat gedronken. Het was er een gezellige boel en het bleek ook een restaurantje te zijn, waar moeders of misschien wel oma de scepter zwaaide. Hele families gingen achter de schuifdeuren om te eten, maar dat pas nadat ze een flinke aperitief verwerkt hadden. In de bar hing een grote lijst met voorspellingen voor El Clássico: Real Madrid tegen Barcelona.

Wij hadden ons huiswerk al gedaan en een bar in Mahíde gevonden (3 km de andere kant op van de camping). Ook daar hing een weddenschapslijst. Wij waren er voor Spaanse begrippen vroeg, maar ongelooflijk er liepen al 20 man in en om de bar. Gelukkig was er nog een zitplaats aan een tafeltje, naast een langharige Spanjaard die vrij onverstaanbaar was. Tegen de tijd dat de wedstrijd van start ging, was het stampvol.

Voordat de wedstrijd begon, zagen we dat opoe naar boven gebracht werd. De barman vroeg een van de mannen om even te helpen. Er kwam van boven een gewone rode terrasstoel zoals je bij allerlei bars ziet te voorschijn. In de achterkamer werd opoe erop gezet en aan beide kanten ging er een stok door de stoel. Eén man ervoor, één man erachter en opoe ging half achterover hangend een smalle, steile trap op. Even later kwamen de mannen weer terug en ging er een oudere dame naar boven, de dochter. Later hoorden we dat opoe 102 was en het jaar daarvoor nog zelf kon lopen!!!

De wedstrijd: Onder het genot van een kopje koffie en later een heerlijke, stevige wijn (14,5 %) uit Toro zaten we vol spanning te kijken. Meer dan de helft bleek voor Real Madrid te zijn, dus luid gejuich bij de doelpunten. Het was een zinderende wedstrijd. Het stond 2-2 en op de klok was nog slechts 2 minuten extra speeltijd te gaan. In de laatste minuut komt die kleine Messi en scoort!! Het dak ging er zowat af. Geweldig! Onze dag kon niet meer stuk, zeker ook omdat we gehoord hadden dat Feyenoord gewonnen had en Ajax verloren.

BRAGANÇA

Dinsdag 25 april gaan we naar Bragança. Deze plaats ligt in Portugal, net over de grens. Het is gebouwd op een Romeinse nederzetting Juliobriga dat door Keizer Augustus ter ere van zijn neef Julius César gebouwd werd. Helaas werd de stad verwoest tijdens de oorlogen tussen moslims en christenen. In 1464 kreeg Bragança stadsrechten van koning Alfonso V en in 1770 werd het de zetel van het Diocees.

Wij stonden vroeg op en om 9.00 uur naar Bragança, het was zeer rustig op de weg en in Bragança, want in Portugal was het een uur vroeger. Vandaar dat we bij een dicht kasteel stonden. Geen nood want wij hadden het 9 jaar geleden al gezien. We hebben wel weer over de stadsmuren gelopen en ons verbaasd over dit kleine stadje in de grote stad.

ALCAÑICES

Terug naar de camping kwamen we langs Alcañices. Deze plaats is bekend van het verdrag van Alcañices (bij mij niet hoor, maar dat zegt niet zo veel!) uit 1297 tussen de koning van Portugal en de kroon van Castilla en Léon. Maar tijdens de Romeinen liep hier al een Calzada Romana, de zgn. Camino Morisco, omdat de Arabieren dit gebied ook bezet hadden. In de 10e eeuw kwam Alcañices bij het koninkrijk Léon te horen. Toen moest dit door Arabieren verlaten gebied weer herbevolkt worden. Rond 1210 was Alcañices onder invloed van de Tempeliers, die de stad van muren en verdediging voorzagen, gegeven door koning Alfonso IX van Léon. Koning Alfonso X, de wijze, gaf de stad in 1255 het privilege om belasting te heffen.

In de eeuwen XVI en XVII werd Alcañices de hoofdstad van het hertogdom Marquesado de Alcañices.

Van al deze glorie is weinig terug te vinden in deze plaats.

SPORT EN ETEN EN DRINKEN

Bij ons gaan deze drie vaak samen. Zo ook deze week. Wij hebben in dat kleine restaurantje een dagmenu genomen voor slechts € 7,50. Heel erg basic! De drank was prima, zowel vooraf als achteraf, met een aantal chipito's van drankjes die we nog niet kenden. Voor de prijs hoefden we het niet te laten, slechts € 1 per glaasje.

In het weekend is het menu een stuk duurder, nl. € 10,50. Op zaterdag hebben we daar naar de qualificatie van de Formule 1 gekeken.

In de andere bar hebben we steeds voetbal gekeken – je moet de klandizie een beetje spreiden – en daar hadden ze weer heerlijke broodjes. Bij vertrek kregen we nog een fles wijn uit de streek mee als cadeautje! We hebben hem van de week gedronken, hij was heerlijk.

HET WEER

Heel veel zon gehad, maar ook een wat mindere periode en daarbij was het net onder het vriespunt. Gelukkig was dat alleen 's morgens. De vrouw in het restaurantje liet ons zelfs nog zien dat haar groente bevroren was geweest.

VOLGENDE KEER

Het is dan de beurt aan Belinho in Portugal. De plaats waar we 9 jaar geleden een week zouden staan, het werden er zes!

Deze blog komt uit Tordesillas, waar het net begint te onweren en waar het al de hele dag geregend heeft. Morgen vertrekken we naar Mendigorría. Voor de goede opletter: ja het klopt, we hebben onze planning geheel veranderd. De uitleg volgt als we daaraan toe zijn.

Lieve groeten van Wim, Marijke en Mancha uit Tordesillas

17 mei 2017

1. Nan L. Dodde:
    19 mei 2017
    Ik schreef een tekst over de streek in Portugal die ik redelijk goed ken, maar die tekst ben ik kwijt geraakt door een onjuiste tikbeweging. De leeftijd denk ik maar. Groet, Nan L. Dodde.