VISTABELLA GOLF, GRANADA EN SIERRA NEVADA

11 april 2018 - El Port de la Selva, Spanje

DE LAATSTE BLOG VAN 2017 GAAT OVER DE MOOIE GOLFBAAN WAAR WIM GEEN GENOEG VAN KAN KRIJGEN, ONS JAARLIJKSE REISJE NAAR GRANADA EN SKIËN IN DE SIERRA NEVADA.

k26 Sierra Nevada

FOTOGRAFIE

Mijn hobby is fotografie, daarvoor bezoek ik op maandagochtend ons clubje onder leiding van Paul die ons veel leert over Lightroom en Photoshop en alles wat verder nog bij fotografie komt kijken. Eens in de maand hebben we dan een grootschaliger bijeenkomst waar we onze foto's kunnen presenteren en waar we soms gericht bezig zijn met bijvoorbeeld het maken van portretten. De eerste drie foto's zijn dan ook portretten in nogal verschillende vormen(!).

GOLF

Dat is duidelijk Wim's hobby. En het moet gezegd, de baan is prachtig, (nog) geen huizen eromheen gebouwd, puur natuur. Als het aan Wim ligt, is hij elke dag wel even op de baan te vinden. Gelukkig is hij nu zo verstandig (geworden) om een buggy te huren, zodat hij dat ook kan doen.

Ik ben er voorlopig mee gestopt, het is niet de sport waar ik mijn hart aan verpand heb. Om te zien wel, maar om te doen …. Bovendien is het lidmaatschap te duur om maar af en toe te gaan. Dus als ik een oncontroleerbare behoefte voel opkomen om te gaan golfen, kan ik altijd nog per keer betalen. Tot op heden heb ik me aardig weten te beheersen.

GRANADA

Elk jaar gaan we met Kerst (lekker weg met mijn verjaardag) skiën in de Sierra Nevada met de Costa Blanca Skiclub. Deze reizen worden georganiseerd door Shirley en Mike. Zij regelen een bus, hotelruimte, het huren van skimateriaal en het nemen van lessen. De bus brengt ons van het hotel dat vlakbij het Alhambra ligt naar het skigebied en blijft daar de hele dag. Om 5 uur brengt hij ons weer terug naar het hotel. De rit duurt ongeveer 40 minuten. Super!

De stad Granada is mooi en niet alleen vanwege het Alhambra, hoewel dat fantastisch is om te bekijken, wat wij al drie keer gedaan hebben. Je kunt langs het Alhambra naar beneden lopen naar het centrum. Een leuke wandeling waarbij je veel mooie graffiti tegenkomt. Terug is het behoorlijk omhoog dus beter om dan met de bus die bijna voor de deur van het hotel stopt te gaan of een taxi te nemen. De kathedraal is prachtig en er zijn in kleine straatjes geweldige barretjes te vinden waar spontaan gezongen wordt.

SIERRA NEVADA

Spannend om weer te gaan skiën, maar ik had me een beetje voorbereid met oefeningen doen om geen al te erge spierpijn te krijgen en juist meer kracht in mijn benen. Dat is gelukt. Ik heb heerlijk geskied, weliswaar op de makkelijke stukken en zeker geen zwarte afdaling. Het belooft voor de volgende keer meer. Wim heeft zich uitstekend vermaakt en is op een bepaald moment naar het hoogste punt gegaan (3300 m) om zich in duizelingwekkende vaart te laten afzakken tot mijn niveau. Het weer was super, zo ook de sneeuw ondanks dat er in het dal weinig tot niets lag. We hebben genoten.

FUNDACIÓN RODRÍGUEZ-ACOSTA

We hadden dit jaar maar 4 skidagen, omdat het weer niet goed zou zijn om te skiën zijn we op de vierde dag Granada ingegaan. We zijn op zoek gegaan naar de Fundación Rodríguez-Acosta, dat niet zo ver van het Alhambra vandaan ligt. De fundatie is opgericht door en genoemd naar José-María Rodríguez-Acosta (1878-1941). Hij was een schilder in een stijl die niet zo vernieuwend was als zijn tijdgenoten. Na een verblijf in Parijs kwam hij gedesillusioneerd terug en bouwde dit paleis om zijn eigen schilderijen te tonen. Ook verzamelde hij veel objecten van verschillende stijlen en landen over de hele wereld. Hij kon zich dit makkelijke veroorloven, want hij kwam uit een zeer rijke familie in Granada. Het paleis is een allegaartje van stijlen om het enige grandeur te verlenen. Binnen is er een gangenstelsel dat oorspronkelijk naar het Alhambra leidde. Je kunt dit alleen bezichtigen met een gids, maar dat maakt het juist interessanter. Zij vertelde ook dat hij nooit getrouwd is geweest, maar dat er wel een vrouw woonde in haar eigen vertrekken. De familie was daar niet blij mee.

BEELDMATERIAAL

Deze keer hebben we niet zo veel foto's en een paar van mijn iphone, maar wel drie videootjes: 1 van het Spaanse zingen in een bar in Granada, 1 van mijn skicapriolen en 1 van Wim. Bij die van Wim is het even wachten tot hij in beeld komt, want ik kon hem niet zien aankomen. Hij is in zijn vertrouwde rode pak; menige toerist spreekt hem aan of ze skiles kunnen krijgen, maar de enige die dat van hem krijgt, ben ik!!!

WEER

Het hele najaar en deel van de winter was het weer overwegend goed. Bijna geen regen, veel zon, af en toe behoorlijke wind en kou, maar prima weer.

VOLGENDE KEER

Dat laat nog even op zich wachten, want ik moet nu aan het fotoalbum over het gehele jaar 2017 beginnen. Dat is altijd een hele opgave. Ik heb 1200 foto's van de blogs die ik ga verwerken in een album van 120 pagina's. Het moet voor 1 mei klaar zijn, want ik heb een voucher voor een goede korting bij Albelli.

Zodra het album klaar is, gaan we werken aan de nieuwe blogs. We zijn nu in El Port de la Selva en we gaan maandag 16 april weer op pad met de caravan die hier in de buurt in de stalling staat.

Lieve groeten van Wim, Marijke en Mancha (die al lekker gezwommen heeft).

El Port de la Selva, 10 april 2018

meegemaakt van oktober t/m december 2017